Intressant föreläsning

Jag brukar ha svårt att somna, ska spara detta klipp till nästa gång....

Du är korkad om du dissar den föreläsningen. Ännu värre om du dissar den efter du sett den. Den består av ett gäng delar, alla finns på youtube.
Kolla igenom dom, och säg vad du tycker istället.

Jag tyckte mest han snackade skit faktiskt. Dåliga exempel och dessutom inget konkret att komma med själv.

Jag tyckte den var grymt bra! Det fick mig att vilja lära mig mer om allt och försöka komma på egna idéer och lösningar :D

Jag tyckte mest han snackade skit faktiskt. Dåliga exempel och dessutom inget konkret att komma med själv.

Jag tycker annars att den Europeiska/Amerikanska ekonomin kontra den Kinesiska talar rätt bra själv. Inom 15-20 år har vi högst troligast Kinesiska som obligatoriskt språk i skolan dessutom.

Jobb kommer vi att få eftersom det ungefär vid den tidpunkten är vi som gör billigt skit och säljer till "biltema" i Kina.

Gemene man i Europa/USA är sjukt inskränkta och har i regel inte koll alls på utbildningsnivån i Asien. Faktum är att Kina bara sprutar ur sig ingenjörer som i mångt och mycket slår våra på fingrarna. Ändå tänker många bara på en tandlös, risplockande bonde med trekantig hatt, helt utan skolgång i ryggen när man refererar till en "kines". Motivationen och hungern hos Asiaterna när det gäller tillväxt och studier är också skyhögt över vår.

I asien sitter dom som ljus i skolbänkarna och är tacksamma för att få studera. Här slår man sönder datorerna i skolan och skiter i det mesta. Fan, snart kan inte genomsnitts eleven här varken stava, läsa eller räkna efter avslutad skogång.

Vi lever på gamla meriter här, det är inget tvivel om det. Kolla bara medelåldern på Européerna.

Jag blev så imponerad av denna att jag satte mig och kollade genom hela föreläsningen på engelska. Skitbra föreläsning. Nu måste jag ut i livet och vara kreativ! :D

Jag tycker annars att den Europeiska/Amerikanska ekonomin kontra den Kinesiska talar rätt bra själv. Inom 15-20 år har vi högst troligast Kinesiska som obligatoriskt språk i skolan dessutom.

Jobb kommer vi att få eftersom det ungefär vid den tidpunkten är vi som gör billigt skit och säljer till "biltema" i Kina.

Gemene man i Europa/USA är sjukt inskränkta och har i regel inte koll alls på utbildningsnivån i Asien. Faktum är att Kina bara sprutar ur sig ingenjörer som i mångt och mycket slår våra på fingrarna. Ändå tänker många bara på en tandlös, risplockande bonde med trekantig hatt, helt utan skolgång i ryggen när man refererar till en "kines". Motivationen och hungern hos Asiaterna när det gäller tillväxt och studier är också skyhögt över vår.

I asien sitter dom som ljus i skolbänkarna och är tacksamma för att få studera. Här slår man sönder datorerna i skolan och skiter i det mesta. Fan, snart kan inte genomsnitts eleven här varken stava, läsa eller räkna efter avslutad skogång.

Vi lever på gamla meriter här, det är inget tvivel om det. Kolla bara medelåldern på Européerna.

Ja, det du säger är sant och jag tror dom flesta vet det. Han snackade lika mycket skit för det.

Han jämför hela världen med Sverige och trots att han har hela världen att ta exempel från så kommer han inte på nåt bättre än att ett land har högre hus och ett annat har ett spa ihopslaget med en tandläkarmottagning. Varför ens ta upp nånting så meningslöst? Ska han göra stand-up eller ska han föra argument?

Han säger att värdet på kunskap sjunker och hans lösning är att vi måste bli mer fantasifulla och uppfinningsrika. Det är lite som när kommentatorerna under hockey-vm säger att vi ska vinna genom att åka mycket skridskor och göra fler mål. Bra förslag, att ingen har tänkt på det innan.

Att Kineserna springer om oss säger jag inte emot, jag tycker bara hans föreläsning var dålig och full av insparkning av öppna dörrar. Hade han kunna komma med några förslag på lösningar istället för rent flum hade det kanske varit intressant att lyssna på. Känns mest som nånting han har hafsat ihop för att kunna dra ut på föreläsningsturné och håva in en massa pengar. Man undrar ju vad nästa ska handla om. Kanske att vi måste bli bättre och göra en massa bra saker så vi får det bättre här i landet.

Ja, det du säger är sant och jag tror dom flesta vet det. Han snackade lika mycket skit för det.

Han jämför hela världen med Sverige och trots att han har hela världen att ta exempel från så kommer han inte på nåt bättre än att ett land har högre hus och ett annat har ett spa ihopslaget med en tandläkarmottagning. Varför ens ta upp nånting så meningslöst? Ska han göra stand-up eller ska han föra argument?

Han säger att värdet på kunskap sjunker och hans lösning är att vi måste bli mer fantasifulla och uppfinningsrika. Det är lite som när kommentatorerna under hockey-vm säger att vi ska vinna genom att åka mycket skridskor och göra fler mål. Bra förslag, att ingen har tänkt på det innan.

Att Kineserna springer om oss säger jag inte emot, jag tycker bara hans föreläsning var dålig och full av insparkning av öppna dörrar. Hade han kunna komma med några förslag på lösningar istället för rent flum hade det kanske varit intressant att lyssna på. Känns mest som nånting han har hafsat ihop för att kunna dra ut på föreläsningsturné och håva in en massa pengar. Man undrar ju vad nästa ska handla om. Kanske att vi måste bli bättre och göra en massa bra saker så vi får det bättre här i landet.

Visst kanske han förenklar lite väl bra ibland, men å andra sidan är det kanske bra att han gör det, för nu blir det lättare för de som lyssnar att ta till sig av det han säger. Att bara visa ett bildspel eller en massa grafer över ekonomins uppsving i Kina de sista 15 åren vore bara sövande och föga klargörande för de som kanske inte har koll alls på hur långt fram Kina faktiskt är.

Stålar håvar han säkerligen in på sina föreläsningar och egentligen skiter han nog i hur det går med ekonomin i Europa med tanke på att Fredrik bla bor i Singapore och nog knappast behöver stanna här om det kniper.

Dessutom är han ju VD för ett idéföretag och har snöat in på kreativitet som företeelse, så det är kanske inte så konstigt att han vinklar föreläsningen åt det hållet. Men, visst är det nog så att det blir svårt att klara sig i framtiden endast genom att ha ett stort tillverkningskunnande utan förmåga att tänka i nya banor.

Detta ser jag ofta när jag sitter i grannens källare och lyssnar till hans svordomar över engelsmännens vansinniga konstruktioner när han skruvar på sin gamla AJS från 55.
Och alla vet vi ju vad som hände med den uppsjö av engelska hojmärken som fanns när japsen kom med sina hojar. Även om de flesta garvade åt dom i början.

Det var en djävla pessimist. Kina är bättre på allt?? Ja tacka fan för det när deras löner är en spottstyver mot våra här i EU, företagen få ju 4 kineser på en svensk. Om några år vill kinesen ha samma lön som vi och är det inte lika lätt att bygga världens högsta hus.
Men kul föreläsning.

Det var en djävla pessimist. Kina är bättre på allt?? Ja tacka fan för det när deras löner är en spottstyver mot våra här i EU, företagen få ju 4 kineser på en svensk. Om några år vill kinesen ha samma lön som vi och är det inte lika lätt att bygga världens högsta hus.
Men kul föreläsning.

Våra löner kommer att bli en spottstyver mot en högutbildad asiat. Vi pratar om över 1 miljard Kineser plus länderna omkring i Asien. Dom har gott om både ingenjörer och lågutbildad arbetskraft själva, varför anlita väst?

Faktum är att svenska löner inte längre är mycket att komma med i ett internationellt perspektiv. Gamla sanningar kommer på skam. Faktum är att Kineserna nu håller på att flytta mycket av sin tillverkning av tex datorkomponenter från ställen som tex Taiwan till länder som Vietnam och Kambodja just för att Taiwans löner håller på att bli för höga.

Just nu överöser Kina väst med billiga produkter, men i ett längre perspektiv blir det ombytta roller. Det blir dock en hård konkurrens eftersom många idag fattigare länder kommer att vilja konkurrera med den tillverkningen. Länder som dock behållit sin hantverkstradition till skillnad från oss.

Detta är inte pessimism utan snarare realism. Vi i väst har haft sötebrödsdagar länge, inte minst pga att Kina har bestått av ett jordbrukssamhälle. När nu deras gigantiska befolkning börjar komma "på grön kvist" så får andra maka på sig. Kinas marknad är idag så stor att ingen har råd eller lust att stå utanför. USA sitter tex helt i knät på Kina ekonomiskt.

Vad har vi att komma med? Skog? Utsåld industri? En gammal befolkning där ungdomarna knappt kan läsa?

Och då har vi ändå inte börjat prata om Indien och deras löner/utbildningsnivå :brinnerup

Men kul föreläsning.

Jo, för att inte tala om att det faktiskt stämmer att man får det man betalar för. Iaf vad gäller programmering vilket är mitt valda gebit. När man pröjsar hälften eller mindre för en kodapa än vad en kodapa kostar i sverige så tenderar koden som produceras att hålla markant lägre kvalité.

Jet var väl inte så mycket mer än självklarheter han snackade om. Och varför pratar han bäbisspråk? :mad:

Våra löner kommer att bli en spottstyver mot en högutbildad asiat. Vi pratar om över 1 miljard Kineser plus länderna omkring i Asien. Dom har gott om både ingenjörer och lågutbildad arbetskraft själva, varför anlita väst?

Faktum är att svenska löner inte längre är mycket att komma med i ett internationellt perspektiv. Gamla sanningar kommer på skam. Faktum är att Kineserna nu håller på att flytta mycket av sin tillverkning av tex datorkomponenter från ställen som tex Taiwan till länder som Vietnam och Kambodja just för att Taiwans löner håller på att bli för höga.

Just nu överöser Kina väst med billiga produkter, men i ett längre perspektiv blir det ombytta roller. Det blir dock en hård konkurrens eftersom många idag fattigare länder kommer att vilja konkurrera med den tillverkningen. Länder som dock behållit sin hantverkstradition till skillnad från oss.

Detta är inte pessimism utan snarare realism. Vi i väst har haft sötebrödsdagar länge, inte minst pga att Kina har bestått av ett jordbrukssamhälle. När nu deras gigantiska befolkning börjar komma "på grön kvist" så får andra maka på sig. Kinas marknad är idag så stor att ingen har råd eller lust att stå utanför. USA sitter tex helt i knät på Kina ekonomiskt.

Vad har vi att komma med? Skog? Utsåld industri? En gammal befolkning där ungdomarna knappt kan läsa?

Och då har vi ändå inte börjat prata om Indien och deras löner/utbildningsnivå :brinnerup

Jo men vad tror du kina ska hitta på när 1 miljard människor ska 30 kr till i timmen.
Det stora hotet är inte kina utan miljöproblemen som kommer med kinas expansion, de kommer att behöva damsuga hela världen på naturresurser,,, du kanske kommer ihåg vad som hände med stålet.

Han liksom svenska medier gnäller mest på hur dåliga vi är.

Och varför pratar han bäbisspråk? :mad:

Hahahaha :rofl:rofl

Last edited:
Magasinet Filter #19 har ett reportage om föreläsarbranschen, där Fredrik Härén tas upp:

Även om det inte går att säga emot själva poängen i Fredrik Häréns föreläsning går det att hitta flera saker som inte riktigt stämmer, både i föreläsningen och i "Vad som sker i världen och varför det är viktigt att förstå". Till exempel säger han i sin föreläsning att man får 2,7 miljoner träffar om man googlar "Hats for dogs" som ett bevis för hur kreativ världen blivit och hur lätt det går att finna människor med samma obskyra intressen som man själv har. Själv får jag knappa 30 000 träffar på samma sökning. I sin bok skriver han att det examineras fem gånger så många ingenjörer i Kina som i USA, men kollar man upp den bakomliggande rapporten från Duke University framkommer det att det endast är dubbelt så många om man jämför dem som når minst en kandidatexamen. Dessutom visar en utredning av det globala undersökningsinstitutet McKinsey att endast tio procent av de kinesiska och indiska ingenjörerna faktiskt har en kompetens som efterfrågas av multinationella företag.

Ett annat Fredrik Härén-påstående som verkligen går att diskutera är att en av anledningarna till att utvecklingen går så snabbt i många asiatiska länder är att beslutsvägarna är effektivare i odemokratiska länder.

Den dagen Kina blir demokratiskt gissar jag på ett uppbrott likt Ryssland där 50 nya stater bildas, alla med 30 miljoner människor. Då blir inte Kina så viktigt. Har svårt att tro att Kina kan hålla ihop 1½ miljard människor och hålla dem nöjda.:va

Tycker inte han var speciellt nytänkande själv. Har hört hans argument i många år av många andra s k förståsigpåare. Om han nu är VD för någon tankesmedja kan man väl inte komma med självklarheter. Det var ju inte direkt några nyheter han kom med. Vad skall VI i Sverige göra för att klara oss istället kunde han ju förklara om han nu anser sig veta vad som händer i världen.

Last edited:
Intressant men som sagt ska man nog var lite källkritisk.

Sen kommer inte folk i Asien att jobba hur länge som helst till skitlöner och med kort semester för evigt. Exempelvis jobbar jag en hel del med folk i Bangalore i Indien just nu. Pga överhettningen är lönerna långt högre där än snittet i Indien, en ingenjör kostar strax under hälften av en svensk. Fortfarande en skillnad men då ska man betänka att de senaste åren har dom haft en genomsnittlig löneökning på 20%, här är det några få procent. Ge dom några år och dom är i kapp. Dom jobbar fler timmar om dygnet men jag är inte säker på att det gör dom effektivare, lite "face time" över det hela....

Och kommande generationer som inte minns missär och som också har fått en bekväm uppväxt kommer bli mer lik vår egen försoffade ungdom och prioritera datorspelandet framför studerina :tungan

Ok om vi ska vara lite kreativa då, vad ska vi i Sverige göra för att få fart på hjulen igen?

Någon som har några ideér?

Ok om vi ska vara lite kreativa då, vad ska vi i Sverige göra för att få fart på hjulen igen?

Någon som har några ideér?

.... och där dog tråden.... :tungan

...Vilket var en av föreläsarens poäng att kreativiteten och framåtandan i Sverige verkar ha mattats av då "allt var bättre förr".

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN