Bromsarna kärvar

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Frambromsarna på min hoj kärvar. Har bytt slangar, tagit isär oken och rengjort samt smörjt med bromsoksfett. Kolvarna går nu väldigt lätt o fint i oken. Problemet verkar vara att när man ska pressa tillbaka olja upp till huvud-cylindern går det väldigt tungt.
Frågan är om det är normalt att det ska gå så tungt?

Som jämförelse har jag tagit isär bak-bromsen för att jämföra och där går det väldigt lätt att pressa tillbaka oljan till huvudcylindern.

Kan min huvudcylinder till frambromsen ha fastnat igen?

Vad har du för hoj? Är det fullt med vätska i bromsvätskebehållaren, eller har du testat att pressa tillbaka kolvarna med locket öppet?

Är det original bromsgrepp? Det finns risk att kolven i bromspumpen inte går tillbaka riktigt hela vägen, och då går det tungt att klämma ut kolvarna.

Vad har du för hoj? Är det fullt med vätska i bromsvätskebehållaren, eller har du testat att pressa tillbaka kolvarna med locket öppet?

Är det original bromsgrepp? Det finns risk att kolven i bromspumpen inte går tillbaka riktigt hela vägen, och då går det tungt att klämma ut kolvarna.

Hojen är en R1 -02. Sitter orginal bromsgrepp på. Det är inte fullt i bromsvätskebehållaren, har även haft locket öppet. Provade även att demontera bromsgreppet (handtaget) för att vara säker på att kolven i huvudcylindern har gått tillbaka.
Skulle kanske kunna vara en kärvande kolv i huvudbromscylindern. Blir väl till o bita i det sura äpplet o riva huvudbromscylindern. :död

Hojen är en R1 -02. Sitter orginal bromsgrepp på. Det är inte fullt i bromsvätskebehållaren, har även haft locket öppet. Provade även att demontera bromsgreppet (handtaget) för att vara säker på att kolven i huvudcylindern har gått tillbaka.
Skulle kanske kunna vara en kärvande kolv i huvudbromscylindern. Blir väl till o bita i det sura äpplet o riva huvudbromscylindern. :död

Jag har en R6 -00. Jag fick förra veckan renovera bromscylindern pga kärvande broms. 702:- för renoveringssats på Yamaha. Syntes inte vid jämförelse av gamla och nya delarna vad som slitits eg, men fy fan vad jag kan bromsa nu!!!:banana
Så jag vill säga att det lätt är värt både pengar och jobb!:tummenupp

Jag har en R6 -00. Jag fick förra veckan renovera bromscylindern pga kärvande broms. 702:- för renoveringssats på Yamaha. Syntes inte vid jämförelse av gamla och nya delarna vad som slitits eg, men fy fan vad jag kan bromsa nu!!!:banana
Så jag vill säga att det lätt är värt både pengar och jobb!:tummenupp

Såg att det fanns renoveringskit för huvudcylinder att beställa ifrån USA för 30 dollar + frakt.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC