Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Okej...
Fästena jag köpt till framblinkers passade bra, nu är det bytt fram också, blev skitsnyggt MEN... det uppstod ett problem som jag inte blir klok på.
Jag bytte ju först bak och lät det vara original fram en vecka. Bak satte jag på motstånd som man ska göra. Blinkersen både fram och bak fungerade klockrent, blinkade i samma takt och i rätt hastighet.

Nu efter jag monterat allt fram, även här med samma motstånd, så blinkar det på högvarv både fram och bak, alltså i en betydligt högre blinktakt än normalt.
Hur är detta möjligt när det fungerade före bytet fram och att jag även har använt samma motstånd bak som fram och sladdarna är exakt lika kopplade fram som bak...

Någon som har någon idé?
Prova utan motstånd fram-ohms lag, om man kopplar flera motstånd parallellt minskar motståndet i kretsen.
 
Sabbaton, den från S-racing, ser den någorlunda bra ut? Har funderat på att beställa från dem alternativt bikeshop.se

den ser absolut helt okej ut,dock inte lika snygg som den jag quotade (enligt mig) om du vill kan jag fota lite och maila dig....

mvh

Så du menar att jag ska testa att ta bort de två motstånden fram och låta de två motstånden bak sitta kvar?

följer det med ngt i det man köper så antar man ju att det ska ha en funktion...men,vad ligger effekten på blinkers lamporna fram?
 
Last edited:
Tack alla, jag ska testa i dag.
Det är lite förvirrande när det står att det krävs motstånd både fram och bak, men hoppas att det fungerar utan fram :)
Återkommer!
 
Tack alla, jag ska testa i dag.
Det är lite förvirrande när det står att det krävs motstånd både fram och bak, men hoppas att det fungerar utan fram :)
Återkommer!

jag tror dom främre blinkerserna är beroende av de där bak, för jag fick dom fram till att blinka fortare när jag kopplade lite fel där bak :3
 
Hmm, var nyss nere och kopplade bort båda motstånden fram (ett på var sida), så nu har jag bara motstånd inkopplade bak (ett på varje sida), men samma resultat, blinkar hysteriskt fort.

Det är konstigt att det fungerade bra när jag enbart hade LED bak med motstånd, och vanlig glödlampa fram utan motstånd, då borde det ju inte vara felkopplat bak tycker man. Sedan när man kopplar in LED fram med motstånd och kopplar exakt som bak (samma färg på sladd till samma uttag/färg) så blinkar det jättefort både fram och bak, sedan kopplar jag bort motstånden fram och kopplar fortfarande rätt, men trots det så blinkar det väldigt fort.

Blir väl att köpa små blinkers fram då med vanlig glödlampa, om ingen har något annat förslag på vad jag kan testa?

Mvh Emelie
 
Hmm, var nyss nere och kopplade bort båda motstånden fram (ett på var sida), så nu har jag bara motstånd inkopplade bak (ett på varje sida), men samma resultat, blinkar hysteriskt fort.

Det är konstigt att det fungerade bra när jag enbart hade LED bak med motstånd, och vanlig glödlampa fram utan motstånd, då borde det ju inte vara felkopplat bak tycker man. Sedan när man kopplar in LED fram med motstånd och kopplar exakt som bak (samma färg på sladd till samma uttag/färg) så blinkar det jättefort både fram och bak, sedan kopplar jag bort motstånden fram och kopplar fortfarande rätt, men trots det så blinkar det väldigt fort.

Blir väl att köpa små blinkers fram då med vanlig glödlampa, om ingen har något annat förslag på vad jag kan testa?

Mvh Emelie
Blir nog smidigast att köpa ett effektoberoende relä :tummenupp
btw, kul med ännu en hojåkare i solna :yoparty
 
Hmm, var nyss nere och kopplade bort båda motstånden fram (ett på var sida), så nu har jag bara motstånd inkopplade bak (ett på varje sida), men samma resultat, blinkar hysteriskt fort.

Det är konstigt att det fungerade bra när jag enbart hade LED bak med motstånd, och vanlig glödlampa fram utan motstånd, då borde det ju inte vara felkopplat bak tycker man. Sedan när man kopplar in LED fram med motstånd och kopplar exakt som bak (samma färg på sladd till samma uttag/färg) så blinkar det jättefort både fram och bak, sedan kopplar jag bort motstånden fram och kopplar fortfarande rätt, men trots det så blinkar det väldigt fort.

Blir väl att köpa små blinkers fram då med vanlig glödlampa, om ingen har något annat förslag på vad jag kan testa?

Mvh Emelie

dra kablaget till bakre blinkers?
 
Blir nog smidigast att köpa ett effektoberoende relä :tummenupp
btw, kul med ännu en hojåkare i solna :yoparty

Vart kan man köpa ett sådant relä?
Behöver man inte ha motstånd varken bak eller fram då?

Jasså, är du också från Solna?

dra kablaget till bakre blinkers?

Att dra sladdarna från fram till bak känns jobbigt, och inte så bra, vill ha det som det är nu (fast fungerande) :)
 
Vart kan man köpa ett sådant relä?
Behöver man inte ha motstånd varken bak eller fram då?

Jasså, är du också från Solna?



Att dra sladdarna från fram till bak känns jobbigt, och inte så bra, vill ha det som det är nu (fast fungerande) :)

Som jag har förstått det så skall det inte vara lika stora motstånd fram som bak. Monterade orginalprylarna för att rensa baken på min 750R å i instruktionerna där stod det hur de skulle vara, men kommer inte ihåg exakt vad det skulle vara för motstånd. Kan titta efter och medela vad det står när jag kommer hem imorgon. Hur stora motstånd har du prövat nu?
 
Vart kan man köpa ett sådant relä?
Behöver man inte ha motstånd varken bak eller fram då?

Jasså, är du också från Solna?



Att dra sladdarna från fram till bak känns jobbigt, och inte så bra, vill ha det som det är nu (fast fungerande) :)

Hej,läs inlägget på sid 213 2011-07-19 10,13 dock är detta gjort på en z 1000 klarar alla belastningar mellan 1-100w utan motstånd troligtvis samma på z 750
 
Som jag har förstått det så skall det inte vara lika stora motstånd fram som bak. Monterade orginalprylarna för att rensa baken på min 750R å i instruktionerna där stod det hur de skulle vara, men kommer inte ihåg exakt vad det skulle vara för motstånd. Kan titta efter och medela vad det står när jag kommer hem imorgon. Hur stora motstånd har du prövat nu?

Jag har ingen aning hur många ohm mina motstånd är på, köpte från MC varuhuset, tänkte inte på att kolla det, köpte samma bak som fram.

Men det du säger att det ska vara olika bak och fram kan stämma, kollar man på Kawasakis hemsida så säljer de två olika satser:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048E8FDDF&MId=Z750

Här står det: För fram- ELLER bakblinkerssats. Kräver 47 ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048C5EEE0&MId=Z750

Och på dessa står det: För fram och bakblinkerssats tillsammans. Kräver 14,5 Ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

Så jag ska förmodligen ha sats nummer två med 14,5 ohm antar jag?
Men då är frågan, ska jag köpa två sådana och montera dit dem både fram och bak, eller räcker det med att montera dit bak, eller fram?

*************************************************

@omas - Tack, såg att Kawasaki säljer relä också:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=3404A0DF773&MId=Z750

Denna är förvisso till årsmodell -04-06 men kanske passar till -11 också?

Ska jag använda relä så vill jag helst bara kunna byta ut originalrelät mot ett nytt och inte behöva dra jordkabel m.m. och jag vet inte om detta relä kräver det eller inte? Vad tror du?

Hmmm, svårare än jag trodde detta...
 
Jag har ingen aning hur många ohm mina motstånd är på, köpte från MC varuhuset, tänkte inte på att kolla det, köpte samma bak som fram.

Men det du säger att det ska vara olika bak och fram kan stämma, kollar man på Kawasakis hemsida så säljer de två olika satser:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048E8FDDF&MId=Z750

Här står det: För fram- ELLER bakblinkerssats. Kräver 47 ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048C5EEE0&MId=Z750

Och på dessa står det: För fram och bakblinkerssats tillsammans. Kräver 14,5 Ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

Så jag ska förmodligen ha sats nummer två med 14,5 ohm antar jag?
Men då är frågan, ska jag köpa två sådana och montera dit dem både fram och bak, eller räcker det med att montera dit bak, eller fram?

*************************************************

@omas - Tack, såg att Kawasaki säljer relä också:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=3404A0DF773&MId=Z750

Denna är förvisso till årsmodell -04-06 men kanske passar till -11 också?

Ska jag använda relä så vill jag helst bara kunna byta ut originalrelät mot ett nytt och inte behöva dra jordkabel m.m. och jag vet inte om detta relä kräver det eller inte? Vad tror du?

Hmmm, svårare än jag trodde detta...

den nya reläsockeln kommer med färdigkopplade trådar,på den gröna pressar du på en ringkabelsko,på de övriga pressar du på flatstift 6,3mm (röd) dra bort orginalrelät från oginalsockeln ta den nya sockeln tryck in 6,3mm hylsorna på plats (samma märkningar + och L)skruva fast ringkabelskon i något jordat intill blinkrelät lägg orginalsockeln till sidan och häng upp det nya reät och sockeln i gummituten på orginalplaceringen mycket enkelt obs detta är gjort på z1000 07 men jag gissar det är samma på z750 vill du sätta tillbaks orginal reläet drar du bort de två flatstiften och skruvar bort jordanslutningen och jackar i orginalreläet detta gäller relät från mx 24 kawasakis relä skall troligen ochså jordas pga att det har tre stift
 
Last edited:
Jag har ingen aning hur många ohm mina motstånd är på, köpte från MC varuhuset, tänkte inte på att kolla det, köpte samma bak som fram.

Men det du säger att det ska vara olika bak och fram kan stämma, kollar man på Kawasakis hemsida så säljer de två olika satser:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048E8FDDF&MId=Z750

Här står det: För fram- ELLER bakblinkerssats. Kräver 47 ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048C5EEE0&MId=Z750

Och på dessa står det: För fram och bakblinkerssats tillsammans. Kräver 14,5 Ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

Så jag ska förmodligen ha sats nummer två med 14,5 ohm antar jag?
Men då är frågan, ska jag köpa två sådana och montera dit dem både fram och bak, eller räcker det med att montera dit bak, eller fram?

*************************************************

@omas - Tack, såg att Kawasaki säljer relä också:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=3404A0DF773&MId=Z750

Denna är förvisso till årsmodell -04-06 men kanske passar till -11 också?

Ska jag använda relä så vill jag helst bara kunna byta ut originalrelät mot ett nytt och inte behöva dra jordkabel m.m. och jag vet inte om detta relä kräver det eller inte? Vad tror du?

Hmmm, svårare än jag trodde detta...

Om jag inte minns fel så troj jag man skulle ha båda satserna när det monteras fram och bak. Ska kolla upp det när jag är hemma senare idag. Tror inte reläna passar då det inte skulle behövas något motstånd när miniblinkerssatsen enbart monteras bak på de äldre modellerna men relät behövs när det monteras fram å bak. Jag måste införskaffa blinkrar fram nu också då jag såg att det var tillgängliga så länge det finns på lager. Verkar som de ska utgå ur sortimentet.
 
Fota och lägg ut här också, går också i hugger-köpar-svängar :)

Ska lägga ut lite bilder sen på min hoj, min hugger är beställd, blev en Ermax, men den har inte kommit ännu, de sa upp till 20 dagars leveranstid :(

Tack för all er hjälp med mina blinkers, hoppas att det löser sig snart för mig, högst irriterande detta.
 
Ska lägga ut lite bilder sen på min hoj, min hugger är beställd, blev en Ermax, men den har inte kommit ännu, de sa upp till 20 dagars leveranstid :(

Tack för all er hjälp med mina blinkers, hoppas att det löser sig snart för mig, högst irriterande detta.

20 dagar?^^ hehe jag fick vänta 10veckor på mitt kolfiber akrapovic:P
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top