Förnimmer emellanåt klickande i vänster fotpinne

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Megachansning här, otroligt diffus problembeskrivning... men here goes:

Har på sistone upptäckt att det liksom klickar i vänster fotpinne. Det känns mer än det hörs.

Det verkar oftast uppstå/märkas kort efter start och/eller stillsamt accande, märks inte mer vid hög belastning/om jag vrider på rejält - möjligen mindre.

Gissning:
Kedjan behöver spännas - kan det ha med det att göra?
(Får obehagliga bilder i huvudet om hur kedjan sakta men säkert käkar upp svingen...)

Skräckscenario:
Det har med något i motorn att göra. Denna noja eftersom jag inte kan erinra mig att fenomenet uppstår när jag rullar med kopplingen intryckt, utan lägger märke till det endast vid nån form av gaspådrag, men som sagt inte mer klickande vid högre pådrag/belastning.

Nån som känner detta?

Hur ser framdrevet ut egentligen? Börjar det bli så slitet att kuggarna inte släpper från kedjan?

Hur ser framdrevet ut egentligen? Börjar det bli så slitet att kuggarna inte släpper från kedjan?

Hm, vete fan... Skulle det förklara att det inte låter/känns så mycket när man gasar på lite? Att det är mer kraft som hindrar kedjan från att fastna...? :va

(och blir det alltså så när det är slitet? Skulle snarare tänka mig att det vore typ tvärtom, men jag är ju som synes inte direkt något motororakel..)

Kolla drivpaketet efter skurna eller kärvande länkar och hur dreven ser ut,kolla även att det spårar.

Drivpaketet eller hjullagret.
Har du möjlighet, så få upp bakhjulet iluften, ta bort drevkåpan och snurra på bakhjulet, så kommer du nog se/höra var/vad felet är.

Är det bara i vänster fotpinne så är det garanterat dags att se över drivpaketet (om man har en hoj med kedjan på vänster sida).

Upp med hojen på depå-/centralstöd och veva runt hjulet, håll ett öga på vad som händer med kedjan runt framdrevet...

Tack för svar, ska kika lite närmre på drivpaketet. Har inte kört så långt sedan Br Hörberg sa att "nej då, det där är ingen brådska att byta", så tyckte inte att dreven borde ha börjat tröttna redan.

Skönt iaf att ingen har sagt nåt i stil med "Det var preciiiis så där på min yamazuki yfxr -9xx, och innan jag visste ordet av hade motorn tokrasat"

:näsblod

Jag har drivpaketsnojja,

Ett par gånger/sessong slackar jag kedjan så mycket det går och känner igenom kedjan länk för länk, är en länk skuren känner man det lätt.

Tack för svar, ska kika lite närmre på drivpaketet. Har inte kört så långt sedan Br Hörberg sa att "nej då, det där är ingen brådska att byta", så tyckte inte att dreven borde ha börjat tröttna redan.

Skönt iaf att ingen har sagt nåt i stil med "Det var preciiiis så där på min yamazuki yfxr -9xx, och innan jag visste ordet av hade motorn tokrasat"

:näsblod

Tänk på att främre drevet används/snurrar/slits betydligt mycket mer än det bakre drevet så man måste bort med främre drevskyddet och kolla drevet emellanåt. Jag bytte nyss drivpaket och bakre drevet såg nästan oanvänt ut i jämförelse med det nya medans det främre började se mindre kul ut...

Jag har (tyvärr) erfarenhet av skuret lager på utgående axel och jag märkte ingenting förutom att det började tjuta ifrån lagret när jag körde. Men det är klart att ett dylikt problem kan manifestera sig på olika sätt. Det mesta talar dock för att problemet är drivpaketsrelaterat i ditt fall.

Se till så att du inte kör med för hårt spänd kedja efter ett eventuellt drivpaketsbyte. Finns inget bättre sätt att döda utgående lager...

Märkte av samma klickande i vänsterpinnen på min gamla hoj när kedjan började ge sig.. dreven var väl ok ändå men kedjan var rätt slut. Till slut skar väl länken helt och då började den "hoppa" upp på dreven så det började smattra när man körde.

Sen bytte jag drivpaket så försvann det. Kan nog vara som tidigare sagts att kedjan har en länk som håller på att ge sig eller har skurit.

Glöm inte byta plastdelen som ligger mellan kedjan och svingen samtidigt (om det behövs).

Har du aldrig plockat bort kåpan för framdrevet kan det även vara skitigt som FAN där runt framdrevet :D

Last edited:
Se till så att du inte kör med för hårt spänd kedja efter ett eventuellt drivpaketsbyte. Finns inget bättre sätt att döda utgående lager...

För spänd kedja och ett dåligt centrerat drev kan ge kul effekter med. Tänk också på att spänningen av kedjan varierar med vilket läge svingen är i (utom på ett fåtal hojar, mmm Bimota)

Jag har drivpaketsnojja,

Ett par gånger/sessong slackar jag kedjan så mycket det går och känner igenom kedjan länk för länk, är en länk skuren känner man det lätt.

Hur känns det när en länk har skurit? Är den...tja... "trög" eller känns det typ... raspigt/glappt?

***text***

Glöm inte byta plastdelen som ligger mellan kedjan och svingen samtidigt (om det behövs).

Har du aldrig plockat bort kåpan för framdrevet kan det även vara skitigt som FAN där runt framdrevet :D

Undrar om jag öht har något sånt... :yoparty Men tack, ska kollas! :tummenupp

Skitigt som fan passar även in på kedjan f.ö... Har aldrig varit i närheten av lampolja p.g.a. att jag vid sökning på ämnet ej hittat någon klockren konsensus om det är asviktigt att tvätta eller ej... Men börjar bli sugen på att testa. Smörjer (sprayar) gör jag dock....!

Efter att inte ha hört/känt så mycket i pinnen vid en kort tur i morse,
blev det en rejäl uppsmörjning och glad hemfärd (från Fyn) bara för att vid betalstationen efter öresundsbron tänka att "fan vad den folkabussen framför mig i kön tickar" - och sen fortfarande höra tickandet när folkabussen drar iväg och jag står ensam kvar på tomgång och inser att det är jag som producerar dessa nya och inte allt för angenäma ljud... :huvet

Ja ja, det får bli en annan tråd - åkte och spände kedjan lite så länge, kändes bra i alla fall. :rolleyes:

...börja med att tvätta kedjan, att åka med skitig kedja som man bara mosar på mer klet på är ju att be om bekymmer.

Lampoljan är lite fet i sig, lika löser lika du vet, det är en olja det med, jag smörjer inte med något annat, utan torkar bara av överflödet, en ren kedja är en glad kedja.

Hur känns det när en länk har skurit? Är den...tja... "trög" eller känns det typ... raspigt/glappt?

Undrar om jag öht har något sånt... :yoparty Men tack, ska kollas! :tummenupp

Skitigt som fan passar även in på kedjan f.ö... Har aldrig varit i närheten av lampolja p.g.a. att jag vid sökning på ämnet ej hittat någon klockren konsensus om det är asviktigt att tvätta eller ej... Men börjar bli sugen på att testa. Smörjer (sprayar) gör jag dock....!

Efter att inte ha hört/känt så mycket i pinnen vid en kort tur i morse,
blev det en rejäl uppsmörjning och glad hemfärd (från Fyn) bara för att vid betalstationen efter öresundsbron tänka att "fan vad den folkabussen framför mig i kön tickar" - och sen fortfarande höra tickandet när folkabussen drar iväg och jag står ensam kvar på tomgång och inser att det är jag som producerar dessa nya och inte allt för angenäma ljud... :huvet

Ja ja, det får bli en annan tråd - åkte och spände kedjan lite så länge, kändes bra i alla fall. :rolleyes:

Om du står kvar på tomgång å de fortfarande tickar så e de ju snarare motorn än drivpaketet? :P

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

...börja med att tvätta kedjan, att åka med skitig kedja som man bara mosar på mer klet på är ju att be om bekymmer.

Lampoljan är lite fet i sig, lika löser lika du vet, det är en olja det med, jag smörjer inte med något annat, utan torkar bara av överflödet, en ren kedja är en glad kedja.

Glad kedja gillar vi. Tar ett nappatag med det efter helgen. :tummenupp
Halft löfte om "före/efter"-bild...:näsblod

• Gilla
Reaktioner: SGM

Okej, här kommer bilder...

Före, kass bild, men det är alltså ingen ball kornighetseffekt - den såg ut så där...:
IMG_2755.JPG

Efter, fan vet hur den kedjan är ompysslad i tidigare ägo...:
IMG_2758.JPG

Du de blev en anings aning skillnad! :)
Nu blir de nog bättre! xD

Den ser dock ändå dålig ut...

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard