Fysik B på högskola/universitet

RecursiveExistence

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Behöver lite hjälp i djungeln med kurser...

Jag vill gärna läsa in Fysik B för att "bygga för framtiden" lite. Dock så känns det tråkigt att plugga på "gymnasienivå" om ni förstår. Jag har sett att det finns endel baskurser i matematik och fysik på högskola/universitet som gör att man får behörighet i Fysik B bland annat. Får jag en extra matte-kurs på det hela gör det mig inte så mycket men jag vill läsa på distans för att kunna jobba samtidigt.

Ni som pluggar/pluggat vad finns det egentligen? Vart kan man vända sig med frågor och hitta lite fakta?

Du kan kolla lite vilka skolor som har tekniska basår, där ingår fysik b och gymnasiematten upp till D... Så kan du haka på någon sån kurs, och få en föreläsare som faktiskt kan matte, och kan svara på frågor. ;)
Jag tyckte matten var hur tråkig som helst hela vägen genom gymnasiet, men på högskola blev den genast rolig.

När jag pluggade på högskola fanns det annars ett häfte med alla kurserna som gick varje läsår, så man kunde kolla upp saker i den, men det var bara för högskolan jag gick på om jag inte minns fel, så isf får du plöja igenom en massa papper. ;)

Det var ju rätt längesedan nu, så någon kanske har varit smart och byggt ett gemensamt system för alla högskolor, som funkar.

Gå in på närmaste universitet och fråga efter studievägledaren så får du hjälp.

Naturvetenskapligt basår vet jag att det kallades.

Gå in på närmaste universitet och fråga efter studievägledaren så får du hjälp.

Naturvetenskapligt basår vet jag att det kallades.
Naturvetenskapligt basår är väl matte, fysik och kemi (och biologi?)?

Annars så har lokala komvux ibland kvällskurser i mattematik och fysik och liknande på gymnasienivå.

Naturvetenskapligt basår är väl matte, fysik och kemi (och biologi?)?

Annars så har lokala komvux ibland kvällskurser i mattematik och fysik och liknande på gymnasienivå.

Jodå, komvux brukar ha det, däremot är kvalitén på föreläsarna och handledarna av en helt annan klass på högskola/universitet enligt mina erfarenheter.

Jodå, komvux brukar ha det, däremot är kvalitén på föreläsarna och handledarna av en helt annan klass på högskola/universitet enligt mina erfarenheter.
Inte något som alltid är till högskolans/universitets fördel. Enligt mina erfarenheter.

Att lära ut t.ex. mattematik på högre gymnasienivå eller högskolenivå är något i Sverige som i många fall utförs av personer som haft lätt för mattematik i hela sitt liv. Och som inte har minsta förståelse för att någon kan ha lite svårt för att förstå något som de tyckte var busenkelt redan när de lärde sig det för 30år sedan.

Fysik och Kemi brukar det inte vara mycket bättre ställt med.

Nej, jag är inte bitter över att jag kuggat på Matte D på gymnasie, komvux, högskola och universitet. :mad:

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN