Fråga ang bromspump

yammar1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
S3 -05, Husaberg 650 -02
Hejsan
Har en fråga angående bromspump.
Vad får man för symptom om bromspumpen är för liten?
Har precis bytt bromsar och känslan i handtaget är stum och kräver krafttag. Kan det vara att pumpen är för liten eller har jag luftat för dåligt? Har ISR 17,5mm till dubbla sexkolvsok nu.
Mvh Mathias

Om du luftat dåligt blir den svampig, och jag har för mig att det blir samma sak när du har för "lite" pump, den kommer att ta i alla fall, men långt spel.

Ju mindre "pump" (diameter) du har, desto mindre olja trycker du mot oket per pump. Därigenom får du lättare att nypa bromsen såvida inte bromsgreppet hinner gå mot handtaget. Om vi bortser från slaglängd.
Du får också en finare upplösning på bromsandet så att säga eftersom det finns fler hårdhetsgrader i det spektrumet du rör bromshandtaget.

Stor pump innebär massa olja trycker mot oket. Bromshandtaget rör sig en väldigt liten del och du får svårt att nypa bromsen.

Så spontanrådet enligt mig är att ha så liten pumå du kan stå ut med utan att det finns risk att den bottnar med marginal. eller kommer ivägen för så du vill ha handen vid broms så det bli obekvämt.

Slaglängd och andra aspekter rör ju till det lite grann sedan så se upp...

Vilket fall:
Därav tycker jag ditt inlägg inte styrker ditt förslag om för liten pump såvida jag inte helt missuppfattade ditt inlägg.

Berätta gärna mer om hur du upplever det. Kommer handtaget för långt in eller ut. Kommer det olika långt in osv osv.
Du fyller väl på olja från oket och luftar banjona ordentligt? finns massa trådar om det.

Last edited:
Tack för svaren!

Det känns som bromsarna inte biter så hårt som jag tycker de borde (ISR 6-kolvsok och orginal skivor) samt är känslan i pumpen stum, dvs liten arbetsläng innan det tar stopp, dock känns det inte svampigt och det biter inte tillräkligt bra för att låsa hjulet, åtminstonde inte i hastigheter över 50.
Jag har dessutom nya belägg och gamla skivor, kan det vara en orsak till att det känns som det gör?
Jag luftade genom att: Öppna nipplarna på oken - tryka in bromshandtaget - stänger nipplarna - släpper handtaget.
Hur trycker man in oljan från oken, är det komplicerat? Kanske bäst att lämna in den på verkstad?
Mvh Mathias

Kolven i pumpen har för stor diameter (area) i förhållande till okens totala area.

Alla ISR pumpar jag känt på har varit superstumma som du beskriver. Personligen fattar jag inte hur folk kan köra med dem.

Kolven i pumpen har för stor diameter (area) i förhållande till okens totala area.

Alla ISR pumpar jag känt på har varit superstumma som du beskriver. Personligen fattar jag inte hur folk kan köra med dem.

Intressant.. har bara provat ISR skivor, och dom är ju jättefina..

kan du svara på hur stor arean det ska var i förhållande till varandra? sådant kan vara bra att veta =)

Har du dubbla ISR 6-kolv och ISR 17,5mm pump? Det är en vanlig och i högsta grad vettig kombination. Dubbelok brukar kräva pump 17-20mm lite beroende på kolvstorlek i oken.

Klarar du inte av att låsa hjulen är det något annat som är skumt. Ring Acke på ISR, han ger fantastisk support på sina produkter...

När vi pratar kolvdiametrar, eller rättare sagt kolvareor så har Richo helt rätt, dvs att olika stora areor som jobbar mot varandra inte är annat än utväxlingar, det man byter för mer kraft får man betala med längre väg och vice versa.

Och eftersom det gäller utväxling så måste man även ta med de mekaniska hävarmsförhållandena, det är därför bromspumpar oftast har två siffror i sin beteckning.
Den ena anger kolvdiameter, den andra pivotavstånd, dvs, förhållandet på hävarmsutväxlingen i själva handtaget.
Har man en relativt stor kolv kan man kompensera det med ett handtag som har kortare pivotavstånd.

Det finns såklart ideala förhållanden när man räknar ut detta pga av friktioner och verkningsgrad, huvudsaken är att pumpens verksamma volym inte är mindre än vad som går åt för att ansätta bromsokens kolvar maximalt (+ lite till).

Ju mindre "pump" (diameter) du har, desto mindre olja trycker du mot oket per pump. Därigenom får du lättare att nypa bromsen såvida inte bromsgreppet hinner gå mot handtaget. Om vi bortser från slaglängd.
Du får också en finare upplösning på bromsandet så att säga eftersom det finns fler hårdhetsgrader i det spektrumet du rör bromshandtaget.

Stor pump innebär massa olja trycker mot oket. Bromshandtaget rör sig en väldigt liten del och du får svårt att nypa bromsen.

Så spontanrådet enligt mig är att ha så liten pumå du kan stå ut med utan att det finns risk att den bottnar med marginal. eller kommer ivägen för så du vill ha handen vid broms så det bli obekvämt..........

Tack för det klargörandet. Borde jag kunnat räkna ut själv men det gjorde jag inte. När jag bytte till ISR skiva och sexkolvsok på min Thruxton blev handtaget väldigt svampigt. Jag har luftat efter alla konstens regler och efter ISRs anvisningar men handtaget känns fortfarande mjukt. Bromsverkan finns där dock och det är inga problem att låsa framhjulet innan greppet tar i styret. Det är dock minimal risk att man gör det av misstag då bromsen tack vare det långa slaget i greppet är oerhört lättdoserad. Nu kan jag sluta leta fel och bara njuta av att jag har en fantastiskt lättdoserad och bra broms.

Last edited:
Pivotavstånd är alltså avståndet mellan cylindern och brytpunkten i handtaget?
Ja det är så ISR, Brembo m,fl anger det.

Fast ska man vara petig så är det två mått som ger slutresultatet.
Tar man för enkelhetens skull en radialpump så är det först måttet från handtagets infästning till tryckpunkten på kolven men sedan har du ju avståndet från tryckpunkten och ut till var fingrarna möter handtaget.
Dessa två mått anger hur stor utväxling (hävarm) fingrarnas klämkraft utövar på själva kolven.

Här är en hyfsad förklaring, finns säkert ännu bättre :tummenupp
http://www.lemickracing.com/tech-faqs/14-brakes/46-brake-master-cylinder-piston-diameters-and-leverage-offsets

Last edited:
Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...