Trasig kam,orsak ?

Detta är vad APE säger:
---
The cam contact surface on all screw adjuster type Suzuki rocker arms is a soft material covered with hard chrome. Under the increased loads of higher spring pressures, cam lifts, etc. the surface caves in allowing the chrome to crack and peel off. This wipes out the rocker and cam lobe.

The solution is welding the contact pads with special hard face rod and regrinding the faces. This service is performed on customer supplied rockers. Note that they can have pad damage.
----

När jag tittar närmare på bilder så ser det ju ut som det är pitting med, inte bara vanligt slitage. Är det vassa "gropar" i kammen? (vissa hojar hade stora problem med pitting från fabriken, VF1000R kommer till minnes)
 
Last edited:
Japp det är vassa gropar samt en del av reporna är så djupa att när jag kände på dom med kammen monterad och jag inte nådde in med fingret,då tog jag en skruvmejsel o kände med som då fastnade i reporna.
 
Japp det är vassa gropar samt en del av reporna är så djupa att när jag kände på dom med kammen monterad och jag inte nådde in med fingret,då tog jag en skruvmejsel o kände med som då fastnade i reporna.

Då är det nog inte vipporna, taskiga vippor borde bara ge slitage. Kan va dålig härdning/material i kammen (som skrevs tidigare), interkristallinkorrotion ( fan vet om jag stava det rätt) eller för lite ventispel. Kanske kan finnas andra orsaker till pitting med som jag inte vet om. Tydligen mycket vanligare på motorer som körs väldigt lite. Det andra slitaget kan ju komma av att vipporna blivit skadade av pittingen. Vet inte hur man kan vara säker på att undvika att det händer.
 
Last edited:
Här är en kam i en gsx1100ef topp som jag har i köket :-) som du ser så är det lite pitting på den med trots att den INTE är trimmad. I övrigt är kammarna fina... Så jag har nog inget svar vad man kan gör annat än att gnälla på tillverkaren av kammen, kolla att man ställt ventilerna rätt och se till att köra då och då. BTW. man kan svetsa dåliga vippor med så man måste inte köpa nya.
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1311326025.120178.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1311326025.120178.jpg
    26.2 KB · Visningar: 142
Detta är vad APE säger:
---
The cam contact surface on all screw adjuster type Suzuki rocker arms is a soft material covered with hard chrome. Under the increased loads of higher spring pressures, cam lifts, etc. the surface caves in allowing the chrome to crack and peel off. This wipes out the rocker and cam lobe.

The solution is welding the contact pads with special hard face rod and regrinding the faces. This service is performed on customer supplied rockers. Note that they can have pad damage.

Det var som fan. Man lär sig nått nytt varje dag. INTE för att slå ifrån mig,men då gissar jag att den texten e lite till daga för idag e det ett mycket mycket dyrt sätt att hantera problemet vs att helt enkelt CNC producera nya bitar så länge vi inte talar extrem lågserie tillverkning.
Å som tekniskt driven i sammanhanget undrar jag lite försiktigt vad det e för tillsatsmaterial de använder,men kanske som sagt framför allt varför.

CNC teknikens intåg å numera etablerade plats i processteknik har i princip gjort alla de här specialjobben en ggn i tiden ointressanta då CNC produktion bara blivit mer å mer exakt men framför allt bara billigare å billigare. Iom att man kan ha informationen för tillverkning lagrad som CAD finns det inte ens ide att göra specialare om man skall tillverka mkt mer än 5-6 ex,vilket jag milt sagt antar APE gjort-eller rent av gör. En modern sk flerop e mkt snabb på stycktillverkning.
För jag läser precis som du,att de verkligen svetsar upp materialet i vippan i sig-vilket för mig låter som rena rappakaljan.

Om jag sen läser texten rätt avser APE i detta fallet att problem kan uppstå med trimmade motorer som en konsekvens av mtrl val.? Alltså maskiner med ökade ramp å flank accelerationer samt om motorn då e försedd med rappare ventilfjädrar?
De berör som jag läser det inte originalmaskiner?

Interkristallin korrosion.
Ja. Det bottnar i att gjutjärns bindning är det man kallar kristallin-jmfr en sockerbit. Det e åxå det som gör att gjutjärn i många,inte alla,av dess former e sprött.
Kort sagt kan man få tex "pitting"(även kallat härdsläpp) i belagt eller "härdat" gjutgods pga det som sker inne i materialet.
 
Last edited:
Här är en kam i en gsx1100ef topp som jag har i köket :-) som du ser så är det lite pitting på den med trots att den INTE är trimmad. I övrigt är kammarna fina... Så jag har nog inget svar vad man kan gör annat än att gnälla på tillverkaren av kammen, kolla att man ställt ventilerna rätt och se till att köra då och då. BTW. man kan svetsa dåliga vippor med så man måste inte köpa nya.

Inte den enda gsx-kammen med dom skadorna kan jag lova.

Vet inte om det är ford eller bmw som varit inblandad där.:D
 
Nu har meken varit här och tittat på kammen,den ska skickas till motospeed för tydligen är den beställd genom dom.
Vi får se vad dom tror kan ha hänt dock räknar vi inte med att dom tar på sig något ansvar utan vi kommer att få betala för att jämna till nockarna,lagerytorna är helt felfria så den kan slipas om.

Men först ska vi sätta ihop motorn och göra ett flödestest för att se om det är dåligt oljetryck eller nåt annat problem med smörjningen till topp/kam.
Det som för mig som amatör är konstigt är att "bara" kontaktytorna mellan kam och lyftare är skadade,även om det är dom som utsätts hårdast så borde väl de andra lagerytorna med skadas om det inte kommer fram olja ?
 
Nu har meken varit här och tittat på kammen,den ska skickas till motospeed för tydligen är den beställd genom dom.
Vi får se vad dom tror kan ha hänt dock räknar vi inte med att dom tar på sig något ansvar utan vi kommer att få betala för att jämna till nockarna,lagerytorna är helt felfria så den kan slipas om.

Men först ska vi sätta ihop motorn och göra ett flödestest för att se om det är dåligt oljetryck eller nåt annat problem med smörjningen till topp/kam.
Det som för mig som amatör är konstigt är att "bara" kontaktytorna mellan kam och lyftare är skadade,även om det är dom som utsätts hårdast så borde väl de andra lagerytorna med skadas om det inte kommer fram olja ?

Jag har svårt att tro att det är oljan, då borde ju lagerlägena gå först (tycker man). Hoppas att Motorspeed kommer fram till samma slutsats och att dom ochså tror att det är fel på kammen. Jobbigt att sätta i nya grejer bara för att få laga dom direkt (och betala för dom!) igen.

Lycka till!
 
Last edited:
Nu har meken varit här och tittat på kammen,den ska skickas till motospeed för tydligen är den beställd genom dom.
Vi får se vad dom tror kan ha hänt dock räknar vi inte med att dom tar på sig något ansvar utan vi kommer att få betala för att jämna till nockarna,lagerytorna är helt felfria så den kan slipas om.

Men först ska vi sätta ihop motorn och göra ett flödestest för att se om det är dåligt oljetryck eller nåt annat problem med smörjningen till topp/kam.
Det som för mig som amatör är konstigt är att "bara" kontaktytorna mellan kam och lyftare är skadade,även om det är dom som utsätts hårdast så borde väl de andra lagerytorna med skadas om det inte kommer fram olja ?
Om du har kört in kamaxeln rätt och använt rätt olja så är det logiskt som du säger.
Pittingen på den högra loben kan ha uppstått p.g.a material som slitits loss från den vänstra loben. Detta fenomen är inte helt ovanligt i lagersammanhang. Kan man förutsätta att härdningen är riktig? Innan ni skeppar iväg kammen hade jag tagit vägen om någon som kan göra ett hårdhetstest och kanske jämföra en originalkam med din. Då får du svart på vitt om härdningen är ordentligt utförd eller inte. Mät då självklart på en yta som inte slitits ner :tummenupp

Är bascirkeln sliten även på den yttre loben?
Är den högra loben på bild 1 avgasloben?

1. Jag funderar på om ventilsätet för insugsventilen kan ha sjunkit och ökat belastningen på kamloben vilket slitit ner den. Kontrollera dina ventilsäten genom att se huruvida ventilerna sticker upp lika mycket från styrningen när de är stängda (Förutsatt att styrningarna är likadana och sitter på samma höjd samt att ventilskaften är lika långa, inte säkert dock).

2. Har du originalfjädrar? Om de är utbytta till en kraftigare variant så får du en högre acceleration vid ventilstängning och det kan skapa kontakt mellan vippan och kamloben.
 
Om du har kört in kamaxeln rätt och använt rätt olja så är det logiskt som du säger.
Pittingen på den högra loben kan ha uppstått p.g.a material som slitits loss från den vänstra loben. Detta fenomen är inte helt ovanligt i lagersammanhang. Kan man förutsätta att härdningen är riktig? Innan ni skeppar iväg kammen hade jag tagit vägen om någon som kan göra ett hårdhetstest och kanske jämföra en originalkam med din. Då får du svart på vitt om härdningen är ordentligt utförd eller inte. Mät då självklart på en yta som inte slitits ner :tummenupp

Är bascirkeln sliten även på den yttre loben?
Är den högra loben på bild 1 avgasloben?

1. Jag funderar på om ventilsätet för insugsventilen kan ha sjunkit och ökat belastningen på kamloben vilket slitit ner den. Kontrollera dina ventilsäten genom att se huruvida ventilerna sticker upp lika mycket från styrningen när de är stängda (Förutsatt att styrningarna är likadana och sitter på samma höjd samt att ventilskaften är lika långa, inte säkert dock).

2. Har du originalfjädrar? Om de är utbytta till en kraftigare variant så får du en högre acceleration vid ventilstängning och det kan skapa kontakt mellan vippan och kamloben.

Pitting beror (så vitt jag vet) inte på att det är fel ythårdhet på kammen. Det finns många andra materialproblem som tyvärr inte hittas vid hårdhetsprov.
 
Även jag håller oljeproblem för mycket långsökt,som sagts tidigare. Gissar kvalificerat antingen handhavande/installationsfel alt härdfel alt rent av en felslipning.

Om det e ett oljefel borde det vara att punktbelastningen av ngn anledning e så hög att filmen spricker,vilket iaf jag håller för hyggligt osannolikt med moderna oljor. Sista ggn jag hörde ens talas om det var på 80 talet med BMW M3 motorerna vs Mobil 1.

Sen.
@600cc.

2. Har du originalfjädrar? Om de är utbytta till en kraftigare variant så får du en högre acceleration vid ventilstängning och det kan skapa kontakt mellan vippan och kamloben.

Va?
Har du hört talas om ngt som kallan en Optron? Enkelt sagt e det en form av kombinerat stroboskop/kamera med uppgift att momentan studera bla ventilsystem under last.
Om man har en vippa som i någon form tappar kontakt med en kamlob har man garanterat problem i den djupare änden av bassängen sett ur perspektivet ventilsystem å att du genom det skulle få snabbare returfunktion på en ventil med hårdare värden och/eller inspänningstryck får du jättegärna förklara för mig.
Man lägger ganska stora pengar på att se till att ventilen verkligen följer lobens utseende. För mekan kammar ifrån det att rampen tar upp ventilspelet tills dess rampen på andra sidan,vilket e ett av de viktigare momenten ur det perspektivet,sätter ner ventilen i sätet igen. Man talar iofs om sk valve bounce men se det e ngt annat det.
Var menar du att vippan å loben vs ventilen skulle förlora kontakt?(Bortsett från där den skall,dvs vid bascirkeln för mekan kammar)
För hydraulassisterade kamaxlar i sin tur lämnar ju inte vippan/lyftaren kamloben överhuvudtaget i min värld..men de e jag de...

Edit.
Fö. Iden med att göra ett hårdhetstest av dels kammen ovan å dels en originalkam tycker jag e en skitbra ide. De skall som sagt visa värden i samma härad å gör dem inte det kan du nog kallt räkna med att du har svaret där.
 
Last edited:
Om man bestämmer sig för att göra en test av ythårdheten på kam-nocken så skall man ha klart för sig att det är bara meningsfullt på fina kammar och att dom då blir förstörda av att man gör det. När du testat kam-nocken så får du en liten grop mitt i slitbanan.

Vad du får ut av det är alltså, "den där kammen jag förstörde var bra!" eller "den där kammen jag förstörde var dålig". Lite dyrt för en privatperson (speciellt som den kam du slutligen kommer att använda inte kan testas)
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top