Nja.
Jag har arbetat ganska mycket med lådor av den typen vi hittar i hojar. Sk rakskurna dogbox lådor.
Att dogringar såväl som uttagen därför slits på hojar e sant. Kanske framför allt pga att hojåkare generellt aldrig fått lära sig att arbeta med den typen av växellådor-faktiskt.

Men...samtidigt..OM man hanterar den formen av låda rätt kan man köra den tusentals å åter tusentals mil utan att använda kopplingen till annat än att starta eller stå still. Synkronvarvtal å känsla för mekaniska ting is da shit...
Man kan förenklat,å till en grad fel,säga att ingreppet för resp skruv e en fråga om att en skiva som styrs av en sk skiftgaffel för oftast 6 utstående klackar i ingrepp mot drevets 6 inåtgående uttag därför. Inga sk synkringar eller annat trams ivägen.
Då e det precis som Fredde säger att om man inte e rent mekansiskt inept till att ta till sig hur detta skall göras...så håller skiten länge. Som i mkt länge.
Men.
För att bla spara detta använder det allra flesta racehojar samt racebilar idag dels ngt som kallas shiftcut å dels ngt som kallar slipper clutch.
Man styr helt enkelt därigenom hur "hårt" växlarna byts.
I original e oftast klackarna på dogringen samt uttagen därför i drevet slipade med raka vinklar.(90 grad)
Du har kanske hört talas om sk "undercuttade" lådor?
I de fallen moddar man den där raka vinkeln till att istället så att säga "luta inåt" med påföljd att när växeln väl e i...så låser den sig själv å ju hårdare du belastar dreven i den valda växeln..desto hårdare låser den därmed.
Slitage på dreven i sig då.
Jo. Har allt varit med om det men oftast e det antingen tal om extremt långlivade drevsatser alt taskig smörjning alt fabriksfel vad avser antingen slipningen av dreven eller härdningen därav.
Hade en kund som kom in med en gammal trepip från 70 talets början för ngr år sen...helt svinförbannad för att det "sjöng" om just 5;ans växel pga härdsläpp..

. Öhhh....
Som ex.
På 80 talet när man åkte 125cc roadracing...every little bit counts. Så...någon lista ut att man kunde tanka ATF olja(automatlåde olja) i lådan till 2 taktare. DOH!!!
Var ju världens grej eftersom ATF;en var så tunnflytande å iom det stal mycket mindre effekt. Har dessutom hyggliga smörjegenskaper....
Vad man däremot INTE tog till sig initialt var att drevens fart piskade in luft i ATF;en...(vilket iofs sker med de flesta oljor) till den grad...att dreven gick torrt...
Ja. Du hajar...
Rent mekaniskt däremot e de allra flesta lådor gravt gravt överdimensionerade. Om man tar död på en låda e det oftast pga andra anledningar. OM man nu skapar ett herrejösses effektmonster i sin tur...så finns det MYCKET kompetent hjälp att få inom landet.
För egen del slåss jag fn med att flytta en 4 hjuling (bil) ganska långt utanför dess designområde..å resultatet e att en av de lite tyngre leverantörerna av transmissionsoljor hjälpt till då jag haft probs med just det att vissa delar inte får det de skall å den skräddarsydda olja jag använder till den bilen,som då har pump å kylslinga mm,e med bor i sig bla.
Kort sagt finns det en helvetes kompetens på området i detta land. Garanterat.
Detta e en hojlåda invändigt(Yamaha i detta fallet)
Skiftgafflar samt växeltrumma.