Diskussion olyckor 2011

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Bara dom vet vad som hände innan de klotade. Bara dom två på hojen vet hur de resonerade.

Vem vet killen kanske inte ville dra in sin tjej i något som kan bli infört i registret och bli belastning för henne. Vad vet jag, ingenting, bara spekulationer.
Han hamnade i en knepig sits då han hade sin flickvän där bak och gjorde en 50/50 som slutade i en katastrof.

Vad skulle hans tjej kunna bli indragen i och i vilket belastningsregister skulle hon kunna hamna i om han stannat?

Knappast hon som råkar illa ut för att han kört som en idiot och hon råkat sitta bakpå...

Himla tur att de jag sitter bakpå alltid skulle stanna i en sån situation eller åtminstone släppa av mig innan de drar igen så min säkerhet inte äventyras mer än den risk man alltid utsätter sig för när man sitter på en hoj även i laglig hastighet.

Tänk om det vore han som klarat sig och hon omkommit, det skulle han nog haft jävligt svårt att leva med.

Hursom tycker jag att det är tråkigt att han omkom, det hade räckt om han gjort illa sig och fattat att det var himla dumt..
Men det är fortfarande hans eget fel att han inte finns längre å inte någon annans!

Medhjälp till smitning eller hur tänker du här? :va

Försöker bara tänka utanför boxen och sätta mig in i situationen. Att ha sin flickvän med sig är ju ingen höjdare och då vill man väl reda ut situationen och skydda sin tjej. I detta fall gjorde han ett felaktigt val. Vi Killar har ju en tendens att visa att vi är stora och starka för våra kvinnor även om resultatet blir så fel.
Genus helt enkelt.

Håller självklart med dig, dock så begår han en allvarlig trafikförseelse precis framför en polis och inte att reflexen sitter fel eller inte är CE märkt.
Ska han blunda?

Nej det skall de givetvis inte, men måste man för den sakens skull offra X polisbilar samt en helikopter´s tid för att få tag i personen ?
vad kostade den jakten ?
kanske man kan hantera det på ett annat sätt ?

man ser att polisen lägger ner dessa resurserna på en enda mc som beter sig som en idiot.
samtidigt så läggs varje jävla stöld ner och de har mindre än 10% uppklaring på stölder misshandel osv.

Kanske man kunde löst det genom lite hederligt polisarbete du vet som man gjorde förr, man faktiskt löste problemet istället för att vara så jävla häftiga och coola.
vad hade hänt om man istället för att bete sig som en skock idioter jagandes två andra idioter faktiskt hade tagit sig tiden att ringa på hos den som hojen var registrerad på ?
och om det nu var så att man inte hade en aaaaning om vem hojen var registrerad på så kan det ju inte vara så förbannat svårt att ta reda på det. Den tiden man behövde lägga på det hade nog kostat bra mkt mindre än endast helikoptern själv under denna tiden.

Men nej poliskåren kan inte acceptera att man ytterliggare en gång blir dragna av en hoj och eventuellt förnedrade på youtube utan nu jävlar sätts det alla klutar till mot den flyende hojen.
var det verkligen kostnadseffektivt ?

slutresultat, 1 död människa, 1 kraschad hoj, 1 skadad människa, en helvetes massa mantimmar för polis, bärgare, sjukvård, brandkår mm.
kostnader för minst 2 helikoptrar 1 polis 1 ambulans under ett par timmar. en enorm mängd sorg och problem.

Frågorna som man måste ställa samhället:
är det rimligt ?
var det värt det ?

Nej jag försvarar inte grabben eller det han gjorde.
Jag är inte förvånad över utgången, 1+1 blir ofta 2, jag är inte ens ledsen, bara trött.
Trött över att grabben betedde sig som en idiot.
Trött över att polisen beter sig lika jävla idiotiskt.
Glad över att hon överlevde och att hon har en framtid.
Glad över att jag inte kände grabben.
Ledsen när jag tänker på hans vänner och de närmaste.
Förbannad över att polisen ytterliggare en gång går ut o ljuger i media. Men nog mest trött och tänker jaha den valsen igen.

Bara dom vet vad som hände innan de klotade. Bara dom två på hojen vet hur de resonerade.

Vem vet killen kanske inte ville dra in sin tjej i något som kan bli infört i registret och bli belastning för henne. Vad vet jag, ingenting, bara spekulationer.
Han hamnade i en knepig sits då han hade sin flickvän där bak och gjorde en 50/50 som slutade i en katastrof. Vi alla har varit 22 år och vi grabbar vet då att man skyddar sin flickvän med näbbar och klor även om det ibland blir fel ( krogbråk pga tupperi). Försöker analysera hur han tänkte och det kan handla om att han inte ville dra in tjejen i polisärende. Nu blev det fel och värre och det är jätte tragiskt det hela.
Hon kan väll inte bli belastad för detta?. Och skydda sin flickvän ser jag inte det som när man drar upp en hoj i 250 km/h. Förstår inte hur allt man gör i unga år bara försvaras med ung och dum

Last edited:
Du har en skev världsbild, sen när är det okej med streetrace?
Vet inte om du har noterat det men det finns banor både för dragracing och för roadracing.
Vad rättfärdigar race på allmänna vägar? :va

Förstod du att jag gjorde en jämförelse för folk som tycker sådan evenmang är okej men sitter här idag och spyr galla över det som hände igår.
Innan du öppnar käften så läs en gång till. Kanske en dålig jämförelse.

Allvarligt mich... ! Tycker du att en rödljuskörning är en så allvarligt trafikföreteelse, att det befogar en polisjakt under flera timmar med ett okänt antal bilar (på bilden jag såg var det ca 10st), motorcykel + helikopter... anta att det var en "kontrollerad" rödljuskörning!?
Utanför mig i ett villaområde så har jag en grannkärring som håller åtti knyck förbi mitt hus.. Ja, det är 30 km/h här...
VIlket brott är värst anser du? , Det bor 11 ungar i varierande åldet, ingen över tio år på min gata... På nynäsvägen sent på kvällen har jag aldrig sett en en liten kille på sin cykel.. Det gäller att sätta brottet i paritet med andra lagöverträdelser...

Ja ärligt talat med tanke på som jag skrev innan i tråden att det kunde lika gärna varit folk på övergångsstället. Nu började detta inte ute på infartsleder utan inne i stan.
Sen växer brotten efterhand med div fortkörningar.

Kärringen på er gata är en idiot milt uttryckt.
Släng ut en tom 25 liters dunk och se om hon lugnar sig gör hon inte det ta en av ungarnas skateboard och ta samma nämna dunk fast nu fylld med vatten och rulla ut framför sopkärringen.
Resultat det slår sönder mycket.
Jag och en viss 2 faldig SS 600 mästare gjorde så i ungdomens dagar i deras kvarter och efter det körde fanskapet jävligt lugnt.

Kanske en dålig jämförelse.
Onekligen, men det har genomsyrat de flesta av dina inlägg i denna tråd så du är förlåten. :krama

Försöker bara tänka utanför boxen och sätta mig in i situationen. Att ha sin flickvän med sig är ju ingen höjdare och då vill man väl reda ut situationen och skydda sin tjej. I detta fall gjorde han ett felaktigt val. Vi Killar har ju en tendens att visa att vi är stora och starka för våra kvinnor även om resultatet blir så fel.
Genus helt enkelt.
Som sagt... :rolleyes:

Last edited:
Onekligen, men det har genomsyrat de flesta av dina inlägg i denna tråd så du är förlåten. :krama

På vilket sätt tycker du jag hanterar detta ämne fel? Tycker du om dubbelmoral? trivs du med dessa individer som döljer sig bakom ett tangenbord och tycker men sen sätter sig själva i just samma sits som killen gjorde igår.

Man kan undra vilken skillnad en motorbana i Stockholm skulle göra, inkl en strip.....kanske vore värt för våra politiker att se över saken....

Jag gissar på "ingen".. alla är inte intresserade av bankörning.
Själv passerade jag olycksplatsen ikväll på väg hem från Sviestad och såg alla ljus.

Det man tänker på är de anhöriga och så kan jag inte låta bli att tänka på hur enkelt det där hade kunnat undvikas. Om det handlade om en rödljuskörning så handlar det ju om indraget körkort några månader och en slant i böter.

Det måste ju ändå vara ett bättre öde för de flesta än så som det här slutade.

Sen kan jag tycka att det är för jävla trist att i princip varje Onsdag ska sluta med någon på sjukan eller bårhuset. Gör vi inte det här för att det ska vara kul?

Man kan undra vilken skillnad en motorbana i Stockholm skulle göra, inkl en strip.....kanske vore värt för våra politiker att se över saken....

Det skulle antagligen inte göra ett skit för då heter det att det är sååå himla dyrt att köra bana å bla bla blaaa...

Dessutom har de som bor i Sthlm nära till flera banor så de borde sluta gnälla så jävligt, tänk på stackarna i norrland de har LÅNGT till banorna men inte gnäller de till förbannelse.

Finns uppenbarligen många åsikter och spekulationer kring varför händelseförloppet blev som det blev och vem som egentligen gjorde fel, men det som borde ligga i vårt intresse, vilket jag misstänker är trådens syfte, är väl vad vi var och en kan göra för att undvika att det händer igen? Även om beslutet hur man kör förstås alltid är individens ansvar, drabbas ju oftast även mc-åkare som kollektiv av dess konsekvenser genom att att allmänheten inställning till motorcyklister blir sämre av den här typen av händelser.

Jag vill inte att ett av mina största intressen här i livet skall behöva begränsas (genom höjda försäkringspremier, hårdare lagar, misstro hos "folk" m.m.) för att somliga beter sig som idioter i trafiken. Samtidigt vet jag att vi alla, inte minns jag själv, vare sig vi sitter i bilen eller på mc:n kan göra misstag eller ta mer eller mindre övervägda beslut som förvandlar oss till idioter i andras ögon.

Har redan varit uppe förslag på att lagvägen begränsa möjligheterna genom att höja åldern för tung mc m.m., men min fråga är: vad kan vi som individer göra för att vi skall kunna utöva vårt intresse att ha kul på hojen, utan de negativa konsekvenser som riskerar inte bara drabba oss själva?

Som nybliven mc-förare har jag inte mycket erfarenheter att bidra med, men en sak vet jag och det är att jag vill fortsätta köra mc i många år framöver, kommer göra många misstag, men vill göra vad jag kan för att undvika dem och att inte konsekvenserna skall gå ut över andra.

Men VAD ska man göra då, ngt konstruktivt måste ju göras tydligen....vissa vägsträckor runt stan är ju rena ungdomsgården!

Det satsas så in i helvete många miljarder på bollhallar till höger & vänster...skulle inte dom finnas så skulle väl folk spela fotboll på Nynäsvägen....
Det kostar väl ingenting att spela fotboll på en allmän plan? samma sak menar jag skulle gälla på en motorbana...skulle den möjligheten finnas, tillsammans med en strip & ngn sorts lokal, kiosk etc så skulle väl många hänga där istället för att dra fram & tillbaka utanför Skogskyrkogården.....
Men för politiker att fatta detta tar det väl 20 år till....
Vad kostar det att skrapa ur någon skogsdunge & asfaltera en bra bana jämfört med alla jävla idrottshallar som dom slår upp hela tiden?

Last edited:
ingen åker bana om det inte finns en fotokurva!

Så sant så sant.

Offtopic
När ändå "fotokurvan" är på tal kan jag som frekvent besökare där i form av fotograf säga så här, det blir inte bättre bilder bara för att ni bombar fortare och fortare, snarare sämre. Och nej man behöver inte köra i 120 där för att få knäskrapa. Prata med Geggamojja om ni vill lära er han knäskrapar på rak väg ;)

Ontopic
Håller med Peter. Varje onsdag torsdag får man höra om folk som klotar hit o dit. Kommer det nånsin komma en "vit" onsdag?

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hjarnan-fullvuxen-forst-vid-25_226285.svd

Lite intressant läsning om hjärnans utveckling och ålder.
Långtidsplanering, riskbedömning och lite annat smått och gott är inte utvecklat i slutet av tonåren, början av tjugo...
Angående diverse poster om ålder tidigare i den här diskussionen.

(Bara för att föra in lite nytt i den, tröttnar rätt snabbt på pajkastning)

Då kanske det inte skulle vara helt fel att höja åldern för A-behörighet:tummenupp

Last edited:
Men VAD ska man göra då, ngt konstruktivt måste ju göras tydligen....vissa vägsträckor runt stan är ju rena ungdomsgården!

Det satsas så in i helvete många miljarder på bollhallar till höger & vänster...skulle inte dom finnas så skulle väl folk spela fotboll på Nynäsvägen....
Det kostar väl ingenting att spela fotboll på en allmän plan? samma sak menar jag skulle gälla på en motorbana...skulle den möjligheten finnas, tillsammans med en strip & ngn sorts lokal, kiosk etc så skulle väl många hänga där istället för att dra fram & tillbaka utanför Skogskyrkogården.....
Men för politiker att fatta detta tar det väl 20 år till....
Vad kostar det att skrapa ur någon skogsdunge & asfaltera en bra bana jämfört med alla jävla idrottshallar som dom slår upp hela tiden?

För att det låter och motorsport är en miljöbov.
Vad är då en allsvensk fotbollsmatch?

På vilket sätt tycker du jag hanterar detta ämne fel? Tycker du om dubbelmoral? trivs du med dessa individer som döljer sig bakom ett tangenbord och tycker men sen sätter sig själva i just samma sits som killen gjorde igår.
Nej jag gillar inte dubbelmoral men jag tycker du tagit på dig en jävligt överbeskyddande roll.

Inse en sak, tomten som skenförsäkrade sin hoj och tyckte han var ball som kunde dra snuten efter diverse trafikbrott (nu snackar vi inte 30+ på otrafikerad landsväg utan rödljuskörning i stan och 200+ på motorväg, fram och tillbaka) får skylla sig själv.
Det finns inga förmildrande omständigheter. Han var 22 år och sambo med en naiv bimbo (ej blondin dock) som var 17 år. Det har tidigare i tråden påpekats att man minsann får dö för sitt land i krig när man är 18. Då får man fan också inse att man får stå för sina handlingar när man är 22.

Jag lider med hans föräldrar och vänner som just nu lever i chock och sorg men inte med hans flickvän. Hon var minst lika medveten om vad det var som hände.
Min sambo hade spöat skiten ur mina njurar om jag kört så med henne bakpå och det hade varit omöjligt att inte stanna och släppa av henne.
Om det som skrivits på andra ställen stämmer så var det bara en tidsfråga innan det som hände hände. Tack för att ingen annan blev allvarligt skadad eller fick sätta livet till. Nobrainers finns det gott om men låt oss hoppas att de inte tar med sig nån annan på färden.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025