Dreva "upp"?

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
De flesta vill ju dreva ner för bättre acceleration, men jag funderar på att göra tvärtom.

Tanken är att jag inte utnyttjar ettans och tvåans växel tillräckligt för att det går för fort om man maxar. Eftersom jag bara feg-gasar på ettan och tvåans växel borde det ju, för mig, bli bättre om accet blir något sämre på dessa växlar, men bättre för då jag vågar gasa mer.

Hur mycket sämre acc blir det? Det är iofs lite trist om man konstant måste ligga i max tvåans växel. Den gör i dagsläget 200 km/h med original drevning.

Om din ZX12'a toppar 200 så har den INTE originaldrevning! :fakta
Han kanske menar att den visar 200 på mätaren om han maxar ut på tvåan? Det kan stämma på original drevning beroende på årsmodell om man räknar med felvisning på 10%.

Men sen är jag inte helt med på problemet. Om det går för fort på ettan och tvåan vid maxning, är det då verkligen accet som menas eller toppfart? Att dreva upp ger ju högre toppfart på växlarna och på den här typen av hojar är det ju redan svårt att nyttja hela registret på gata om man inte ofta kör väldigt fort. Att dreva upp mer känns som en förlust om det inte är så att man kör mycket långtouring och vill få ned varvtalet för bränsleförbrukningens skull.

Accar hojen för hårt för smakens skull kan man ju alltid gasa mindre.

Om din ZX12'a toppar 200 så har den INTE originaldrevning! :fakta

Jag menar att den toppar 200 km/h i tvåan, och det är ju sällan man kör mycket fortare än så.

Han kanske menar att den visar 200 på mätaren om han maxar ut på tvåan? Det kan stämma på original drevning beroende på årsmodell om man räknar med felvisning på 10%.

Men sen är jag inte helt med på problemet. Om det går för fort på ettan och tvåan vid maxning, är det då verkligen accet som menas eller toppfart? Att dreva upp ger ju högre toppfart på växlarna och på den här typen av hojar är det ju redan svårt att nyttja hela registret på gata om man inte ofta kör väldigt fort. Att dreva upp mer känns som en förlust om det inte är så att man kör mycket långtouring och vill få ned varvtalet för bränsleförbrukningens skull.

Accar hojen för hårt för smakens skull kan man ju alltid gasa mindre.

Jag menar att jag skulle vilja att den accar lite svagare i ettan och tvåan så att jag skall kunna dra fullt där för att kunna utnyttja kraften på ett bättre sätt. Klart att jag kan gasa mindre, vilket är det jag gör just på dessa växlar, men i trean och upp är det bara att dra på för fullt utan att den går upp på bakhjulet.

Det är inte lägre bensinförbrukning jag är ute efter dock.

Last edited:
Jag fattar inte.

Kan du inte bara använda gaskontroll, inte direkt så att gasen bara har av/på?
Den motorn drar väl rätt bra från låga varv också utan att behöva tokvarvas?

Jag menar att den toppar 200 km/h i tvåan, och det är ju sällan man kör mycket fortare än så.

Jag menar att jag skulle vilja att den accar lite svagare i ettan och tvåan så att jag skall kunna dra fullt där för att kunna utnyttja kraften på ett bättre sätt. Klart att jag kan gasa mindre, vilket är det jag gör just på dessa växlar, men i trean och upp är det bara att dra på för fullt utan att den går upp på bakhjulet.

Det är inte lägre bensinförbrukning jag är ute efter dock.
Toppar 200 i tvåan kan ju missuppfattas iofs... :rolleyes: Men med tanke på att du kan komma ganska nära varvstoppet även på sexan så kommer du ju inte begränsa toppfarten på tvåan, den kommer bara gå ännu fortare när varvstoppet slår i.

Det låter snarare som att problemet stavas gaskontroll. Du vinner mer i alla lägen på att lära dig hantera din hoj, framför allt gasrullen. Alternativt köper du en annan hoj som du inte är rädd för.

Vad har du för karaktär på hojen nu och hur vill du att den ska bli. Mera oms på låga varv eller vill du ligga i 160 och pysa fram på motorväg t,ex.
Vilken drevning har du nu?

Bestäm dig

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...