Lasermannen missade??

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Jag hade tydligen en otrolig tur idag.
Jag gasade ut på en väg idag och det var ingen trafik framför mig och lät hojen varvar ur ettan och tvåan när jag var halvägs genom trean och hade 120+ på mätaren (50väg) möter jag en bil som blinkar frenetisk med helljusen, ser då lagens långa arm med laserpistolen uppe på en gångbro endast hundra meter framför mig. Nu far det mesta genom min skalle, semestern börjar i morron och hur kul är det utan körkort.

Närmar mig platsen där det står en massa poliser och förbereder mig att bli invinkad, men vad händer!!!?? Ingen lägger någon notis om mig och jag bara glider förbi.

Nu kommer min fråga, har hört att det är svårt att lasermäta en hoj eftersom om det är en naken hoj så går det endast att få reflektion på framlyset. Är det så? Och är det som räddade mitt körkort?
 

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Viva Las Uppsala
Hoj
Ett par stycken
Du kan få köpa en blinder av mig så behöver du aldrig oroa dig för lasermän, dom kan adrig mäta din fart med detta på :tummenupp
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
På bilar funkar vissa "garageöppnare" så jag misstänker att samma skit funkar bra om man sätter vid framlyktan.,
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Du kan få köpa en blinder av mig så behöver du aldrig oroa dig för lasermän, dom kan adrig mäta din fart med detta på :tummenupp

Har du egen erfarenhet? Har hört att det inte funkar. Om det nu av all förmodan skulle funka så blir man nog invinkad och åtalad för att ha störutrustning i fordonet.
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Polisen märker väl direkt att man har störningsutrustning? Blir dyrt i längden om man ska betala böter varje gång man passerar en polisman med laser. Eller hade ni tänkt ha laservarnaren på bågen bara när ni räknar med att bli skjuten med laser när ni kör för fort?...Svårt de.
 

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Viva Las Uppsala
Hoj
Ett par stycken
Vad är en blinder hur funkar den och var får jag tag på en?? :banana

En blinder är som någon skrev här en form av störnings utrustning,
och jag råkar ha 1 paket över till salu, nytt i kartong :D

man monterar detta på 15-30 min utan ingenjör kundskaper

2st "blinder" tex en fram och en bak
kablage
enhet
manual etc
liten högtalare

Jag har använt dessa länge själv och sparat massa pengar och lappen garanterat flera gånger.

Har du detta aktiverat (ON) när du åker så kommer den lilla högtalaren pipa när någon försöker mäta din fart, (jag byggde om min till en lampa som blinkar i stället)

I lasermannens ruta står det 0km/h eller Error när blindern är påslagen

Vad man gör då är att man snabbt bromsar ner till den tillåtna hastigheten och sedan slår av blindern och DÅ kan dom mäta farten, som förmodligen är laglig :tummenupp

Detta är hur jag gör det, bromsar man ner snabbt och slår av den så vinkar dom aldrig in mig, för jag håller ju farten :tungan

visst får man böter om man medger att man har en blinder men har du handboken till din garage öppnare liggandes i kutsen och påvisar att det är din garage öppnare som du glömt slagit av så kan en vanlig polis inte säga om det är en olaglig blinder eller en garage öppnare.

Dock fungerar blindern jag har på ALLA laserkameror, även dom nyaste som skulle revolutionera världen är totalt värdelösa mot detta

Sen hursomhelst, om man får böter så är det väl ändå bättre än att bli av med lappen.
 

Hudik

Guest
ser då lagens långa arm med laserpistolen uppe på en gångbro endast hundra meter framför mig.

För att hastighetsöverträdelsens mätning ska vara gilltig så måste mätningen visas för föraren, om han står på en gångbro en bit ifrån blir det ett jäkla springande för polismanen...

En intressant del är:

RPSFS 2003:6
Kap.3 §5:
"Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta
sig för risker."
Alltså inte en gångbro...

Här finns allt att läsa Länk till Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning
på land med laserhastighetsmätare:
www.polisen.se
 

tkdrille

Guest
Men, Om man gömmer den och påstår att man då inte ha någon utrustning får polisen då börja rota i maskineriet ?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top