Triumph Speed Triple-tråden

Passa på att byt tätningarna om det är den gamla sorten som sitter monterad nu (vilket det gör original på 02-04). Tror de kostar runt 40 spänn styck.

Ojoj så mycket svett och svordomar man hade besparat sig om dess funnits på den tiden min S3:a fortfarande var vid liv... :gnissla
Sista året fick jag dock ordning på det med noggrant applicerad packningssilikon.
 
Tack det ska jag kolla. Hoppas du har rätt, för då var det ett billigt fel... :tummenupp

Näpp, ingen fukt i tändstiften just nu, men lite rost så det har nog varit. Dock var ena tändspolen sprucken, skulle det kunna vara den som ställer till det tro?

Jag frågar eftersom jag inte har lust att byta sånt som inte "behöver" bytas just nu, det kostar ju en del med alla delar...
 
Tänkkte höra med er som säkert redan lusläst hela tråden alt hängt med från början ang frambromsen på s3-06. Tjejen är stolt ägare av en vit s3-06. Problemet är bara att frambraomsen tar så extermt långt in! Den "Degar" dessutom. Vid luftning kommer ingen luft alls så det är förmodligen inte problemet. Funderar på att byta ut frambromscylindern? Tipps någon som passar rakt av? Radialmonterade Nissin-ok med stora skjivor borde ju borga för ett sju h..... wheelieförmåga.
 
Har för mig att lösningen är att byta kolvarna och tätningarna i bromsoken. Kolla igenom tråden för det har skrivits om det här.
 
Last edited:
Tänkkte höra med er som säkert redan lusläst hela tråden alt hängt med från början ang frambromsen på s3-06. Tjejen är stolt ägare av en vit s3-06. Problemet är bara att frambraomsen tar så extermt långt in! Den "Degar" dessutom. Vid luftning kommer ingen luft alls så det är förmodligen inte problemet. Funderar på att byta ut frambromscylindern? Tipps någon som passar rakt av? Radialmonterade Nissin-ok med stora skjivor borde ju borga för ett sju h..... wheelieförmåga.

En snabbfix är att plocka ur klossarna och pumpa fram kolvarna lite och rengöra med Bräckleen, trycka tillbaka oken och i med klossarna, brukar kunna hålla ett tag.
 
Problemet är bara att frambraomsen tar så extermt långt in! Den "Degar" dessutom. Vid luftning kommer ingen luft alls så det är förmodligen inte problemet. Funderar på att byta ut frambromscylindern?

låter som det kan finnas en bubbla i banjobulten. Sätt tryck på bromsen och lossa den försiktigt tills handtaget sjunker in en aning. Glöm inte trasor runt banjon så du inte sabbar lacken.
 
Har ett problem, min s3-06 den kissar en skvätt kylarvätska ur dränerings slangen verenda gång jag stannar, vad kan det vara för fel? Tacksam för svar....
 
har en flyscreen till en 02-04 nylackad i svart ,, bytes eller säljes mot en som passar min hoj
mvh mugge
 
Har ett problem, min s3-06 den kissar en skvätt kylarvätska ur dränerings slangen verenda gång jag stannar, vad kan det vara för fel? Tacksam för svar....

Standard efter man fyllt på, kör satan ett tag så slutar det.
 
Någon som har koll på om bakre bromsoket ska ha ett glapp? (flytande ok?) Har skiftat däck och uptäckte efteråt att hela oket har ett litet glapp, i stort sett åt alla håll. Har inte tänkt på om det varit så tidigare.

Tar nog bort bakdäcket igen och gör en check vilket som men tänkte höra om någon vet. På årsmodell 02-04.

Edit: Ser ut som det är flytande ändå. Det är nummer 2 på bilden som har glappet. Oket sitter bultat i de nedre två hålen. Vore dock trevligt om någon vet ungefär hur mycket det ska glappa om det nu ska det.
 

Bifogat

  • caliper.JPG
    caliper.JPG
    22.5 KB · Visningar: 74
Last edited:
2.35 fram
2.9 bak
Enl boken.



Tack för hjälpen! Nu uppför hon sig som vanligt igen.

Hade bara halvfullt både bak o fram....:huvet

Farligt, farligt!
Jag blev av med ett bakdäck mitt i en kurva pga för lågt ringtryck (pyspunka).
Var sjukt nära på att lägga hojen och så fick jag koka kalsongerna :arsele

Nu kollar jag trycket vid varje körtillfälle och håller mig till 2.5 fram samt 2.9 bak.
 
Farligt, farligt!
Jag blev av med ett bakdäck mitt i en kurva pga för lågt ringtryck (pyspunka).
Var sjukt nära på att lägga hojen och så fick jag koka kalsongerna :arsele

Nu kollar jag trycket vid varje körtillfälle och håller mig till 2.5 fram samt 2.9 bak.

Ja eller hur!?

Jag har nog haft lite änglavakt kan man säga...
Har ju ändå snurrat runt rätt mycket på gocartbanan och tjejkurser här hem i kring.

Var väl inte riktigt min tur ännu och gissa om jag lärt mig en nyttig läxa!!!
 
Tjena, har kikat på en 2011 speed triple och står lite i valet och kvalet. Det jag funderar på är hur bra vindskydden (finns två nivåer vad jag förstått) man kan köpa till fungerar. Har bara kört sporthoj innan så är ovetande om detta. Kommer bli även lite landsväg och längre sträckor ibland.
 
Tjena, har kikat på en 2011 speed triple och står lite i valet och kvalet. Det jag funderar på är hur bra vindskydden (finns två nivåer vad jag förstått) man kan köpa till fungerar. Har bara kört sporthoj innan så är ovetande om detta. Kommer bli även lite landsväg och längre sträckor ibland.

Hej!
Jag har flyscreen men inte med det extra visor kit som kan beställas. Kan säga att den "lilla" flyscreenen inte hjälper så värst mycket.
Testade extra visor kit på min Street Triple förra året och det var lite skillnad.
Nu har jag det inte direkt för att skydda mig mot vinden utan för att jag tycker det ser bättre ut nu när formen på framlyktorna har ändrats för 2011 års modell.
Det bästa kanske vore om du fick provköra med dessa tillbehör på för jag vet inte säkert hur stor skillnaden är för Speed Triple.
 
tjena,
Ingen som känner till någon riktigt billig triple?
Sugen på att byta bort min RF mot en sådan då det är alldeles åt helvete för lätt att köra för fort med min (får skäll av frugan :P )
enligt en hojfirma som ville byta in min kunde de få ut 26-28 för den så dert är väl där i krokarna bytesvärdet ligger :)

Min ohyggligt överprissatta blocket annons finner man här http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_RF900_R_i_perfekt_skick_34849725.htm?ca=11&w=1
(Ja jag är väl medveten om att priset är högt som synden :) )

/ Jacob
 
Hej!
Jag har flyscreen men inte med det extra visor kit som kan beställas. Kan säga att den "lilla" flyscreenen inte hjälper så värst mycket.
Testade extra visor kit på min Street Triple förra året och det var lite skillnad.
Nu har jag det inte direkt för att skydda mig mot vinden utan för att jag tycker det ser bättre ut nu när formen på framlyktorna har ändrats för 2011 års modell.
Det bästa kanske vore om du fick provköra med dessa tillbehör på för jag vet inte säkert hur stor skillnaden är för Speed Triple.

Jag hade sporthoj innan och tagit bort min flyscreen, den är för ful!! Gör heller ingen nytta som vindskydd.
Enorm skillnad på hoj men eller utan kåpa men jag har vant mig, stora fördelar finns faktiskt:) Det går mycket tystare och det blir inte lika mycket turbulens om man hamnar bakom en lastbil eller så, sen märks det negativt när det går undan samt om man har motvind, fördelen då är att det inte går riktigt lika fort(körkortsvänligt).
Sen behöver man inte lika hög hastighet innan man får fartkänsla så jag byter nog inte tillbaka från streetfighter klassen, möjligtvis en annan hoj men det blir nog utan kåpa.:banana
 
Back
Top