Bilprovningen godkänner ej mitt överkryssade ramnummer...

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Köpte en Xr600r 2007 när jag hade tänkt ta mellankort, det blev aldrig av och sen dess har den bara stått fram tills nu när jag tog A-kort. Grejen är att när jag skulle besikta den så gick den inte igenom för att ramnumret var överkryssat. Med överkryssat menas alltså att någon har tagit ungefär ett slött stämjärn och bankat diagonala streck längs med numret. Det innebär att ramnumret så gott som inte existerar, enligt besiktningen, och därför har jag nu fått ett föreläggande om registreringsbesiktning pga att "fordons identitet ej kan säkerställas". Detta är såklart väldigt tröttsamt, och jag har försökt på massor av sätt att lösa det här men jag får inga genombrott direkt. Snackade med den förra ägaren av motorcykeln och han sa att allt var helt i sin ordning och att det är besiktningen som inte har koll på läget.
Ramnumret som är överkryssat är för övrigt samma som står i reg. bevis.

Förra ägarens version:
Fordonet är ett s.k "uppbyggt fordon" vilket betyder att ramen har varit på skroten och vänt, och därefter blivit motorcykel. Att ramnumret är överkryssat beror på just detta, eftersom man gör så med ramnummer när man skrotar en ram. Det ska inte spela någon roll, allt är i sin ordning, och när den regbesiktades pga ett motorbyte 2005 var det inga konstigheter och ingen som klagade.

Jag har begärt att få ut all information från bilprovningen om regbesiktningen 2005, och hoppas att det kan belysa frågan lite. Det tar några tar att hämta det från arkiven dock, så måndag eller tisdag kan jag få reda på det.

Bilprovningens version:
Fordonet har inget ramnummer alls, det överkryssade räknas inte. Om en ram tas ut från skroten ska skroten se till att det finns ett nytt ramnummer på ramen, utöver det överkryssade. För övrigt så står det inget i regbeviset eller några papper om att ramen är bytt eller att det är ett s.k "uppbyggt fordon". Allt dom har att säga är att något är "skumt" och dom vägrar godkänna det. Vad jag ska göra vet inte dom.

Jag som bara skulle besikta skiten så jag kunde sälja den. :mad: Om ni vill köpa så är den trimmad fifan osv. :yoparty

Är det någon som kan hjälpa mig komma ur den här knipan?

fungerar det inte att slipa bort /spacka bort det gamla ramnummret. och stansa i ett nytt fint som är likadant som står i regbeviset?

Förra ägaren skulle ha låtit stansa in rätt ramnummer brevid det överkryssade OAVSETT att de är samma nummer och sedan reg. besiktat hojen, så att det kommer att införas i reg. beviset att "ramnummer är åsatt i samband med reg. besiktning" samt en T-kod för detta. (OM de inte har kommit andra regler efter detta som jag skriver gällde)

Så skulle förra ägaren skulle ha mer rätt än bilprovningen? Ja jisses

Jag har genom åren stött på liknande problem med "halvskrot" som säljare som drar en vals för att kunna sälja något köparen kommer att få problem med.

• Gilla
Reaktioner: Lx3
har varit med om det och jag stansa in ett på andra sidan uppe vid styret gick igenom utan problem och har inte haft problem med ägaren efter mig heller.

snacka med han som besikta den (bilprovningen). det va dom som sa att jag skall stansa den själv.

Är det en 2007a som besiktades 2005 ??

fungerar det inte att slipa bort /spacka bort det gamla ramnummret. och stansa i ett nytt fint som är likadant som står i regbeviset?

Om jag hade gjort det innan jag besiktade hade dom kanske inte märkt något. Nu är det ju noterat. :gnissla

Förra ägaren skulle ha låtit stansa in rätt ramnummer brevid det överkryssade OAVSETT att de är samma nummer och sedan reg. besiktat hojen, så att det kommer att införas i reg. beviset att "ramnummer är åsatt i samband med reg. besiktning" samt en T-kod för detta. (OM de inte har kommit andra regler efter detta som jag skriver gällde)

har varit med om det och jag stansa in ett på andra sidan uppe vid styret gick igenom utan problem och har inte haft problem med ägaren efter mig heller.

snacka med han som besikta den (bilprovningen). det va dom som sa att jag skall stansa den själv.

Jaha okej. Det känns ju väldigt skumt om det skulle vara okej att stansa in ett nytt nummer själv, eller? Får man det så gör jag väl det, men då vill jag nog höra från fler att man får göra det, eller om inte, vem som får.

Är det en 2007a som besiktades 2005 ??

Nej, det sa jag inte. Jag köpte den 2007, det är årsmodell -90 tror jag.

hatar bilprovningen! det du kan göra är att ringa teknisk upplysning.
"
Tekniska frågor
Telefon: 0771-600 800
Måndag - fredag: 08.00-16.00

Observera: Svar från vår tekniska upplysning är en allmän informationsservice. Svaret baserar på de regler och praxis som gäller vid svarstillfället samt utifrån de uppgifter som har lämnats. Ett slutligt ställningstagande om fordonskontrollen sker alltid vid besiktningen.
"

Om personen du pratar med inte är vettig är det bara att avsluta samtalet och ringa igen.
Det är vissa Bes-gubbar i hela landet som är inkopplad på en slinga och svarar i telefon.
Ibland får man tag i en vettig som faktiskt orkar hjälpa en.

Förklara problemet för dom och be dom ta fram rätt paragraf enligt Vägverkets författningssamling som finns att ladda ner på nätet.
kan vara bra att printa ut och ta med till bes-stationen eftersom vissa har 0 koll på stationerna.

Tyvärr så skall det inte funka med att stansa in samma ramnummer som det som redan är överkryssat. Ramnumret är förbrukat och kan ej tas i trafik igen.
Det du kan göra är att få tag på ett styrhuvud med ett icke överkryssat ramnummer. Stansa sedan in detta ramnummer (dvs överföra identiteten) bredvid ditt gamla överkryssade så funkar det.
Men du måste som sagt köpa en ny identitet och du måste ta med styrhuvudet på regbesiktningen. Och KVITTO på köpet av den nya identiteten där det framgår säljarens namn och adress!! Glömde detta tillägg! Har gjort det själv enligt bilprovningens reglemente.

Last edited:
Tyvärr så skall det inte funka med att stansa in samma ramnummer som det som redan är överkryssat. Ramnumret är förbrukat och kan ej tas i trafik igen.
Det du kan göra är att få tag på ett styrhuvud med ett icke överkryssat ramnummer. Stansa sedan in detta ramnummer bredvid ditt gamla överkryssade så funkar det.
Men du måste som sagt köpa en ny identitet och du måste ta med styrhuvudet på regbesiktningen.

Har gjort det själv enligt bilprovningens reglemente.

(kan inget själv så bara en frågeställning)

Är det inte just numret som är förbrukat? Inte ramen?

Tänkte går ju att bygga hoj från skratch med egen ram eller ram utan nummer?

(kan inget själv så bara en frågeställning)

Är det inte just numret som är förbrukat? Inte ramen?

Tänkte går ju att bygga hoj från skratch med egen ram eller ram utan nummer?

Exakt! Det är endast ramnumret som är förbrukat inte själva ramen.

Hur funkar det vi säg en krasch och ens gamla ram blir bucklig och jag köper en begagnad från tex skrot/begagnad.
Kan man slipa ner/spackla ramnumret på nya ramen och stansa in det som jag har på org ramen.

Eller måste det gå via regbes med kapat styrhuvud osv?

Hur funkar det vi säg en krasch och ens gamla ram blir bucklig och jag köper en begagnad från tex skrot/begagnad.
Kan man slipa ner/spackla ramnumret på nya ramen och stansa in det som jag har på org ramen.

Jepp, då flyttar du orginalidentiteten, men eftersom orginalidentiteten är skrotad i det här fallet så blir det jobbigare

ALDRIG spackla eller slipa bort det gamla ramnumret. Det skall överstreckas så det fortfarande är läsbart. Sedan stansar du in numret ifrån originalramen.
MEN du måste fortfarande regbesiktiga den nya ramen och fortfarande ta med styhuvudet (om ramnumret sitter på detta).

Så vadå, det här går inte att lösa utan att jag får tag i en ny ram/nytt ramnummer? Alls? Snacka om dålig affär jag har gjort. :va

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back