Köpte en Xr600r 2007 när jag hade tänkt ta mellankort, det blev aldrig av och sen dess har den bara stått fram tills nu när jag tog A-kort. Grejen är att när jag skulle besikta den så gick den inte igenom för att ramnumret var överkryssat. Med överkryssat menas alltså att någon har tagit ungefär ett slött stämjärn och bankat diagonala streck längs med numret. Det innebär att ramnumret så gott som inte existerar, enligt besiktningen, och därför har jag nu fått ett föreläggande om registreringsbesiktning pga att "fordons identitet ej kan säkerställas". Detta är såklart väldigt tröttsamt, och jag har försökt på massor av sätt att lösa det här men jag får inga genombrott direkt. Snackade med den förra ägaren av motorcykeln och han sa att allt var helt i sin ordning och att det är besiktningen som inte har koll på läget.
Ramnumret som är överkryssat är för övrigt samma som står i reg. bevis.
Förra ägarens version:
Fordonet är ett s.k "uppbyggt fordon" vilket betyder att ramen har varit på skroten och vänt, och därefter blivit motorcykel. Att ramnumret är överkryssat beror på just detta, eftersom man gör så med ramnummer när man skrotar en ram. Det ska inte spela någon roll, allt är i sin ordning, och när den regbesiktades pga ett motorbyte 2005 var det inga konstigheter och ingen som klagade.
Jag har begärt att få ut all information från bilprovningen om regbesiktningen 2005, och hoppas att det kan belysa frågan lite. Det tar några tar att hämta det från arkiven dock, så måndag eller tisdag kan jag få reda på det.
Bilprovningens version:
Fordonet har inget ramnummer alls, det överkryssade räknas inte. Om en ram tas ut från skroten ska skroten se till att det finns ett nytt ramnummer på ramen, utöver det överkryssade. För övrigt så står det inget i regbeviset eller några papper om att ramen är bytt eller att det är ett s.k "uppbyggt fordon". Allt dom har att säga är att något är "skumt" och dom vägrar godkänna det. Vad jag ska göra vet inte dom.
Jag som bara skulle besikta skiten så jag kunde sälja den.
Om ni vill köpa så är den trimmad fifan osv. 
Är det någon som kan hjälpa mig komma ur den här knipan?
Ramnumret som är överkryssat är för övrigt samma som står i reg. bevis.
Förra ägarens version:
Fordonet är ett s.k "uppbyggt fordon" vilket betyder att ramen har varit på skroten och vänt, och därefter blivit motorcykel. Att ramnumret är överkryssat beror på just detta, eftersom man gör så med ramnummer när man skrotar en ram. Det ska inte spela någon roll, allt är i sin ordning, och när den regbesiktades pga ett motorbyte 2005 var det inga konstigheter och ingen som klagade.
Jag har begärt att få ut all information från bilprovningen om regbesiktningen 2005, och hoppas att det kan belysa frågan lite. Det tar några tar att hämta det från arkiven dock, så måndag eller tisdag kan jag få reda på det.
Bilprovningens version:
Fordonet har inget ramnummer alls, det överkryssade räknas inte. Om en ram tas ut från skroten ska skroten se till att det finns ett nytt ramnummer på ramen, utöver det överkryssade. För övrigt så står det inget i regbeviset eller några papper om att ramen är bytt eller att det är ett s.k "uppbyggt fordon". Allt dom har att säga är att något är "skumt" och dom vägrar godkänna det. Vad jag ska göra vet inte dom.
Jag som bara skulle besikta skiten så jag kunde sälja den.


Är det någon som kan hjälpa mig komma ur den här knipan?