Märkliga vibrationer, tips på felsökning?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hej,

Är sen nyss med en CBR600RR -06. Har knappt kört hojen mer än provkörning och en lugn tur med tjejen igår.

Dock hann jag prova lite på E4 och upptäckte att det kom rätt rejäla vibrationer i hög fart. Inte surrande, utan mer som en centrifugerande tvättmaskin.

Det känns inget konstigt 0-200. Den är bergstadig att bromsa, kurvor har jag inte riktigt pressat än då jag bara åkt gata. Men det var påtagligt nog för att jag oroar mig i högfart.

Det uppstår alltså nånstans 200-230 och uppåt.

Basfakta:

Det är en SS600 hoj inställd för 100+ kg förare, 30 kg mer än mig. Jag har ingen aning om ridehieght eller hur förspänningen är nu.

* Motor/vxl känns uteslutet då det tydligt är farten som avgör..
* Obalanserade hjul är min första tanke, men borde inte tendenser uppstå tidigare då?

Några tankar?

Nu hade du ju skrivit det själv, men obalanserade hjul var det första som poppa upp i mitt huvud.

Edit: Spelar ju ingen roll iofs när man ABSOLUT inte får köra så fort! :fakta

:)

Däckflata känns orealistiskt på en racehoj med hyfsat nya däck som faktiskt använts.

Däremot gnisslade det om bakbromsen i ett visst läge på bakhjulet när den stod på depåstöd. Kan det uppstå vid högre farter på det sätt jag beskriver pga xxxx?

Edit: Spelar ju ingen roll iofs när man ABSOLUT inte får köra så fort! :fakta

:)

:rofl

Jag veeeeet... Men hojen kommer i praktiken bara gå gata till/från Sviestad. Och innan första träningen nästa vecka vill jag ändå ha koll på att grejerna funkar som det ska så man slipper vända efter första passet. Tar hellre en mek-helg nu direkt så att allt är i ordning från start.

OnT: Kan det uppstå pga felriktat bakhjul? Om det inte spårar 100% är ju inte heela världen, men börjar det spela roll i fart?

Nästa förslag ni får argumentera för/emot är.. Kan det ha betydelse att hojen är stenhårt ställd för min vikt.

Mest märkligt är att detvar rätt kraftiga vibrationer, men det kändes egentligen ingenting i styret, så det kommer inte framifrån!

Last edited:
Snett bakhjul?

Edit: To late

Däckflata känns orealistiskt på en racehoj med hyfsat nya däck som faktiskt använts.

Däremot gnisslade det om bakbromsen i ett visst läge på bakhjulet när den stod på depåstöd. Kan det uppstå vid högre farter på det sätt jag beskriver pga xxxx?

:rofl

Jag veeeeet... Men hojen kommer i praktiken bara gå gata till/från Sviestad. Och innan första träningen nästa vecka vill jag ändå ha koll på att grejerna funkar som det ska så man slipper vända efter första passet. Tar hellre en mek-helg nu direkt så att allt är i ordning från start.

OnT: Kan det uppstå pga felriktat bakhjul? Om det inte spårar 100% är ju inte heela världen, men börjar det spela roll i fart?

Nästa förslag ni får argumentera för/emot är.. Kan det ha betydelse att hojen är stenhårt ställd för min vikt.

Mest märkligt är att detvar rätt kraftiga vibrationer, men det kändes egentligen ingenting i styret, så det kommer inte framifrån!

Små obalanser kan börja kännas väldigt tydligt i höga hastigheter, och inte alls innan... Så jag skulle nog sätta en slant på någon av de prylarna som roterar snabbare ju fortare det går. ;)

Däckflata känns orealistiskt på en racehoj med hyfsat nya däck som faktiskt använts!

På Gelleråsen idag låg jag bakom en hoj som bromsade så bakhjulet släpade och det rök duktigt. Så nog går det att göra flata om man vill.

Jag är den sista du ska lita på när det gäller tekniska grejer! :)
Men jag har varit med om det fenomenet du beskriver flera gånger när jag glömt balansera däcken eller tappat vikter... Känns rätt mycket på rakan ex på Anderstorp när det är obalans kan jag lova...

Jag är den sista du ska lita på när det gäller tekniska grejer! :)
Men jag har varit med om det fenomenet du beskriver flera gånger när jag glömt balansera däcken eller tappat vikter... Känns rätt mycket på rakan ex på Anderstorp när det är obalans kan jag lova...

Lju(n)gquist: Ju fortare du kör, desto mjukare går det...:D

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...