Klonk/smäll vid växling neutral -> 1an

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Har mig en Kawasaki Ninja ZX7R -96 som jag tycker smäller/klonkar när jag går från neutral till 1an i stillastående läge. Den rycker även till något. Inte så att den far framåt men ändå ett bestämt ryck och klonk.
Detta händer inte på något sätt upp eller ner på någon växel från 2an.
1an till 2an kan låta lite om jag inte hittar ett perfekt varv när jag går mellan dem.

Har läst lite liknande trådar på forumet men tycker mig inte finna rätt svar.

Har även precis bytt olja och filter och kört ca 5km efter det och upplevde ingen skillnad. (Kanske behöver köra längre?)

Är det något jag bör åtgärda? Vad kan det i så fall vara?
Tack på förhand!

känner igen fenomenet. Har själv en kawa och har en tid undrat varför det smäller som Fan var gång jag växlar? Svaret från både bike och Johans mc - "du är medveten om att det är en kawasaki vi pratar om va?" :)

Klonkasaki :D

Det är så det ska va, man ska märka att man lagt i ettan hehe

Det gäller bara att vara bestämd när du lägger i 1an. Lallar man rasslar det värre . Tomgången har en viss betydelse, lågt, ingen klonk alls men jag har ingen lust att motorn
dör vid tomgång så lite klonk får jag leva me.

Helt normalt på de flesta hojar, du kan testa att rulla den i lite nerförsbacke och sen peta i ettan så kommer den lite låta ett skit.

Anledningen till klonket är att ettans drev sitter fast på ena axel (ingående) och motsvarade drev på utgående axel snurrar men när du petar i ettan så låser (tror det är femmans drev) ettans drev på utgående axel och det stannar med ett *klonk*.

Tack för alla svar. Ni har lugnat en nybörjare som nu älskar sin ninja ännu mer och kommer köra som fan imorgon! :D

Du kan lugnt köra vidare. Min trajja klonkar rätt högt liksom polarns fireblade så det är som xwing säger ett helt normalt tillstånd på de flesta hojar :)

För att använda ett känt ducatiuttryck:

"Det ska låta så, den är inte trasig"

Ska man gå till alla andra märken kan man nöja sig med att "det är så det är". Kör på, var glad, kör vackert.

Kopplingar som går i oljebad kopplar sällan ur 100% varför ingående axel i lådan inte står stilla då du lägger i växeln (prova med bahjulet upplyft, växel i och indragen koppling så får du se). Allra värst brukar det vara om cykeln stått några dagar och det klibbat till sig lite.
Botemedlet mot det sista är förstås att starta med ettans växel i och indragen koppling - inget klonk och klibbet släpper med ett litet ryck.

På MC med torrkoppling (BMW, Guzzi o vissa Ducati) är det knäpptyst om man bara väntar en kort stund mellan man drar in kopplingen tills man trycker i ettan.

Bilar ska vi bara inte prata om; där har man dels torrkoppling och dels fusk med synkronisering...

På MC med torrkoppling (BMW, Guzzi o vissa Ducati) är det knäpptyst om man bara väntar en kort stund mellan man drar in kopplingen tills man trycker i ettan.

Jag känner att jag vill ge dig ett pris då du fick in orden torrkoppling, Ducati och knäpptyst i samma mening.
Tror aldrig detta hänt innan. :D

;)

Jag känner att jag vill ge dig ett pris då du fick in orden torrkoppling, Ducati och knäpptyst i samma mening.
Tror aldrig detta hänt innan. :D

;)

Mmmm; jag nämnde ju inte själva kopplingens oljud, klapper och skrammel. Det är ju sånt som berättar "Hi-Tech, Racing, Exklusivt, Funktion framför inställsamhet"!

Eller att få in BMW på ett possitivt sätt när det handlar om klonkande växellådor:D

Nu gällde det ju enbart att lägga in ettan vid stillastående och då...
Dessutom kan man faktiskt växla tyst även med en svarvlåda - fast det kräver ett särskilt sinnelag.

Last edited:
Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...