Ljudbok - Ditt bästa tips

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kommer tillbringa en del tid bakom ratten nu under den stundande semestern.

Tipsa mig om din bästa ljudbok!

Svenska maffia & svenska maffia fortsättningen är två som jag kan tipsa om. Om du gillar dokumtär känslan...

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Av Jonas Jonasson tror jag han hette. Lättsam underhållning.

Svenska maffia & svenska maffia fortsättningen är två som jag kan tipsa om. Om du gillar dokumtär känslan...

Den har jag faktiskt inte läst, så det kan vara ett bra tips.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Av Jonas Jonasson tror jag han hette. Lättsam underhållning.

Påbörjade den för nåt år sedan och gillade inte språket riktigt. Den var bara FÖR klämkäck. Nästan åt buskishållet. Tack ändå för tipset :tummenupp

Last edited:
Jag diggar Jens Lapidus trilogi.. Snabba cash, Aldrig fucka upp och Livet deluxe

Gillar man vitsig brittisk humor i stil med Liftarens guide till galaxen borde man kolla in Discworldserien av Terry Pratchett.
Gillar man Terry Pratchett borde man kolla in Tom Holt :)

En helt vanlig man & Grannen. Tror dom hette så, Stefan Sauk som läser. Googla titlarna....

Grymt bra serie :tummenupp

Jag har svårt för svenska författare då de bara kopierar varandra och alltid har en liten sidoberättelse som utfyllnad men Buthler & Öhrlund är riktigt bra författare (kanske för att de är två?) och Jordens väktare var också bra men inte i samma klass som En nästan vanlig man och Grannen.
Förlåt min vrede av samma författare var helt ok, samma rollfigurer som i de första två.

Ett snyggt lik av Peter Robinsson tror jag han heter, bra som fasen.

Patrik Sjöbergs bok Det du inte såg var jäkligt bra.

Svensk maffia-serien är inte värd att ödsla tid på, åtminstone inte uppföljaren som är ren dynga.

Rickard Flingas Iskallt och stenhårt, lyssningsvärd.

Och om du gillar lite Sci-fi så är Kings serie Det mörka tornet något för dig. Den bästa boken jag har läst, alla genrer. 6 böcker, riktigt långa, som han skrev under 25 års tid.
En del väljer att kalla det fantasy och det kanske det är till viss del men oftast brukar fantasy vara så jävla fånigt så man hoppar över dessa böcker.

Lee Childs böcker är för övrigt jävligt bra om du gillar deckare.

A Game of Thrones, George RR Martin (högaktuell med den nya tv-serien varav första säsongen nu är avklarad :))

Ruskigt bra, nya boken släpptes dessutom igår. :tummenupp

Och om du gillar lite Sci-fi så är Kings serie Det mörka tornet något för dig. Den bästa boken jag har läst, alla genrer. 6 böcker, riktigt långa, som han skrev under 25 års tid.
En del väljer att kalla det fantasy och det kanske det är till viss del men oftast brukar fantasy vara så jävla fånigt så man hoppar över dessa böcker.

Fånig fantasy är till för tonåringar, riktig fantasy är inte fånig (som då t.ex. Dark Tower eller ovan nämnda A Game of Thrones).

Kom det inte en ny Dark Tower-bok för bara nåt år sen som skulle vara den sista eller har jag blandat ihop saker nu? :va

EDIT: Glömde tipsa...

Anyway, gillar du mörka historier om mord och tragiska människoöden i medeltida sättning så bör du lyssna på Best Served Cold av Joe Abercrombie.

Last edited:
Ruskigt bra, nya boken släpptes dessutom igår. :tummenupp

Fånig fantasy är till för tonåringar, riktig fantasy är inte fånig (som då t.ex. Dark Tower eller ovan nämnda A Game of Thrones).

Kom det inte en ny Dark Tower-bok för bara nåt år sen som skulle vara den sista eller har jag blandat ihop saker nu? :va

EDIT: Glömde tipsa...

Anyway, gillar du mörka historier om mord och tragiska människoöden i medeltida sättning så bör du lyssna på Best Served Cold av Joe Abercrombie.

Har laddat hem Game of thrones och har även sett lite av serien men vettefan...
Tipset kanske var till TS men jag tankar hem best served cold nu och har heroes sedan tidigare (typ av uppföljare på best served cold).

Har laddat hem Game of thrones och har även sett lite av serien men vettefan...
Tipset kanske var till TS men jag tankar hem best served cold nu och har heroes sedan tidigare (typ av uppföljare på best served cold).

AGoT är kanske svår att komma in i men när du kommit halvvägs in i första boken kommer du nog har svårt att släppa den. Och när slutet närmar sig, då..!

Heroes har jag på läslistan (jag är sån som läser böckerna ;) ) men har inte riktigt kommit dit än, den verkar schysst iaf.

Det finns en stor ljudbokstråd här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197793

Böcker av Clive Cussler tycker jag brukar vara bra.

David Baldacci skriver till stor del bra böcker också.

Raymond Khoury brukar också fungera, även om jag börjat hänga upp mig på att religion alltid verkar vara ämnet. Just nu håller jag på och "läser" Isens gåta, tidigare idag så insåg jag att jag bara betat av ungefär 60% av de 18 timmar som den är på.

Är uppföljarna lika bra som Snabba Cash?

Kanske inte riktigt, men gillade man SC så måste man gilla dom två andra. Livet deluxe gillar jag bättre än Aldrig fucka upp.. Dessutom riktigt passande läsare till den boken.

Det går bra att hoppa över Aldrig fucka upp.

Avskyr när folk med nasala röster och lärartonfall spelar in ljudböcker :huvet

Dåliga uppläsare kan förstöra vilken bra bok som helst.

Katarina Ewerlöf är en av de bästa uppläsarna och således är nästan allt hon läser bra.

Buthler - Öhrlunds grannen, osv är bra som någon nämnde. Läs dem i rätt ordning bara.

"Lars Keppler"

Paganinikontraktet och hypnotisören är bland de bättre böckerna jag läst på länge.

Roslund & Hellström

Odjuret, flickan under gatan osv är också mycket bra.

Last edited:
Jag är ingen storkonsument av ljudböcker, mest för att jag har väldigt svårt att lyssna på folk som talar. Läser hellre boken själv, lättare att hålla koncentrationen uppe.
Men min favorit av de få ljudböcker jag har hört, är nog Madame Terror av Guillou, faktiskt mest pga. uppläsaren. Kanske hans senaste bok vore något, Inte om det gäller din dotter är väl titlen.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis