Slipon läcker vid skarv

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Tjena!
lät en firma montera ett leovince slipon på min kawasaki er6f 09
märkte att den läcker vid skarven , ska tillbaks i dag för att hämta orginal dämparen ,hur ska man göra kräva att dom fixar det ?
eller låta det vara ? ska se vad dom säger när jag besöker dom hur skulle ni gjort? samt tycker effekt ökningen vid 6000 var är borta sen jag fick på slipon samt har problem med avgassmällar vid gas avslag kör utan db killern

provade att skruva åt klämman mer men hjälpte inte

Last edited:
Är du säker på att det läcker? Avgasknall får du även när bestyckning/mappning är skev, vilket den generellt blir av ett slipon.

Har firman monterat skall naturligtvis grejerna funka! Läckage är inte OK, antagligen har avgasknallarna med detta att göra.

På ett fint sätt får du säga: gör om, gör rätt!

Är du säker på att det läcker? Avgasknall får du även när bestyckning/mappning är skev, vilket den generellt blir av ett slipon.

kände med handen att den läcker vid skarven där man fäster den på slutröret, såg att den inte bottnade mot röret fattades nån mm
hade även avgasknall med original dämparen i bland men inte så mycket som nu

Har firman monterat skall naturligtvis grejerna funka! Läckage är inte OK, antagligen har avgasknallarna med detta att göra.

På ett fint sätt får du säga: gör om, gör rätt!

nej tycker det med, läckage ska det inte vara när jag betalade dom för att montera det,tror inte dom börjar tjafsa men bra att ha lite kött på benen om dom nu skulle börja bråka om en sån skitsak,

Last edited:
kände med handen att den läcker vid skarven där man fäster den på slutröret, såg att den inte bottnade mot röret fattades nån mm
hade även avgasknall med original dämparen i bland men inte så mycket som nu

Ja, då är det helt klart gör om gör rätt som gäller. Kan ju även vara idé att se över mappning, för att få optimal bränsle/lufttillförsel.

Ja, då är det helt klart gör om gör rätt som gäller. Kan ju även vara idé att se över mappning, för att få optimal bränsle/lufttillförsel.

tycker mappningen skulle vara bra då jag köpte den ny i år har bara gått 300 mil får ta det med dom samtidig se vad dom säger om det

tycker mappningen skulle vara bra då jag köpte den ny i år har bara gått 300 mil får ta det med dom samtidig se vad dom säger om det

är insprutning om det har med saken att göra inte så bra på motorer

Last edited:

är insprutning om det har med saken att göra inte så bra på motorer

Mappningen i insprutningen är gjord utefter originalsystemet. Med ett slipon ändrar du luftflödet, således bör man även justera bränsletillförsel. Leo-systemen påstår sig iofs inte behöva det, men man brukar behöva fetta på den lite samt justera CO-halt. Nu handlar det ju inte om någon enorm effekt i en ER6a, men det brukar göra registret bättre. Behovet/nyttan varierar dock mellan system/hoj, läs på vad andra har för erfarenheter av ljuddämparbyte.

Mappningen i insprutningen är gjord utefter originalsystemet. Med ett slipon ändrar du luftflödet, således bör man även justera bränsletillförsel. Leo-systemen påstår sig iofs inte behöva det, men man brukar behöva fetta på den lite samt justera CO-halt. Nu handlar det ju inte om någon enorm effekt i en ER6a, men det brukar göra registret bättre. Behovet/nyttan varierar dock mellan system/hoj, läs på vad andra har för erfarenheter av ljuddämparbyte.

ska göra det, var en kille som hade samma problem med avgas smällar
efter satt på slipon, frågade om man behövde mappa den men det behövdes inte svarade dom som monterade ,skulle oxå gå att besiktiga med den ,men nu börjar man ju fundera

...Eller så tar du fram hylsnyckeln själv och ruckar ditt slipon på plats. Att hojen går pissigare med slipon på vissa varvtal är inte så konstigt. Precis som det beskrivits tidigare har du ändrat flödet i systemet. Stoppa i db-killern så kommer den förmodligen gå bättre igen. Ska du köra utan kompletterar du med en PC3/5 samt mappar hojen i bänk.

...Eller så tar du fram hylsnyckeln själv och ruckar ditt slipon på plats. Att hojen går pissigare med slipon på vissa varvtal är inte så konstigt. Precis som det beskrivits tidigare har du ändrat flödet i systemet. Stoppa i db-killern så kommer den förmodligen gå bättre igen. Ska du köra utan kompletterar du med en PC3/5 samt mappar hojen i bänk.

fick det åtgärdat av firman :tummenupp kunde gjort det själv men dom hade lyft smidigt,satte in db killern blev bättre var för mycket flöde utan den ,har nån avgasknall fortfarande men inte lika mycket ,men det fick jag även med originalsystemet när jag drog på ordentligt
tror inte jag lägger ner mer pengar på mappning får bli större hoj isåfall :D

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back