"Dött" i spaken (lådan?) vid nedväxling?

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Ämnet är nog avhandlat tidigare men mina sökningar ger inget direkt napp.

Triumph Sprint ST 1050, -08, ca 1100 mil.
Servad väl.
Kopplingen väljusterad.
Kedjan välskött och väljusterad.

När jag frikopplar och växlar ned flera växlar utan att blippa eller motorbromsa så blir det "dött" i växelpedalen. Lägre växel glider inte i alla gånger. Jag tror att det är normalt, men vill höra era erfarenheter. Vad är det som händer? Är det så att allt "stannar av" i lådan under lite längre frikoppling? Om detta är normalt, hur hanterar ni det? Om det inte är normalt, vad kan lösningen (problemet) vara?

Har iofs en Sprint RS, 03:a, men min låda är också lite trög och klonkig. Detta ska tydligen vara normalt.

Kollat oljenivån? Se till att ligga i överkant så tycker åtminstone jag att det känns något bättre.

Upplevt samma på min Sprint RS: För att gå från 6an till 1an före t.ex STOP skylt är det säkrast med 5 dutt på växelpedalen med utsläppt koppling efter de 4 första dutten. Då är det 1an när jag släpper kopplingen efter stannat vid STOP skylten.
På Suzukin inga problem gå genom växellådan med 5 dutt på växelpedalen. Utan röra kopplingen. Alla lådor är inte likadana och just Suzuki's anses nog allmänt mycket lättväxlad.

För mig händer det med på min babyninja. För mig beror det på att jag inte släpper upp växelpedalen hela vägen upp ibland.

Justera pedalläget så att det passar dig (länkstången) och så att inte pedalen tar i någonstans (på -05, -06 Speed Triple tar den i fotpinnsfästet som standard :huvet) det kan göra underverk.

Smörja med fett där det är lämpligt kan också leda till fint resultat.

Tack för synpunkter!

Jag har redan justerat ned pedalläget rejält för det kändes precis som om jag inte släppte upp spaken tillräckligt. Ingen skillnad dock och inte heller när jag verkligen lyfter hela foten mellan "duttarna".

Fett; njae, själva länkaget är tip-top tror jag, men ska dubbelkollas.

Släppa upp koppling mellan växlarna hjälper definitivt. Och överhuvudtaget har jag märkt att hojen är gjord för att ha snurr på grejorna. Då funkar lådan bättre, sprutet mjukare osv.

Det verkar alltså som jag kan dra slutsatsen att det inte är något "fel" direkt?

Tack för synpunkter!

Jag har redan justerat ned pedalläget rejält för det kändes precis som om jag inte släppte upp spaken tillräckligt. Ingen skillnad dock och inte heller när jag verkligen lyfter hela foten mellan "duttarna".

Fett; njae, själva länkaget är tip-top tror jag, men ska dubbelkollas.

Släppa upp koppling mellan växlarna hjälper definitivt. Och överhuvudtaget har jag märkt att hojen är gjord för att ha snurr på grejorna. Då funkar lådan bättre, sprutet mjukare osv.

Det verkar alltså som jag kan dra slutsatsen att det inte är något "fel" direkt?

Min 1050-ST uppförde sig likadant ibland, även 675an som jag har nu.
Tror nog inte det är något fel. Jag köpte min ST ny och körde 3500 mil med den. Var likadant hela tiden. Jag brukar släppa ut kopplingen mellan nedväxlingarna, det funkar

Last edited:
Segt växellänkage trots allt?

Smörja med fett där det är lämpligt kan också leda till fint resultat.

Jag trodde inte riktigt på detta. Dock såg jag i en annan tråd att någon hade liknande problem och denne kom fram till att det kunde bero på klistrig kedjespray som använts i växellänkaget. Då slog det mig att jag gjort på samma sätt, dvs sprayat en del CRC klistriga kedjespray i länkaget när jag ändå var igång med kedjan.

Nu efter frikostigt duschande med 5-56 i länkaget verkar växlingarna fungera klart bättre. Det är som att länkaget går lättare och så att säga tar om bättre mellan växlingarna. När jag får tid ska jag ta isär och rengöra/smörja ordentligt.

Hade det på känn. Att ta isär och gör iordning delarna tar inte lång tid, och kommer ge utdelning så du blir nöjd.

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo