skriva kan jag göra utan att titta alls på mobilen läsa, de med men då måste jag titta... hur kollar du vilken hastighet du kör i ? vilken radiokanal du har? inte ens du har 100% uppmärksamhet framåt när du kör.
Är det okej att titta ner på hastighetsmätsaren 2 sekunder men inte på mobilen i 2 sekunder?
och vad händer om du skulle spilla med ditt kaffe... du kör lugnt vidare utan att på något sätt utgöra en extra fara när du får varm vätska i knäet
Det finns dem som inser sina begränsningar och sen finns det dem som inte har vettiga argument att komma med i en diskution
Du kan välhöja volymen på stereon när du kör bil?
Bara så du vet kan jag inte sms när jag kör hoj![]()
Tja, druckit kaffe hundratals gånger och aldrig spillt. Tar ju inte heller upp mugen precis innan ett farthinder

Man får helt enkelt bruka common sence. Dock kan jag sträcka armen ta muggen/ta en klunk utan att lyfta blicken från vägen. Sen vet jag att med t9 är det lättare att sms:a än med touch - dock är ju majoriteten av dom nya mobilerna touch idag, inte sant?
Missförstå mig rätt, det finns dem som klarar det och det finns dem som inte gör det.
Jag försöker absolut inte försvara att folk i allmänhet ska få köra dåligt med mobilen. Snarare tvärt om.
Men att förbjuda mobilen, vad tror du att de kommer säga då.. jag fippla med stereon och därför kommer de gå fria.
Därför ska straffet vara om man gjort något som tagit på uppmärksamheten till den grad att olyckan skedde.
Hur länge man kollar på smset eller hastighetsmätaren är det som spelar roll, vissa behöver 1 sekund på att upptäcka vad som står på mätaren och andra 3sekunder.
Vissa hinner uppfatta ett sms på samma tid och andra behöver byta glasögon för att se vad där står.
Det är helt lagligt för en 80åring att snegla på hastighetsmätaren i 3 sekunder men inte för en medelålders person att kolla på mobilen i 2 sekunder. Låter det ok med dig?
Långt ifrån alla behärskar detta.
Hur ställer du dig till att en som fått A kortet med på köpet för 50 år sen och aldrig kört hoj, köper en hoj och ställer till med en olycka.
Tycker du då att det är okej för personen hade körtkort...
Fick en sak förklarat för mig för länge sen. Anledningen till att man också är negativ till att prata i mobil är att om trafiksituationen förvärras så pass att du måste fokusera på att köra så snackar dom på i telefonen medans passagerar håller käften

Last edited: