Biltema snart överflödigt ? :p

Awsome!:O
Men.. Hur mycket kostar det att göra något, t.ex. en skiftnyckel, i material kostnad?

3d printers vart aldrig den succé som dom trodde. Såg en sån på tekniska mässan för några år sen. Visst, det va häftigt att se den in action, men när jag frågade säljaren om man kunde bygga upp färdiga gjutmallar i rätt material t.ex. så började han stamma och sa att nä då måste man göra på sedvanligt sätt. Min egna slutsats är att det mest är en cool mäss-grej som duger till att fylla konstruktörskontor med oanvändbara demo plastprylar. För att se en färdig detalj i 3D funkar det ju lika bra i Solid Edge. Fast coolt är det!
Och ja, den är löjligt dyr.

Last edited:
såg en sånndär live på tekniska mässan
den gjorde oxå en skiftnyckel som fungerade!

helt sjukt, tänkte bara, fan framtiden är här :tungan

Har för mig att mn kan köpa lite mindre maskiner för en 25k, det är inye så jääkla dyrt egentligen.

Enda problemet är ju att när man åker till biltema har man ju bara en trasig del som man vill byta mot en ny... Blir ju problem att lägga in det trasiga kopplingshandtaget i maskinen och hoppas på att få ut ett nytt.
Får byta strategi. Beställer genast skrivaren, medans den står på båten över från USA plockar jag ner min hoj i beståndsdelar och står redo att kasta in den i den där scannern.
Köpa S1000RR billigt, någon? Kan finnas mindre produktionsmissar på tidiga modeller :)

Förresten!
Om någon köper en sån skrivare, kan du då göra en kopia av den åt mig? :D

3d printers vart aldrig den succé som dom trodde. Såg en sån på tekniska mässan för några år sen. Visst, det va häftigt att se den in action, men när jag frågade säljaren om man kunde bygga upp färdiga gjutmallar i rätt material t.ex. så började han stamma och sa att nä då måste man göra på sedvanligt sätt. Min egna slutsats är att det mest är en cool mäss-grej som duger till att fylla konstruktörskontor med oanvändbara demo plastprylar. För att se en färdig detalj i 3D funkar det ju lika bra i Solid Edge. Fast coolt är det!
Och ja, den är löjligt dyr.

Har gjort insug till en R6a med både runners och plenum direkt ifrån CAD till färdig produkt ifrån skrivare så visst går det. Det kostar ju dock lite pengar.

Iår på Karlstad Universitet har man utvecklat en spjällhus som man skrivit ut som färdig produkt.

Har gjort insug till en R6a med både runners och plenum direkt ifrån CAD till färdig produkt ifrån skrivare så visst går det. Det kostar ju dock lite pengar.

Iår på Karlstad Universitet har man utvecklat en spjällhus som man skrivit ut som färdig produkt.
Intressant! Vad använde du för material? Utveckla gärna för det är första gången jag hör att någon verkligen gjort nåt som används i en sån skrivare. Du tog alltså grejerna direkt ifrån skrivaren och monterade?

Vad jag menar är att den fungerar mest som en bonusgrej för eventuell kontroll odyl. innan gjutning sker på vanligt sätt. Jag låter som en bakåtsträvare nu, men det är fel. Detta har en otrolig potential men är ingen bra affär ännu.

Last edited:
*/ ?>
Back