Superduke-tråden

Har inte hänt något av större vikt sedan 2008, så det är ju ingen nödvändighet att köpa nytt direkt..

Hade inte tänkt en -11 utan kanske en ny -09 eller -10!
Tyckte inte det var sån stor prisskillnad mellan en ny och begagnad då så känns nästan värt att lägga några extra tusen på att få en ny?
Eller tänker man helt fel då om det är bättre att få en som är inkörd?
 
Strul med FI-blink....

Tacksam för omedelbar hjälp/tips på åtgärd med nedan beskrivna fel! Gärna redan under morgondagen (tisdag) ;)

Hojen har idag gått 1250 mil. Utrustad med Powercommander och Acraslipon annars orginal.

Efter en stunds körning (ca 10 min) tänds FI-lampan och ger felkod 4 lång 9 kort dvs "motor drive circuit A - circuit failure" och kollar man rep. manualen tolkar man kod 49 som "idle speed control motor". Hojen går dock fortfarande bra och startar utan problem även då lampan lyser. Vid omstart slocknar ofta FI-lampan. Hade problem tidigare med att hojen dog direkt efter uppstart då tomgången inte räckte till utan man fick starta med hjälp av lite gas. Jag har nu ställt upp tomgången med justerskruven i luftboxen och kört så i ca 100 mil utan problem och nu får jag detta fel! Vad göra?

Ska till Sviesta torsdag-fredag denna vecka så nu är det bråda dagar :)
 
Tacksam för omedelbar hjälp/tips på åtgärd med nedan beskrivna fel! Gärna redan under morgondagen (tisdag) ;)

Hojen har idag gått 1250 mil. Utrustad med Powercommander och Acraslipon annars orginal.

Efter en stunds körning (ca 10 min) tänds FI-lampan och ger felkod 4 lång 9 kort dvs "motor drive circuit A - circuit failure" och kollar man rep. manualen tolkar man kod 49 som "idle speed control motor". Hojen går dock fortfarande bra och startar utan problem även då lampan lyser. Vid omstart slocknar ofta FI-lampan. Hade problem tidigare med att hojen dog direkt efter uppstart då tomgången inte räckte till utan man fick starta med hjälp av lite gas. Jag har nu ställt upp tomgången med justerskruven i luftboxen och kört så i ca 100 mil utan problem och nu får jag detta fel! Vad göra?

Ska till Sviesta torsdag-fredag denna vecka så nu är det bråda dagar :)

Det finns väl ingen justeringsskruv för tomgången? Den ställer man väl in via ecu:n med Tuneboy eller liknande?Eller är jag helt ute och cyklar:va
Det är inte så att du har varit och skruvat på justeringsskruven till trottlarna, och att dom nu har hamnat väldigt osynkat??

Har inget svar på din fråga bara lite tankar.
Hoppas att det löser sig:tummenupp
 
Hade inte tänkt en -11 utan kanske en ny -09 eller -10!
Tyckte inte det var sån stor prisskillnad mellan en ny och begagnad då så känns nästan värt att lägga några extra tusen på att få en ny?
Eller tänker man helt fel då om det är bättre att få en som är inkörd?

ja du slipper ju första service ca 2500kr samt slipon + mappning ca 13-15.000 kr
Garantin finns ju kvar.
Har min på annons om du är intresserad?
 
ja du slipper ju första service ca 2500kr samt slipon + mappning ca 13-15.000 kr
Garantin finns ju kvar.
Har min på annons om du är intresserad?

Precis.

Det blir ju en fråga i slutändan om pengar ändå. Om du köper en ny så måste du ju extrautrusta den från scratch själv. Det drar iväg rätt fort.
 
Det finns väl ingen justeringsskruv för tomgången? Den ställer man väl in via ecu:n med Tuneboy eller liknande?Eller är jag helt ute och cyklar:va
Det är inte så att du har varit och skruvat på justeringsskruven till trottlarna, och att dom nu har hamnat väldigt osynkat??

Har inget svar på din fråga bara lite tankar.
Hoppas att det löser sig:tummenupp

Du har nog rätt där tyvärr, önskar du vore ute och cyklade. Justerade upp skruven som agerar "dödläge" åt gaswirehjulet för att få upp grundgasen, men som sagt hojen har ju gått en del efter den justeringen och fungerat finfint... Får återställa och kolla mer på det när jag kommer hem ikväll, ska försöka läsa av TPSn också!

Statusuppdatering: Felkoden (FI-blink) gav 4-9 dvs tomgångsmotor, kretsfel. Vid avläsning hos Beviks i Lkpg i onsdagskväll sa diagnostikverktyget att det var TPS A som bråkade. Vi "nollade" felkoderna och det fungerade i ca 10 min sedan var det tillbaka igen med samma fel (precis som tidigare med andra ord). Ska justera TPS ordentligt vid storservicen om 200 mil då luftburken ändå ska väck. Hojen går kalas och två KTM-mekar av två tillfrågade tyckte det bara var att köra så länge som hojen går bra :-)
 
Last edited:
Var ute och luftade bilen, mötte ett gäng SD's och en orange RC8. Någon som känner igen sig? :D
 
Kan tänka mig det. Ni hade för övrigt en SDR ungefär en minut framför er. Började fan undra om jag missat någon KTM-träff. :D
 
db killers

Hade tänkt stoppa i mina db:s i akra rören (dags för besiktning) men dom är så jäkla tajta att få i så jag är orolig att jag inte får ur dom sen..? Någon som har erfarenhet hur man får i dom och ur dom på ett smidigt sätt.
 
Ta lite finkornig smärgelduk o slipa bort sotlagret så går det nog lite lättare. Alternativt en dremel med lämpligt slipverktyg på.
 
Någon här inne som provat eller vet om KTM:s "ergoseat" till 990 smt är värt slantarna?
Tänkte köra lite runt om i landet i sommar och vill inte riskera babianröv. Nu är det inte så att original sitsen är obekväm på något vis, men tycker mig kunna skönja lite träsmak efter en 20 -25 mil.

Så nogon som vet om det är stor skillnad?
 
Rizoma

Någon som har eller använder något från Rizoma? Tänkte beställa skylthållare och blinkers till SD:n. Eller finns det bättre alternativ som passar om orginal läppen är bortkapad precis under baklyktan?
 
Någon som har eller använder något från Rizoma? Tänkte beställa skylthållare och blinkers till SD:n. Eller finns det bättre alternativ som passar om orginal läppen är bortkapad precis under baklyktan?

Jag åkte med deras rearsets på Duken, fin fina grejjer. Lite dyrare lite bättre helt enkelt.

/A
 
Någon som har eller använder något från Rizoma? Tänkte beställa skylthållare och blinkers till SD:n. Eller finns det bättre alternativ som passar om orginal läppen är bortkapad precis under baklyktan?

Har en del från Rizoma.. Styre, backspegel, handtag, bromsvätskebehållare, kopplingsvätskebehållare, kopplingskåpa, motorskydd, drevkåpa m.m. Kanonnöjd med allt förutom backspegeln som inte fäster ordentligt på handtagen (konstigt nog). Den satt dock på när jag köpte den, så jag slipper ångest över att inte ha den på.. :D
 
Oljenivå

vet inte om det är jag som är ute och cyklar eller om det är för lite olja i sd:n? När man har den på stödet så är hela slangen fylld men så fort när man rätar upp den så sjunker det under min nivån. Den har gått ungefär 1150 mil och service gjordes vid 850. Den kan väl inte ha slukat all olja redan? Är ju inte dags för service förrän vid 1500 så är ju ett tag kvar till ny olja, eller måste ja byta nu?
 
vet inte om det är jag som är ute och cyklar eller om det är för lite olja i sd:n? När man har den på stödet så är hela slangen fylld men så fort när man rätar upp den så sjunker det under min nivån. Den har gått ungefär 1150 mil och service gjordes vid 850. Den kan väl inte ha slukat all olja redan? Är ju inte dags för service förrän vid 1500 så är ju ett tag kvar till ny olja, eller måste ja byta nu?

Kollar du verkligen nivån på rätt sätt? Du kan inte kolla nivån på kall hoj eftersom det är torrsump, den måste gå en stund först. Läs i instruktionsboken om du inte har gjort det.
 
Kollar du verkligen nivån på rätt sätt? Du kan inte kolla nivån på kall hoj eftersom det är torrsump, den måste gå en stund först. Läs i instruktionsboken om du inte har gjort det.

Ber om ursäkt för min okunskap! Hade missat det helt i instruktionsboken, det är som du säger, varm motor ska det vara! Då har jag inget att oroa mig över! :tummenupp
 
Ber om ursäkt för min okunskap! Hade missat det helt i instruktionsboken, det är som du säger, varm motor ska det vara! Då har jag inget att oroa mig över! :tummenupp

Inget att be om ursäkt för. Lätt hänt när hojen är ny, och det var ju bättre att fråga än att fylla på mer olja. :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top