Syrerik vs. syrefattig luft

Densiteten är väl i detta fallet syrehalten? :gnissla Syrehalten (syrekoncentration) är ju hur mycket syre det finns i ex. en liter luft, alltså volymmassan. Volymmassa = densitet.

Förlåt :D

Ja man får se det positiva i det. Kör man i ett syrefattigt område kommer snart ett område som är rikt på syre=extra hp, det måste ju ha tagit vägen någonstans :D
 
Luft har en täthet på ca 1,2kg/m3 vid +20grader C och gaserna i luft kväve och syre följer allmänna gaslagen vid de temperaturer som är aktuella. För temperaturerna att långt över lufts kokpunkt som ligger under -150grader C.
Tätheten för luft blir vid temperaturen t (i grader C) Täthet=1,2*(273+20)/(273+t) kg/m3
Vid 25grader C Täthet25=1,2*293/298
Vid 12 grader C Täthet12=1,2*293/285
hur mycket förändras luftens innehåll (=tätheten) när temperaturen ändras från 12grader till 25 grader?
jo
Täthet25/Täthet12=285/298=0,973 dvs 1 m3 luft har 1-0,973=0,027=2,7% lägre täthet vid 25grader jämfört med 12 grader. Vilket innebär 2,7% lägre syreinnehåll, dvs 2,7% lägre teoretisk motoreffekt.
Luft
0 grader=7,3% högre effekt än vid 20grader
40 grader=6,4% lägre än vid 20grader
60 grader=12% lägre än vid 20 grader
och därför har de flesta(?) prestandahojar luftintagen till luftburken framför kylaren, kanske längst fram på hojen för att få så sval luft som möjligt.
Inte varm luft från kylaren/motorn framför/under tanken..

Djävlar vilket bra inlägg, hatten av :Bugar

Visar också vilken palceboeffket det är med alla bilnördar som kör med öppna filter under huven som suger i sig hetluften men de tror att det går fortare pga bröööööölet.
 
Jag tycker det är en viss skillnad när man kör på morgonen efter en sval natt jämfört med på eftermiddagen när det är rejält varmt i alla fall märks mest att hojen vill resa sig på gaspådrag lättare än på eftermiddagen "kan ju va kebaben jag åt men tror inte det" Vet inte om det tillför nått i denna tråden men min R1a som är pc3ad och mappad va sjuuukt slö uppe på grossglockner "2700m över havet" medans k-mans gixxer som inte är mappad gick betydligt bättre än min.
Sen när det gäller 600vs1000 som jag läste lite om så provkörde jag 09ans r1 med sin linjära effekt och satte mig sedan på min dåvarnade R6 08a med ketchupeffekt och trodde allvarligt ett tag att R6an gick bättre än R1an vilket givetvis inte va fallet.
 
Djävlar vilket bra inlägg, hatten av :Bugar

Visar också vilken palceboeffket det är med alla bilnördar som kör med öppna filter under huven som suger i sig hetluften men de tror att det går fortare pga bröööööölet.

Fast med en temperatur under huvden som närmar sig en bastus så blir det ett gäng %. Åker man överladdat där detonationer är laddbegränsningen så går den mycket bättre på kall luft. En sugmotor med måttlig trimmningsgrad är mer skit samma...
 
Tack Den återfödde som presenterar de enda fakta hittills i tråden!

Om vi nu drar iväg och någon utan att vi vet om det stoppat dit de 2,7 hästarna (det gällde ju en ca. hundrahästars R6:a) , är vi då så digitala i gashanden att det verkligen känns någon skillnad?

Hur många hästar ger en smord kedja?


EDIT: Jag tackade ju fel kille. Jag ber om ursäkt Den återfödde!
 
Last edited:
Hur många hästar ger en smord kedja?

Vad gör ett lågtryck vs högtryck i luften?

Havsnivå vs 2000möh? (bregspass i Norge eller t.ex. Colorado nedanför klippiga bergen. Där börjar bergen på 1800möh)
 
Fast med en temperatur under huvden som närmar sig en bastus så blir det ett gäng %. Åker man överladdat där detonationer är laddbegränsningen så går den mycket bättre på kall luft. En sugmotor med måttlig trimmningsgrad är mer skit samma...

Det var en förgasar-R6a det pratades om, ligger inte dom på den säkra sidan bestyckningsmässigt, alltså går lite fett original i +20C, för att dom ska hålla ihop när det blir svalare (ner mot) +5C.

Det jag försöker belysa är att det är flera fakorer som spelar in en varm dag vs. en sval natt sommartid i swe, än enbart syrehalten.

-Dag: Lufttemp. skugga +25-30C, lufttryck 1010 mbar o 0 m.ö.h., luftfuktighet ca 15-20%, bränsletemp. ca +50C (som nu kokar = de lätta kolvätena) om MC stått i solen hela dagen, kyltemp något högre oxå, märks tydligast vid fullgas-bankörning alltså NÄR maxeffekten nyttjas, INTE om du ligger o puttrar i jämn fart, DÅ lär du ju aldrig märka av nån effektförlust överhuvudtaget någonsin.

-Kväll: Lufttemp +10C, luftfuktighet 85-95% = MER Syre o högre densitet!! SAMT lägre bränsle temp. +10C, samt även en något lägre kyltemp.

Totala effektförlusten om man räknar in ALLA bidragande faktorer, dag vs. natt skulle väl lätt kunna hamna på över 10-15hk på en förgasar R6a på 100hk som går FETT redan från fabrik på fullgas (då den inte magrar ut som en modern insprutare vid ökad insugningslufttemp+kyltemp), lr vad säger du BorisJR?
 
Last edited:
Ja just det,
i bergen vill man helst hoppa av och putta på, det är rätt.

Jag tror det finns fler faktorer som ger större utslag än det tråden gäller!
Är däcken pumpade, är tanken tom/full, pressade du nyss ner en pizza och framför allt, du är väl nyskiten?!


EDIT: Nej förlåt, nu blev det tramsigt!
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top