Syrerik vs. syrefattig luft

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Goddag tjära läsare!

Häromdagen trasslade jag in mig i ett spörsmål angående syrerik morgonluft kontra solig, varm, syrefattig eftermiddagsluft. (Trött r6-tråden)
Jag tror och skrev att "det där har jag hört sen jag började åka hoj, men aldrig märkt någon skillnad. Det kanske är mätbart men inte kännbart"

Nu vill jag veta; Hur ligger det till?
 
Ju mer kall o syrerik insugnings luft desto bättre förbränning = ger alltid en mätbar effektökning. T.ex. bara byte av bränsle kan ge ca 5-6% effektökning, på en 200hästars superbike ger detta alltså 10-12hk.
Med en extrem turbomotor märks detta tydligt att dom blir trötta/spikar ner sig vid höga insugningstempar (trots stora laddluftkyl), men då snackar vi om 300-400hk per 1000cc slagvolym på en 4taktare...:tummenupp

MRX01™ Oxygenated racing fuel
Recommended for 2- and 4-stroke applications. Delivers up to 6% more power than pump gas and any basic nonoxygenated racing fuel. Excellent for high compression road race applications. Can be mixed with MR9 to raise octane level for specific applications. Clean burning — leaves intake and exhaust valves virtually free of deposits for maximum airflow and performance from start to finish.
 
Last edited:
Syrehalten är densamma, däremot inte densiteten - luften utvidgas när den värms upp så därför finns det mindre syre (och allt annat) i varje liter luft när det är varmt.

Ska man tro på siffrorna i Bells böcker tappar en motor ca 1% effekt av insugningsluft som är 7 grader varmare (skrivet angående det olämpliga att ha luftintag till motorn i ett varmt motorrum).
 
Syrehalten är densamma, däremot inte densiteten - luften utvidgas när den värms upp så därför finns det mindre syre (och allt annat) i varje liter luft när det är varmt.

Ska man tro på siffrorna i Bells böcker tappar en motor ca 1% effekt av insugningsluft som är 7 grader varmare (skrivet angående det olämpliga att ha luftintag till motorn i ett varmt motorrum).

Ja precis, kunde ha skrivit det nästan lika bra själv :D
 
Ju mer kall o syrerik insugnings luft desto bättre förbränning = ger alltid en mätbar effektökning. T.ex. bara byte av bränsle kan ge ca 5-6% effektökning, på en 200hästars superbike ger detta alltså 10-12hk.
Med en extrem turbomotor märks detta tydligt att dom blir trötta/spikar ner sig vid höga insugningstempar (trots stora laddluftkyl), men då snackar vi om 300-400hk per 1000cc slagvolym på en 4taktare...:tummenupp

MRX01™ Oxygenated racing fuel
Recommended for 2- and 4-stroke applications. Delivers up to 6% more power than pump gas and any basic nonoxygenated racing fuel. Excellent for high compression road race applications. Can be mixed with MR9 to raise octane level for specific applications. Clean burning — leaves intake and exhaust valves virtually free of deposits for maximum airflow and performance from start to finish.
Okej, men nu ska jag inte byta bränsle!

Jag veta hur stor skillnaden är mellan varm eftermiddags luft och sval morgonluft?
Är det så stor skillnad att jag märker den?
 
Jag märker den. Sen hur mycket det är i rena hästar har jag ingen aning om.
 
Kör du en gammal moppe som går orent på maxvarv kan du märka en viss skillnad, mest för att varvtalet den börjar gå orent på kan flyttas uppåt eller att den helt slutar fyrtakta. Kör du något annat kommer du knapapst märka något.
 
Okej, men nu ska jag inte byta bränsle!

Jag veta hur stor skillnaden är mellan varm eftermiddags luft och sval morgonluft?
Är det så stor skillnad att jag märker den?

Exakt hur mkt det ger i slutänden är högst beroende på trimningsgraden, slagvolymen, antalet cylindrar o maxvarvtalet. Tänk: en trött dieselmotor (utan turbo o IC) jämfört med en vass F1 motor.

JA, det är en mätbar skillnad. I bl.a. World Superbike kör man ju snabbare varvtider (bättre acc o toppfart) på morgonen (kall luft) genemot em passen när det är idiotvarm luft.

Ett annat exempel ifrån verkligheten är när jag körde toppmodern trimmad turbobil i LasVegas i ökenvärme ca45-50C lufttemp i skuggan, blev den så trött tillslut så man fick kärringstopp vid varje trafikljus trots att man gasade fullgas. Det är inte bara insugningsluften som värms upp när det är varmt mitt på dagen, bränslet nästan kokar speciellt vid stop-n-go tomgångs/stadskörning (the Strip igenom L.V.) sticker kyltempen över 100C o yttempen på alla luftrör + lufttempen inne i IC iväg oxå = allt detta gör att motorn tappar enormt med effekt, uppemot 50% i extremfall inte helt ovanligt...

Om ni pratade R6a med förgasare i den andra tråden så går den jättefett när det är varmt o mkt bättre när det är kall luft, pga. den kompenserar inte som en insprutningshoj o magrar ut bränsle blandningen med avseende på ökad lufttemperatur, alltså mkt känsligare o mer effektförlust på en gammal förgasar-R6a ju!!
 
Last edited:
Åkte RD500 när det var modernt :)
Med lite lätt trim (fixade kanaler och avgassystem) så var det en jäkla skillnad att åka en tidig morgon med frisk luft ner i lungorna,
Ville gå på slangen (rätade varjefall ut gaffeln) när man växlade mellan höger och vänster i vissa kurvor, men senare på dagen så var det ingen skillnad alls.

Edit: är väl mer påtagligt på en tvåtakt :)
 
Tack för svaren!

Att det är skillnad i 50-gradig Californisk hetta förstår jag.
Likaså syrebristen på hög höjd!
Men om vi nu begränsar oss till normala svenska temp. på ca. 25c på em. och 12c på morgon, vad tror ni då?

Om det gick att köra "eftermiddagshojen" sida vid sida med "morgonhojen" är nog skillnaden också synbar.

Men hur stor blir skillnaden i bänken? Jag gissar på kanske 3-5%. Mätbar- ja Kännbar- tveksamt.

Hur kan något inte vara mätbart men kännbart?
Det låter som ett recept för placebo.
Victor, jag skrev tärtom.

Om du bär två väskor där de ena väger 1000gram ch den andra 1001 gram, då förstår du hur jag menar?
 
Last edited:
Men om vi nu begränsar oss till normala svenska temp. på ca. 25c på em. och 12c på morgon, vad tror ni då?
Luft har en täthet på ca 1,2kg/m3 vid +20grader C och gaserna i luft kväve och syre följer allmänna gaslagen vid de temperaturer som är aktuella. För temperaturerna att långt över lufts kokpunkt som ligger under -150grader C.
Tätheten för luft blir vid temperaturen t (i grader C) Täthet=1,2*(273+20)/(273+t) kg/m3
Vid 25grader C Täthet25=1,2*293/298
Vid 12 grader C Täthet12=1,2*293/285
hur mycket förändras luftens innehåll (=tätheten) när temperaturen ändras från 12grader till 25 grader?
jo
Täthet25/Täthet12=285/298=0,973 dvs 1 m3 luft har 1-0,973=0,027=2,7% lägre täthet vid 25grader jämfört med 12 grader. Vilket innebär 2,7% lägre syreinnehåll, dvs 2,7% lägre teoretisk motoreffekt.
Luft
0 grader=7,3% högre effekt än vid 20grader
40 grader=6,4% lägre än vid 20grader
60 grader=12% lägre än vid 20 grader
och därför har de flesta(?) prestandahojar luftintagen till luftburken framför kylaren, kanske längst fram på hojen för att få så sval luft som möjligt.
Inte varm luft från kylaren/motorn framför/under tanken..
 
Last edited:
Åkte RD500 när det var modernt :)
Med lite lätt trim (fixade kanaler och avgassystem) så var det en jäkla skillnad att åka en tidig morgon med frisk luft ner i lungorna,
Ville gå på slangen (rätade varjefall ut gaffeln) när man växlade mellan höger och vänster i vissa kurvor, men senare på dagen så var det ingen skillnad alls.

Edit: är väl mer påtagligt på en tvåtakt :)
Javisst f-n! Du har rätt!

Hade en seg otrimmad Yamahamoppe som hela tiden trilskades med att "fyrtakta" och toppade 32 knyck.
Men ibland helt oförklarligt gick den nästan som den skulle utan att "fyrtakta" och toppade 36! Oförklarligt!

Kanske det aldrig rengjorda luftfiltret chokade sådant att moppen krävde de extra syremollekylerna för att öht. gå rent?

Men jag kan väl inte vara ensam om att ha ett rengjort luftfilter?
 
Om man är totalt okänslig i hela kroppen o kanske har en släng av Damp lr rent av inbillningssjuk av sig, kan det vara väldigt svårt att känna nån större skillnad överhuvudtaget på ex.vis en flong ny R6a jämfört mot en flong ny Ninja ZX-10R...skillnaden finns ju där ändå bevisligen, you can't fool facts of physics, lixom! :tummenupp Puss o Gonatt! :krama
 
Last edited:
Om man är totalt okänslig i hela kroppen o kanske har en släng av Damp lr rent av inbillningssjuk av sig, kan det vara väldigt svårt att känna nån större skillnad överhuvudtaget på ex.vis en flong ny R6a jämfört mot en flong ny Ninja ZX-10R...skillnaden finns ju där ändå bevisligen, you can't fool facts of physics, lixom! :tummenupp Puss o Gonatt! :krama
Jaja, men om man skul...

Nädå jag ska inte..
Vi får väl inte fram några fakta ikväll, synd.

Andra får gärna fortsätta om ni hittar en öppning!
 
Vespan som jag tvingades puttra runt på som tonåring gick alltid 5 km/h fortare efter ett plötsligt sommarregn som kylt och syresatt luften. Att man inte märker skillnad på en 1000cc sporthoj beror nog på att man kör den som en jävla mes och inte "maxar" den under vare sig syresatt kall regnluft eller varm dassig eftermiddagsluft. :banana
 
Syrehalten är densamma, däremot inte densiteten - luften utvidgas när den värms upp så därför finns det mindre syre (och allt annat) i varje liter luft när det är varmt.

Ska man tro på siffrorna i Bells böcker tappar en motor ca 1% effekt av insugningsluft som är 7 grader varmare (skrivet angående det olämpliga att ha luftintag till motorn i ett varmt motorrum).


Densiteten är väl i detta fallet syrehalten? :gnissla Syrehalten (syrekoncentration) är ju hur mycket syre det finns i ex. en liter luft, alltså volymmassan. Volymmassa = densitet.

Förlåt :D
 
Att man inte märker skillnad på en 1000cc sporthoj beror nog på att man kör den som en jävla mes och inte "maxar" den under vare sig syresatt kall regnluft eller varm dassig eftermiddagsluft. :banana

Räknar mig inte som en av de som "maxar" varesig i den ena eller den andra situationen, det räcker med att man känner hojen för att man skall märka en klar skillnad. det gäller även när man kör på olika höjd.
 
Hej:)

Jodå det är en skillnad när det är en "syrerik" morgon i
synerhet när det gäller små kubikare.Jag har själv känt
skillnad morron o eftermiddag på Sviesta i 50cc klassen
10km/h off på eftermiddagen då utan munstycks byte.
Inte lika varv villig heller.
Samma gäller större MC självklart men som någon sa så
kanske man inte laddar max så man märker inte av så mycket av det.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top