Sänkt stöd till kärringar som dansar afrikanskt?

"Flumkurser" som ger csn, men inte är högskola då? Ställer ni er annorlunda till såna? Folkhögskola, liksom. Visst att man inte får ta csn för lika många år (bara 2), men det är ju ändå studiebidrag.
Eller är problemet mer bara att det på ngt sätt drar ner högskolegrejen? "På en högskola ska man läsa 'riktiga' ämnen" mer än "man ska inte få bidrag för att spela saxofon i två år"?

"Flumkurser" som ger csn, men inte är högskola då?

Det beror på hur du menar med "ger csn".. Självklart kan man vara rätt frikostig med studielån, det är trots allt ett lån. Däremot är det sjäövklart att man skall kunna ställa krav på vilka utbildningar som berättigar studiebidrag som trots allt är skattepengar som bidrag/belöning(?) för att man studerar. Jag tycker iofs att det viktigaste vore att försöka anpassa antalet studieplatser på olika utbildningar efter arbetsmarknadens behov givet att vissa utbildningar är mer mångsidiga än andra. Nu finns det väl ingen renodlad filmvetarlinje men jag vettefan om jag är så sugen på att skicka studiebidrag till någon som läser fristående kurserna, filmvetenskap, vinkunskap, retorik, teater, litteraturkunskap filosofi och sen en termin ekonomi.. Det skulle ge tre år på högskola utan att få något som ens liknar en vettig examen...

Jag menade hela grejen, med lån och bidrag.

Och mjo, det låter ju vettigt.

Men är det verkligen folk som bara läser flamskurser i 7år?
Har inte den högre etableringsåldern att göra med att folk kanske tar ett sabbatsår och sedan läser en 5årig högskole/universitetsutbildning, kanske?

Där finns gott om studentvrak på landets universitet som inte ser längre än till nästa CSN utbetalning.

Jag började plugga på läkarprogrammet direkt efter gymnasiet och tar examen till jul (har inte gått raka vägen genom programmet utan varit ledig). Tittar jag tillbaka på min årskull bland bekanta(icke läkarstudenter) och löst folk i omgivningen som läser på universitetet är det mindre än 50% som har en examen eller är lika nära som jag själv. Många har lagt flera år på flum och på att påbörja program som lovar runt men håller tunt. Vi behöver högre kvalitet inte fler platser på högskolan.

En Students liv från studenten till arbetslivet:

19 Introduktion till universitetslivet aka Filosofins grunder 15Hp + 15Hp Alkohol
20 Jobba och åka till Indien/ SO Asien etc..
21 Nu är det dags att börja plugga. Börjar på ett program ex Digital mediaproduktion
22Hoppas av programmet och börjar läsa strökurser
23 Börjar på ett nytt program (förhoppningsvis rätt denna gång)
24
25 Kandidatexamen. Kom på att där finns 100pers som har masterexamen och söker samma jobb. Hoppar på master
26
27 Masterexamen
28 Etablerad på jobbmarknaden om man valde rätt.

Jag menade hela grejen, med lån och bidrag.

Och mjo, det låter ju vettigt.

Om man rent sammantaget skaffar sig en utbildning som bra förberedelse för arbetslivet så lägger inte jag några värderingar i om man skaffar sig det via folkhögskola eller högskola så länge man får en gångbar examen.
Om någon däremot enbart vill "uppfylla sig själv" och lära sig en massa trams så tycker jag de kan stå för fiolerna själva och plugga på ABF.

Däremot är jag inte emot humaniora eller olika kostnärliga/estetiska ämnen per definition, jag tycker däremot att man skall begränsa antalet platser till ett rimligt och realistiskt antal så att man får hög kvalité på de som lyckas bli uttagna och att de som sedan studerar det faktiskt får samma ekonomiska förutsättningar som alla andra studenter. Kultur är viktigt, men alla kan inte bli kulturarbetare hur gärna de än vill. Detsamma gäller filmstjärnor, rockstars, astronauter och dokusåpastjärnor...

"Flumkurser" som ger csn, men inte är högskola då? Ställer ni er annorlunda till såna? Folkhögskola, liksom. Visst att man inte får ta csn för lika många år (bara 2), men det är ju ändå studiebidrag.
Eller är problemet mer bara att det på ngt sätt drar ner högskolegrejen? "På en högskola ska man läsa 'riktiga' ämnen" mer än "man ska inte få bidrag för att spela saxofon i två år"?

Kostnaden för CSN är en piss i nilen jämfört med vad universiteten får i statliga pengar för sina kurser. Då tycker jag att huvudmannen skall kunna ställa krav på att det som görs med pengarna går till vettiga saker. Där finns en poäng att samhället inte bara utbildar goda arbetare utan att där även finns plats för tanke och akademi för sin egen skull. Att där erbjuds Latin på D nivå ser jag som fantastiskt viktigt i en civiliserad stat även om det faktiska användningsområdet är tveksamt. När man däremot erbjuder Schamanism och New Age som kurser ( Högskolan i Gävle) kan man undra om det verkligen är baserat på god vetenskaplig grund och tillför något förutom att locka nyspirituella personer med för mycket tid över....

Från en betraktare utifrån

1) Hur duktiga är Svenskt Näringsliv att förutse den framtida svenska arbetsmarknaden?
2) Vilken påverkan på studenters val av ämne har svängningarna i det ekonomiska systemet som tenderar att bli större och förekomma allt tätare efter varandra? Är det inte IT-bubbla eller Bengt-Dennispaket så är det spekulationsgirighet eller bostadslånkris.

Jag håller med i att man ska flytta vissa utbildningar ifrån högskolan.

Min åsikt är att man ska ha arbetat minst ett år inom området man ska utbilda sig innan man ska få påbörja högre studier. Man hinner både känna efter om det känns rätt och mogna mycket som person. Man vet även vad det innebär att arbeta..

Jag håller med i att man ska flytta vissa utbildningar ifrån högskolan.

Min åsikt är att man ska ha arbetat minst ett år inom området man ska utbilda sig innan man ska få påbörja högre studier. Man hinner både känna efter om det känns rätt och mogna mycket som person. Man vet även vad det innebär att arbeta..

Fast hur ska det gå till, jobba med något man inte har lärt sig än?

Fast hur ska det gå till, jobba med något man inte har lärt sig än?

Inom området... :rolleyes:

Edit: Om du fortfarande inte förstår så menar jag att om du vill bli maskiningenjör så skadar inte ett jobb i tex valfri tillverkningsindustri. Läkare, valfritt vårdjobb.

Last edited:
De flesta jobb kräver ju ändå någon typ av utbildning.

Men visst, man vill bli kirurg och jobbar på äldreboende ett par år innan. Det är väl ändå inte så himla relevant?

Vill bli ekonom, och sitter i kassan på ica och tar emot pengar ett tag..?

De flesta jobb kräver ju ändå någon typ av utbildning.

Men visst, man vill bli kirurg och jobbar på äldreboende ett par år innan. Det är väl ändå inte så himla relevant?

Vill bli ekonom, och sitter i kassan på ica och tar emot pengar ett tag..?

Ja något i den stilen.
Det är visst relevant att arbetat inom vården om man ska arbeta som kirurg senare. Du tror alltså inte att du lär dig något på det??

Jag läser industriell ekonomi med inriktning på logistik och ledning. Det har hjälpt mig mycket att arbetat som cnc-operatör och truckförare innan. Nu har jag pluggat i 2 år och har denna sommar en tjänst som produktionsplanerare på ett större tillverkande företag, något som har passat perfekt i min utveckling och kommer att hjälpa mina studier i framtiden..
Tidigare erfarenhet är väldigt bra att stödja teorin på. Jag har klasskompisar som aldrig hade sett en truck eller en industri innan, och där sitter man och ska tex lägga upp optimala layouter för produktionsflöden.

Edit: Är det något dom säger till mig att de saknar så är det just de erfarenheterna.

Nä, alltså, jag håller med dig, jag tror säkert det är bra med all möjlig arbetslivserfarenhet innan man bestämmer sig för vad det är man vill plugga, och särskilt då om det är inom "rätt" område.

Jag bara menar att om man ska vara lite realistisk, hur stor är chansen att man hittar ett lämpligt jobb inom det område man vill läsa, utan att ha någon utbildning?
Jag har ändå svårt att se hur det skulle vara någon vidare hjälp att ha serveras gamla tanter mat om man vill bli kirurg. Visst, det är arbetslivserfarenhet, jättebra, men det är nog få som tänker "åh, jag vill bli kirurg, om jag tvättar gubbar ett tag så vet jag hur det kommer vara och slipper ångra mig halvvägs genom utbildning."
Men som sagt, visst, jättebra om man har jobbat innan man pluggar, man har ju oavsett lärt sig något och utvecklats (förhoppningsvis).

Vad gjorde man i gymnasiet då? Är inte det en utbildning? Om man inte har gått gymnasiet tycker jag nog inte att man ska försöka ta sig in på högskolan till att börja med.

Ska man komma nånstans så måste man vara beredd att göra skitgörat med.

Last edited:
Jo, men det är ju i vissa fall inte en arbetsförberedande utbildning, utan högskoleförberedande.
Jag säger inte emot dig, jag tycker bara inte att det är helt realistiskt.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år