Plånboken = revbensknäckare?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har endast ett löst kreditkort, några sedlar, körkort och en lös garagenyckel i innerfickan på skinnstället när jag kör. Telefonen brukar jag lägga i kutsen eller i en ryggsäck under färd. Om jag skulle skadas allvarligt lär jag ändå inte få fram telefonen ur innerfickan på skinnstället. Med en ryggsäck vore det näst intill omöjligt att nå den skadad. Att få av sig ryggsäcken är som att dra av sig en tvångströja light. Det är ett krav för att nå innerfickan. För att gräva fram telefonen ur innerfickan måste man var lite akrobatiskt lagd. Det hade nog nästan varit lättare att förvara en telefon i ett fodral spänt på smalbenet eller dylikt. :va
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
För en massa år sen köpte jag mig ett skitsmidigt fodral till telefonen(Ericsson 768i) för att ha på hängslena på mina snowboardbrallor. Efter en vecka i Sälen med obligatorisk tokvurpa sista dagen så gav jag upp den iden, ha aldrig nåt hårt i närheten av revbenen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har Ipod Nano i innerfickan, 5 generationen och inte den senaste lilla fyrkantsfjanten. Jag kör nästan jämt med musik o då har det blivit så även om det kanske inte är optimalt, den är dock väldigt tunn o ligger i sin tur i ett läderfodral = totalt bygger det ca 1cm varav 6.2mm är hårt - ajjpodden.

Någon som kör med bröstskydd i skinnstället? Kanske vore det optimala men bara om det är tillräckligt smidigt. Haft en spricka i ett revben och bara det gjorde att jag knappt kom ur sängen dagen efter = då jag upptäckte att något var knas och det har jag inget större behov av att få uppleva igen :tummenupp
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Har Ipod Nano i innerfickan, 5 generationen och inte den senaste lilla fyrkantsfjanten. Jag kör nästan jämt med musik o då har det blivit så även om det kanske inte är optimalt, den är dock väldigt tunn o ligger i sin tur i ett läderfodral = totalt bygger det ca 1cm varav 6.2mm är hårt - ajjpodden.

Någon som kör med bröstskydd i skinnstället? Kanske vore det optimala men bara om det är tillräckligt smidigt. Haft en spricka i ett revben och bara det gjorde att jag knappt kom ur sängen dagen efter = då jag upptäckte att något var knas och det har jag inget större behov av att få uppleva igen :tummenupp

De smidigaste ryggskydden hittar man inom ridsporter. Frågan är om de är tillräckligt hårda för smällar över 40 km/h.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
De smidigaste ryggskydden hittar man inom ridsporter. Frågan är om de är tillräckligt hårda för smällar över 40 km/h.
Smällar tål dom nog tillräckligt, att falla ner över ett bomhinder från en två meter hög häst som dessutom är en meter till upp frestar på det också.

Problemet med ridsportens skudd är att dom troligen inte tål att glida över asfalten. Men det löser man ju med ett ställ som tål det istället.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
De smidigaste ryggskydden hittar man inom ridsporter. Frågan är om de är tillräckligt hårda för smällar över 40 km/h.

Smällar tål dom nog tillräckligt, att falla ner över ett bomhinder från en två meter hög häst som dessutom är en meter till upp frestar på det också.

Problemet med ridsportens skudd är att dom troligen inte tål att glida över asfalten. Men det löser man ju med ett ställ som tål det istället.

Ska faktiskt ut o rida snart igen (men säg det inte till någon) och då fick jag just reda på att jag kan få testa en skyddsväst som det benämndes. Om jag nu kommer i den vill säga, skulle dock vara ställbar så jag får se och i annat fall vet man åtminstone lite bättre vad det är för något.

Den är ju även tänkt att fördela trycket om en häst skulle få för sig att trampa på en så lite stryk bör den ju tåla :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ska faktiskt ut o rida snart igen (men säg det inte till någon) och då fick jag just reda på att jag kan få testa en skyddsväst som det benämndes. Om jag nu kommer i den vill säga, skulle dock vara ställbar så jag får se och i annat fall vet man åtminstone lite bättre vad det är för något.

Den är ju även tänkt att fördela trycket om en häst skulle få för sig att trampa på en så lite stryk bör den ju tåla :)

Jag skulle inte vilja ha min ridväst på mig när jag kör hoj iallafall, lågfartsfall och lättare hovkänning fixar de där västarna :rolleyes:
Det har ju blivit ett par marksyningar från hästryggen, låga ringar när man hänger som bäst och hästfn får för sig att svänga t.ex. Obalans i sadeln efter en schysst smäll från polarns lans en annan gång men man lär sig fallteknik iallafall. Vid uppvisning så kör vi med "gamla" grejer, vadderad jacka, ringbrynja och läderharnesk = odödlig :yoparty
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag skulle inte vilja ha min ridväst på mig när jag kör hoj iallafall, lågfartsfall och lättare hovkänning fixar de där västarna :rolleyes:
Det har ju blivit ett par marksyningar från hästryggen, låga ringar när man hänger som bäst och hästfn får för sig att svänga t.ex. Obalans i sadeln efter en schysst smäll från polarns lans en annan gång men man lär sig fallteknik iallafall. Vid uppvisning så kör vi med "gamla" grejer, vadderad jacka, ringbrynja och läderharnesk = odödlig :yoparty

Det jag letar efter är naturligtvis ett komplement och inte något som ska ersätta befintliga skydd = skinnställ och ryggskydd.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det jag letar efter är naturligtvis ett komplement och inte något som ska ersätta befintliga skydd = skinnställ och ryggskydd.
Du märker hur otympliga de där västarna är sen :D
Plats i skinnstället, fetglöm :brinnerup

Bästa/smidigaste grejerna till skydd när man åker hoj hittar man nog hos race-tillverkare
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag skulle inte vilja ha min ridväst på mig när jag kör hoj iallafall, lågfartsfall och lättare hovkänning fixar de där västarna :rolleyes:
Det har ju blivit ett par marksyningar från hästryggen, låga ringar när man hänger som bäst och hästfn får för sig att svänga t.ex. Obalans i sadeln efter en schysst smäll från polarns lans en annan gång men man lär sig fallteknik iallafall. Vid uppvisning så kör vi med "gamla" grejer, vadderad jacka, ringbrynja och läderharnesk = odödlig :yoparty

Kör du sådana riddare uppvisningar? Drömjobbet när man var ett litet barn. Vem ville inte bli riddare på den tiden och få princessan :D

Hur som helst respekt :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Du märker hur otympliga de där västarna är sen :D
Plats i skinnstället, fetglöm :brinnerup

Bästa/smidigaste grejerna till skydd när man åker hoj hittar man nog hos race-tillverkare

Jo det är därför jag ska prova =) Räjstillverkare gör mycket skit de med, man ska inte vara rädd för att titta sig omkring inte.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har endast ett löst kreditkort, några sedlar, körkort och en lös garagenyckel i innerfickan på skinnstället när jag kör. Telefonen brukar jag lägga i kutsen eller i en ryggsäck under färd. Om jag skulle skadas allvarligt lär jag ändå inte få fram telefonen ur innerfickan på skinnstället. Med en ryggsäck vore det näst intill omöjligt att nå den skadad. Att få av sig ryggsäcken är som att dra av sig en tvångströja light. Det är ett krav för att nå innerfickan. För att gräva fram telefonen ur innerfickan måste man var lite akrobatiskt lagd. Det hade nog nästan varit lättare att förvara en telefon i ett fodral spänt på smalbenet eller dylikt. :va

När jag var mindre tänkande på risker som lavin, falla nerför 25m klippa, landa i iskall bäck etc etc så fick telefonerna vara i benfickor på sidan av smalbenet. De klarade min haschpulkeåkning där, och det blev heller inga för ilskna temperaturförändringar om jag gick in på restuarang och åt lunch eller afterski.
Och för det mesta när man låg i en hög under en för stor och elak gran så fanns händerna i närheten av benen...
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Själv kör jag med den värsta tyngsta KjETTinGen inannför stället, kanske inte diReCKT optimalt men man vet aldrig när bosse biltjyv dyker upp och vill baxa min håjj:)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vill man inte ha en massa saker i fickorna så kan ju en liten tankväska vara en ide. Lagomt stor för plånbok, nycklar och snusdosa. Ingenting som sitter på kroppen som man landar på vid en olycka och lätt att ta med sig när man går in och köper sig en kopp kaffe på macken.


Vem ville inte bli riddare på den tiden och få princessan :D
Jag ville vara Mario och få prinsessan. :tomten

MarioKart-Princess.jpg
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Hörde på radion för ett tag sen att plocka bort nycklar ur ben på folk som krockat med bil var en av dom vanligaste ingreppen på folk efter bilolyckor.... Om den infon ska vara till någon hjälp :p
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top