Xyrons Gsxr ska överladdas

Ajfan slirade det så jävla mycket....:näsblod

Jag som körde de två första reporna och då slirade det inget, sen lånade jag ut cykeln till lite olika gubbar som provade några svängar. Jädra synd att det skulle börja tokslira då, nåja bara kasta i en ny koppling får ni testa igen. Jag ser ju på filmen att direkt det roliga börjar, då slirar den bara på kopplingen...
 
Bah! Det är nog bäst att vi gör det, bygga en 300-hk maskin som inte orkar med mer karl än en pjuklarv som Du själv och möjligen Gibbe:mad:

Men varken jag eller Niklas klagar, så länge det finns minsta lilla anmärkning på åket så testar vi gärna igen. Och igen. Och igen...:D

För övrigt är det väl indikatorn som kärvar, inte startar Du väl första repan på tvåan? Sanningen att säga - jag är sååå nöjd så att starta rullande på tvåan och snabbt i med trean. Fi tusan vad den skottar på - med eller utan lameller:näsblod

...Jag som körde de två första reporna och då slirade det inget, sen lånade jag ut cykeln till lite olika gubbar som provade några svängar. Jädra synd att det skulle börja tokslira då, nåja bara kasta i en ny koppling får ni testa igen...
 
Bah! Det är nog bäst att vi gör det, bygga en 300-hk maskin som inte orkar med mer karl än en pjuklarv som Du själv och möjligen Gibbe:mad:

Men varken jag eller Niklas klagar, så länge det finns minsta lilla anmärkning på åket så testar vi gärna igen. Och igen. Och igen...:D

För övrigt är det väl indikatorn som kärvar, inte startar Du väl första repan på tvåan? Sanningen att säga - jag är sååå nöjd så att starta rullande på tvåan och snabbt i med trean. Fi tusan vad den skottar på - med eller utan lameller:näsblod
Nä det är indikatorn som jävlas lite, när man varvar över 4-5k rpm med ettan i får den tydligen för sig att jag har växlat redan.... :rolleyes:
 
Tusen tack för provturen Tommy! För en annan som aldrig wheelat ordentligt (förutom då en ofrivillig repa på bakhjulet med Niklas anabol motard ifjol) var det en sällsam upplevelse när framhjulet for till väders på 5:an i +200 :banana Kan inte nog många kraftuttryck för att beskriva hur mycket det är att köra med...:Bugar

/Mannen med turistbussen
 
Har eventuellt fått tag på en extra sving jag hade tänkt modifiera så man kan justera längden från original till +12cm ungefär. Skulle man köpt någon förlängare från ebay och bultat dit, men blir det tillräckligt stadigt?

Annars funderade jag på att leja bort / köpa en förlängare fräst ur ett alu block som man sedan svetsar direkt i svingen. Att man kapar bort original sträckare och ersätter den helt och hållet med en längre dito...

Tankar, funderingar och bilder är mycket uppskattat!

Hade tänkt ha två olika kedjor man kan sätta dit beroende på hur långt bak man vill ha hjulet typ dragracing/roadracing läge.
 
Måste bara säga att jag nyss läst igenom hela tråden! Mycket creed till dig för att ha gjort ett sånt här bygge! Fy faaaaan vad jag är avundsjuk!
 
Har eventuellt fått tag på en extra sving jag hade tänkt modifiera så man kan justera längden från original till +12cm ungefär. Skulle man köpt någon förlängare från ebay och bultat dit, men blir det tillräckligt stadigt?

Annars funderade jag på att leja bort / köpa en förlängare fräst ur ett alu block som man sedan svetsar direkt i svingen. Att man kapar bort original sträckare och ersätter den helt och hållet med en längre dito...

Tankar, funderingar och bilder är mycket uppskattat!

Hade tänkt ha två olika kedjor man kan sätta dit beroende på hur långt bak man vill ha hjulet typ dragracing/roadracing läge.

Jag förlängde svingen själv på min gamla gsxr 1000! Har även fräst förlängningsblock till en gsxr 1100 och dessa har jag svetsat dit. Blir ju säkert stadigare att fräsa och svetsa fast, men om de säljer såna man bultar fast så borde nog det funka också. Hittade tyvärr ingen bild på de jag gjort då jag är på jobbet...
 
Hm... Har precis bytt kopplingen (lameller och skivor). Men får den inte att frikoppla som folk. Den ligger och småslirar mer än vanligt när den står på depåstödet, blev lite mindre när den blev varm.

Känns som en dum grej att justera på vajern ännu mera med tanke på att det är en ny koppling, egentligen borde man kunna köra justeringen i botten och börja därifrån....

Om man tittar på själva konstruktionen så ligger det två små stålringar längst inne, en som är plan och en som är konad. Ser inte på sprängskisserna om den verkligen ska vara konad den som är näst längst inne. Alltså inte de stora skivorna som lamellerna trycker på, utan en stålring som ligger som distans mot de stora stålskivorna.

Har satt ordentligt med olja i lamell/skivpaketet innan jag monterade ihop det dessutom.

Edit:

http://www.ronniesmailorder.com/fic...ZUKI&category=Motorcycles&dc=2929&name=CLUTCH

Det är nummer 12 som jag inte bytt, resten är nytt nummer 8,9,10,11.
 
Last edited:
Det ser ut som den plana brickan ska ligga längst in och fjäderbrickan ska ligga utanför.

(bild från GSX-R1000 01-02 manual, 2002 model updates Clutch)

Man brukar rekommendera att lamellerna ska ligga i oljebad över natten så dom blir mättade med olja innan man monterar dom så det kanske är något att prova innan du bränner dom nya?
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    30.6 KB · Visningar: 105
  • Namnlös2.jpg
    Namnlös2.jpg
    29.5 KB · Visningar: 95
Hm... Har precis bytt kopplingen (lameller och skivor). Men får den inte att frikoppla som folk. Den ligger och småslirar mer än vanligt när den står på depåstödet, blev lite mindre när den blev varm.

Känns som en dum grej att justera på vajern ännu mera med tanke på att det är en ny koppling, egentligen borde man kunna köra justeringen i botten och börja därifrån....

Om man tittar på själva konstruktionen så ligger det två små stålringar längst inne, en som är plan och en som är konad. Ser inte på sprängskisserna om den verkligen ska vara konad den som är näst längst inne. Alltså inte de stora skivorna som lamellerna trycker på, utan en stålring som ligger som distans mot de stora stålskivorna.

Har satt ordentligt med olja i lamell/skivpaketet innan jag monterade ihop det dessutom.

Edit:

http://www.ronniesmailorder.com/fic...ZUKI&category=Motorcycles&dc=2929&name=CLUTCH

Det är nummer 12 som jag inte bytt, resten är nytt nummer 8,9,10,11.

Det är inte så att lamell nr9 har en större innerdiameter?
i så fall ska de ligga längst in över de två ringarna varav den ena var konisk.
Det kanske är självklart, men det var det inte för tidigare ägaren av en motor jag köpte på skroten. innersta lammellen hade brutits i bitar att felmonteringen.
iofs inte en gixxer 1000, men kopplingskonstruktionerna är ganska lika på alla hojar.
 
Det ser ut som den plana brickan ska ligga längst in och fjäderbrickan ska ligga utanför.

(bild från GSX-R1000 01-02 manual, 2002 model updates Clutch)

Man brukar rekommendera att lamellerna ska ligga i oljebad över natten så dom blir mättade med olja innan man monterar dom så det kanske är något att prova innan du bränner dom nya?
Precis så jag monterat det, med den plana brickan längst inne.
Ska absolut demontera och lägga i oljebad över dagen får vi se om det hjälper

Det är inte så att lamell nr9 har en större innerdiameter?
i så fall ska de ligga längst in över de två ringarna varav den ena var konisk.
Det kanske är självklart, men det var det inte för tidigare ägaren av en motor jag köpte på skroten. innersta lammellen hade brutits i bitar att felmonteringen.
iofs inte en gixxer 1000, men kopplingskonstruktionerna är ganska lika på alla hojar.
Lamell typ 9 ska vara både längst in och längst ut, vet inte om innerdiametern men den är så pass stor att bägge brickorna går fria inuti.
 
Last edited:
var ut och rullade en sväng runt kvarteret, kopplingen fungerar som den ska förutom att jag inte kan frikoppla till 100%. Precis som att jag inte har nog med justering på vajern...
 
Mät tjockleken på lameller och skivor och kolla så dom inte är för tjocka,
är paketet för tjockt blir det samma som om tryckpinnen är för kort och då vrids hävarmen (#21) för långt innan du får spänn mot tryckplattan och slaglängden blir för kort.

Lamellen ska vara 2,72-2,88mm, hittar inget mått på skivorna men jämför mot orginal.


Förresten:
Ser ut som det finns en justering på hävarmen (#21) som kan kompensera lite, släpp på justeringen av kopplingsvajern så hävarmen går tillbaka helt, skruva in justeringskruven (#22) tills du känner att det tar stopp utan att ta i, backa ett 1/4 varv och lås med muttern (#23), justera vajern så du får lagomt spel så borde det fungera.
 
Nu fungerar det som det ska!

Har mätt alla lameller och jämfört skivor och nummer hit och dit, bad Noc komma förbi och försöka förstå. Det jag missade på var justeringen vid framdrevskåpan, då man knuffar på pinnen som går tvärs genom som i sin tur knuffar mot kopplingsfjädrarna. Ju nyare kopplingen är desto mer spänn på vajern ska det vara, jag tänkte baklänges tidigare.

Har även passat på att byta drevningen nu, och provkört en sväng. Shit pomfritt vad skillnad det blev, det känns nästan som att köra original 1000cc igen..... Fast det går heeeeelveetes mycket fortare bara.
Helt annan maskin nu, beter sig mycket lugnare så mer gas tolereras :yoparty
 
Nu fungerar det som det ska!

Har mätt alla lameller och jämfört skivor och nummer hit och dit, bad Noc komma förbi och försöka förstå. Det jag missade på var justeringen vid framdrevskåpan, då man knuffar på pinnen som går tvärs genom som i sin tur knuffar mot kopplingsfjädrarna. Ju nyare kopplingen är desto mer spänn på vajern ska det vara, jag tänkte baklänges tidigare.

Har även passat på att byta drevningen nu, och provkört en sväng. Shit pomfritt vad skillnad det blev, det känns nästan som att köra original 1000cc igen..... Fast det går heeeeelveetes mycket fortare bara.
Helt annan maskin nu, beter sig mycket lugnare så mer gas tolereras :yoparty

Ny sväng till Fällfors snart alltså?:)
 
hej
det var roligt att höra att det ordnade sig
drevade du upp på framdrevet eller det gjorde jag på gammel turbon 1 kugge och det riktigt bra
den kändes starkare och laddet kom tidigare men va fan vet jag :tummenupp

ha det bra o hjula mycket det e fränt
 
det blev upp 2 fram och ner 3bak :) ska enligt tabeller ge en skillnad på 21%

Ny sväng till Fällfors snart alltså?:)

nja denna gången ska jag mot sthlm och köra mot lite andra potenta moppar och bilar. Då kanske sakerna håller ihop, måste tänka på den stackars bågen som ska släpa med överlass i fällfors annars :)
 
Last edited:
:mad:

Glasmoppe för myggviktare, den ska få smaka deciton nästa gång vi ses...

Lycka till, vi håller alla :tummenupp vi har för en lyckad helg, håll det svarta och klibbiga nedåt bara (i alla fall ett av de två). :)

...Då kanske sakerna håller ihop, måste tänka på den stackars bågen som ska släpa med överlass i fällfors annars :)
 
@Roffe, du är den tyngsta av alla mina vänner. :arsele
@Xyron, Lycka till!

/Den lätte på bussen
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top