"Knäpper" i bromshandtaget.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har en BMW F800GS 2009 som jag sedan start tyckt har klart undermåliga bromsar. Det känns precis som det är luft i systemet men enligt mekanikern så fanns det inget när dom testade att lufta. Handtaget sjunker heller inte in när man sätter spänn på det utan är kvar.

På sistone har jag märkt en underlig sak. När jag står stilla och håller in bromshandtaget så knäpper, med brist på annan förklaring, det rätt kraftigt i handtaget. Kan det vara luft i bromspumpen?

Har hojen ABS?

ABS-systemen kan kännas lite vaga i bromshandtaget. Det kanske också skulle kunna förklara "knäppen" i handtaget. Systemet kanske tycker att hjulet är låst och att det försöker släppa på bromstrycket?

(lite fritt spånande så här på söndag em...)

/N

Last edited:
ABS-systemen kan kännas lite vaga i bromshandtaget. Det kanske också skulle kunna förklara "knäppen" i handtaget. Systemet kanske tycker att hjulet är låst och att det försöker släppa på bromstrycket?

(lite fritt spånande så här på söndag em...)

/N
ABS-systemet fungerar ju bara över en viss hastighet, annars blir det ju omöjligt att stanna.

Det knäpper inte direkt utan tar någon sekund från det att man slutat dra in handtaget.

Fler idéer? Ska testa att lufta cylindern imorgon.

Jag tycker mig ha hört att det knäpper i ABS-styrenheten som ju har ett par magnetventiler, kan det va där?

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd