Jag håller på med ett litet ombyggnadsprojekt men behöver lite hjälp.
Projektet är en vn800 från 1998 som ska bli någon sorts bobberstuk. Inte en klassisk sådan utan jag bygger lite som jag vill.
Det jag behöver lite assistans med är dels funderingar/åsikter mot att helt plocka bort termostat/termostathuset ifrån kylsystemet.
(Bild1)
Jag tänkte alltså slopa hela huset och dra en rak slang ifrån kylaren till röret som leder kylvätskan vidare.
Det kommer ju ge en långsammare uppvärmning av motorn men det slitage det kommer medföra känns försumbart.
Den lilla slangen längst upp på huset är, vad jag antar, en överflödesslang som verkar leda tillbaka till expansionskärlet. Den borde kunna klippas och pluggas på ett osynligt ställe?
När kylsystemet ska fyllas så borde jag kunna ställa hojen på stödet, eventuellt lyfta framhjulet lite ifrån marken samtidigt, och använda fläktgivarhålet på höger sida av kylaren för att fylla systemet då det då blir högsta punkten.
Fördel med att göra det här: renare utseende och slipper gömma jättehuset.
Nackdel: Om kylvätskan kokar och slangen släpper så..
Tankar, åsikter om detta?
Nästa fundering gäller ett öppet luftfilter på förgasaren.
Har sett lite bilder på folk som gjort det här på sina vn800 så det verkar ju gå iallafall men frågan är exakt hur?
(Resten av bilderna)
Vad är det här som sitter mellan cylindrarna egentligen? Är det någon sorts tryckregulator?
Den sitter ansluten till ventilkåporna på båda cyllarna med en större T-slang.
En mindre T-slang är också ansluten och ena delen av den leder till förgasaren och andra delen satt ansluten i bensinkranen på originaltanken.
Från original luftilter/hållare (en sån där rund, kromad, skitful sak) satt även 2 slangar anslutna på baksidan.
Den ena, grövre, går till bottendelen av den förmodade "tryckregulatorn". Den mindre slangen går ner bakom en motorkåpa. Vad kan det tänkas vara? Vevhusvent?
Vad bör jag göra för att kunna använda det öppna luftfiltret?
Bestycka om förmodar jag kommer behövas men det får bli ett senare problem.
Det här är min första twin och även min första förgasarhoj så hjälp emottages tacksamt.
Projektet är en vn800 från 1998 som ska bli någon sorts bobberstuk. Inte en klassisk sådan utan jag bygger lite som jag vill.
Det jag behöver lite assistans med är dels funderingar/åsikter mot att helt plocka bort termostat/termostathuset ifrån kylsystemet.
(Bild1)
Jag tänkte alltså slopa hela huset och dra en rak slang ifrån kylaren till röret som leder kylvätskan vidare.
Det kommer ju ge en långsammare uppvärmning av motorn men det slitage det kommer medföra känns försumbart.
Den lilla slangen längst upp på huset är, vad jag antar, en överflödesslang som verkar leda tillbaka till expansionskärlet. Den borde kunna klippas och pluggas på ett osynligt ställe?
När kylsystemet ska fyllas så borde jag kunna ställa hojen på stödet, eventuellt lyfta framhjulet lite ifrån marken samtidigt, och använda fläktgivarhålet på höger sida av kylaren för att fylla systemet då det då blir högsta punkten.
Fördel med att göra det här: renare utseende och slipper gömma jättehuset.
Nackdel: Om kylvätskan kokar och slangen släpper så..
Tankar, åsikter om detta?
Nästa fundering gäller ett öppet luftfilter på förgasaren.
Har sett lite bilder på folk som gjort det här på sina vn800 så det verkar ju gå iallafall men frågan är exakt hur?
(Resten av bilderna)
Vad är det här som sitter mellan cylindrarna egentligen? Är det någon sorts tryckregulator?
Den sitter ansluten till ventilkåporna på båda cyllarna med en större T-slang.
En mindre T-slang är också ansluten och ena delen av den leder till förgasaren och andra delen satt ansluten i bensinkranen på originaltanken.
Från original luftilter/hållare (en sån där rund, kromad, skitful sak) satt även 2 slangar anslutna på baksidan.
Den ena, grövre, går till bottendelen av den förmodade "tryckregulatorn". Den mindre slangen går ner bakom en motorkåpa. Vad kan det tänkas vara? Vevhusvent?
Vad bör jag göra för att kunna använda det öppna luftfiltret?
Bestycka om förmodar jag kommer behövas men det får bli ett senare problem.
Det här är min första twin och även min första förgasarhoj så hjälp emottages tacksamt.
Bifogat
Last edited: