Hojen rycker vid fullt gaspådrag.

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
GSX 750F -90
Precis genomfört service på hojen. Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift och tändkablar.

Nu när jag ger fullt gaspådrag under 6000 varv så rycker den till upprepade gånger men varven fortsätter att öka, när den väl är över 6000 så skjuter den iväg som en raket för att sen börja rycka igen efter 10 000 varv. Röda böjar på 12 000.

Jag skulle beskriva ryckningarna som att det känns som om motorn motarbetar sig själv på något vis.

Jag kan tänka mig att detta beror på en eller flera utav tre följande:

*Tändstiften byttes från JR9C till DR9EIX, bytet skedde dock efter en lista på ngks hemsida. http://www.ngk.se/templates/ngkVehicle.aspx?id=109

Frågan här är, kommer tändstiften med rätt mellanrum eller måste jag knacka till det själv?

*Tändkablarna blev ett par från biltema som jag klippte och satte dit själv.

*Ventilspelet, ventilerna behöver justeras.

Så vad kan vara felet, vad är mest troligt?

PS. För att göra det hela än jävligare så vet jag inte om den betedde sig på det här viset före servicen...
 
Last edited:
Med reservation för att det finns dom dom är bra mycket bättre än jag på förgasare etc så vill jag i alla fall fråga om du gjort vid förgasaren.

Jag får uppfattningen att du inte vet hur den gick innan, och om så är fallet är det mycket rimligt att det är skit i något eller några av förgasarmunstyckena eftersom den har några år på nacken... och jag antar att det sitter dubbla förgasare på den, i så fall blir det ju ännu viktigare att ställa dom rätt.

I alla fall har jag haft problem liknande dina med min gammelhoj, men efter förgasarrenovering är dom borta. Kolla braigasen.se - gå vidare till "allt om mc-förgasare" i menyn till vänster så hittar du mycket bra tips.

Bara mina fem cent. Lycka till!
 
Med reservation för att det finns dom dom är bra mycket bättre än jag på förgasare etc så vill jag i alla fall fråga om du gjort vid förgasaren.

Jag får uppfattningen att du inte vet hur den gick innan, och om så är fallet är det mycket rimligt att det är skit i något eller några av förgasarmunstyckena eftersom den har några år på nacken... och jag antar att det sitter dubbla förgasare på den, i så fall blir det ju ännu viktigare att ställa dom rätt.

I alla fall har jag haft problem liknande dina med min gammelhoj, men efter förgasarrenovering är dom borta. Kolla braigasen.se - gå vidare till "allt om mc-förgasare" i menyn till vänster så hittar du mycket bra tips.

Bara mina fem cent. Lycka till!

Alldeles korrekt att jag inte vet hur den gick tidigare. Förgasarrengöring kan vara ett mycket bra tips!

Hittade en läcka på bränsleslangen idag och efter att ha fixat den inbillar jag mig att den går bättre dock inte helt bra. Kan den ha sugit in luft med bränslet?

Hojen är en kåphoj dock utan kåpor just nu pga service, kan det vara så att kåporna är designade för att leda luften till luftfiltret och med dom av så får den inte luft som den ska?
Det som får mig att tänka i dessa banor är att hojen verkar gå som den ska på 1:an och 2:an men på högre växlar (högre fart) så går den inte som den ska. Låter det vettigt eller är jag helt ute och cyklar?
 
Ser inte detta tändstift lite torrt ut? Fel bränsle/luft blandning?
Behövs större huvudmunstycke? Det har dock bara gått lite drygt 20 mil.
 

Bifogat

  • spark.jpg
    spark.jpg
    170.6 KB · Visningar: 84
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top