Öl

Jämtlands bärnsten rekommenderas starkt för er som gillar välbalanserat smakrikt öl med tydliga, men inte påträngande eller bittra humletoner.

En varm sommardag är en Victoria Bitter svårslagen. Skruvkapsyl dessutom så man slipper märken i dosan.

Riktigt god.
Drack den som fan i Australien. Såg den för första gången på bolaget för något halvår sedan. Köpte direkt!

Varför är det ingen som nämner riktig öl?

Öl är Ale.

Spitfire är en av de bättre men Double Diamond!!! Ahhhhh!!!!!

När jag är på bolaget så går jag alltid till ale och stout-hyllan, ty jag har skådat ljuset (mörkret).

God öl:

3681533687_ee22c198a4.jpg

Last edited:
HAHA, nemen titta...

Sen den här tråden startades har jag nog breddat min ölsmak en smula...
Mina favoriter just nu är Sigtuna Summer IPA och Dugges Aveny ale. Jag provar alltid nya flaskor när jag går på bolaget
och har i alla fall smakat på hela standardsortimentet, roligare än vin och billigare/cl :öl

Numera är det sällan köttet läggs på grillen utan att jag har beväpnat mig med en Bombardier...
bombardier.jpg

Själv köpte ja en låda arton56 idag... Dom får ja ner flest av på kortast tid :D

Last edited:
Hur häller ni upp er öl? Lutar glaset? Lutar inte glaset? Dricker direkt ur burken/flaskan?
Jag häller utan att luta glaset. Stor skumkrona.

Skål förresten. :)

Åbro är den öl som sparar mest tid. Den smakar piss redan i munnen! :tummenupp

I övrigt är det tur att jag inte bor i Gbg. Jag hade haft en ny, dyr och hälsovådlig hobby. Ölrepubliken... puuuuuh... den listan tar ett tag att ta sig genom!

Gårdagskvällens var Bredarö bitter, till en rejäl råbiff. :tummenupp

Förra helgens var Ocean Stout från Mölndal. Till en rejäl råbiff. :tummenupp

Annars är de förjäkliga på öl borta i Litauen. Svyterus extra - gå inte förbi en chans att prova den. Har två burkar i kylen. :tummenupp

Tror inte det var tillräckligt många tumme upp för ett inlägg om öl, så här kommer några till: :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Hur häller ni upp er öl? Lutar glaset? Lutar inte glaset? Dricker direkt ur burken/flaskan?

Beror på vilken öl det är och vad jag är sugen på. Oftast rätt i, men det finns undantag. Guinness på flaska är ett tydligt - den dricker man ur flaskan!

Faktum är att jag köpte mej en platta Spendrups Gold idag.
Ska komplettera med något roligt till helgen.

Ja jag vet jag är en öl drickare. Älskar det i kvantitet och kvalitet. Överlever knappet en dag utan att få mej en. Folköl, mellan eller stark spelar mindre roll. Det är den brusande känslan i gommen blandningen utav vatten, malt och hummle jag vill känna på mina smaklökar. Den blandningen kan vara salig och aldrig kommer den bli fulländad.

Skål förresten. :)

Oftast tömmer jag den med lätt lutande glas, spar några cl i botten på flaskan och spar det till en riktigt fin skumkrona. Snurrar dvs slatten. Ett bra fusk sätt att få en god smakrik krona.
Ett typ exempel är ju att vara i tyskland, varenda pilsner är tappad på tre för att få serveras. I sverige tappar vi Guinnes och någon "finare" öl åp tre.

Last edited:
Var på Bishop arms i sthlm(tror det var vid radison blue typ?) och testade bara för skojskull en öl som hette Tok-Olle, köpte mest för det roliga namet men den ölen var faktiskt riktigt god. Tror det var från ett "lokalt" bryggeri.

Var på Bishop arms i sthlm(tror det var vid radison blue typ?) och testade bara för skojskull en öl som hette Tok-Olle, köpte mest för det roliga namet men den ölen var faktiskt riktigt god. Tror det var från ett "lokalt" bryggeri.

Har "kontakter" på bishop arms. Så den har man testat, precis som dej endast pga namnet. Hur den smaka minns jag ej, men har för mej att den var ganska lätt och liknande leffe.

Man kanske ska annordna en öl provar kväll på bishop.

Ser att några här i tråden har den goda smaken att gilla Ale, även nån som nämnde IPA.

Om ni gillar Pale Ales så måste jag slå ett slag för Sleepy Bulldog, från Gotlands Bryggeri.

Magiskt gott och dessutom hyffsat lokaltillverkat.

Dessvärre återfinns dessa underbara flaskor endast i Systembolagets beställningssortiment.
Men jag tycker lätt att det är värt att ta en en låda annars rekommenderas ett besök på lokala ölhaket och testa ett glas av denna ädla dryck först.

Som enligt lokal tradition på bryggeriet skall drickas ut stora vinglas!

Back