R6 -03. Tappat "röda nyckeln"

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Som rubriken lyder så har jag sumpat den röda nyckeln till min Yamaha R6 -03. Då den svarta nyckeln jag har kvar har ett chip i sig låter den sig inte kopieras utan vidare.

Har hittat några företag i England som både kan kopiera nyckeln och om man vill även fixa en ny röd nyckel (kräver att man skickar ecu + tändnings-lås klumpen). Fler än 700 på Ebay som är nöjd med tjänsten, så det verkar funka.

Finns det någon nyckelmakare i Sverige (helst Stockholm) som klarar av något av detta?

Har ringt runt och kollat i stan och några säger sig kunna kopiera "vissa" nycklar med transponder/chip, men att man måste komma in och sätta nyckeln i deras maskin (Silca RW4) för att se om det går att knäcka krypteringen eller inte. Ska ta en tur idag och kolla runt. Inte särskilt hoppfull.

Fortsättning följer...

(Krypteringen som används är "Texas krypto". Chippet i nyckeln kallas 4D och att transpondertypen är 69. Vill man köpa ett nyckelämne från Silca så heter det "YH35REH2".
Man kan även köpa ett orginal-ämne (svart nyckel) från Yamaha, priset i butik är 670:-)

Har ringt runt och kollat i stan och några säger sig kunna kopiera "vissa" nycklar med transponder/chip, men att man måste komma in och sätta nyckeln i deras maskin (Silca RW4) för att se om det går att knäcka krypteringen eller inte. Ska ta en tur idag och kolla runt. Inte särskilt hoppfull.

Fortsättning följer...

(Krypteringen som används är "Texas krypto". Chippet i nyckeln kallas 4D och att transpondertypen är 69. Vill man köpa ett nyckelämne från Silca så heter det "YH35REH2".
Man kan även köpa ett orginal-ämne (svart nyckel) från Yamaha, priset i butik är 670:-)

670 pix för en oslipad nyckel...
Jag har samma problem och jag har tänkt på att man borde fästa chipet vid antennen och bara köra på en slipad nyckel.
Det har jag inte orkat fixa däremot så nästa gång jag vurpar kommer nyckeln säkert flyga ut i spenaten så jag kan stå där och se dum ut.
Berätta gärna hur det går.

670 pix för en oslipad nyckel...
Jag har samma problem och jag har tänkt på att man borde fästa chipet vid antennen och bara köra på en slipad nyckel.
Det har jag inte orkat fixa däremot så nästa gång jag vurpar kommer nyckeln säkert flyga ut i spenaten så jag kan stå där och se dum ut.
Berätta gärna hur det går.

Axlås i Skärholmen besökt: De kan kopiera nyckeln, 900 kr inkl material. Låsämnet var dock beställningsvara. (Gubben bakom disken sa att han aldrig kopierat just en yamaha-nyckel men att R6 2003 fanns med i hans elektroniska register så det skulle inte vara några problem).

Vore j*vligt surt om man lyckas sumpa enda nyckeln man har, då blir det genast betydligt mycket dyrare.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd