ER6-tråden

Tjenare! Jag undrar bara hur ofta man ska serva sin er6-f. de gjorde 600 mil servicen när jag köpte den på MC-huset i malmö. Det är en 07a och har gått ca 850 mil. Är det var 600 mil eller ska man göra det varje år. Byter olja och oljefilter inför varje säsong själv.
Tack på förhand!
 
Tjena!

Är ni som har Er6n nöjda med hojen?
Vad är ni eventuellt missnöjda med!

Har inte hunnit provköra någon ännu, men har läst att den upplevs slö på låga varv. Är det bra klipp i den eller upplever ni den slö?

Mvh / Niklas

Jag är riktigt nöjd med min ER6 F och upplever den inte alls som slö. Har ett gpr slipon på och en pcIII samt att hojen är mappad. Men visst finns det visa saker som man stör sig på, speglarna man ser av sina armar än annat. Sen tycker jag att gasen kunde varit kortare för nu måste man vrida 180 grader och se ut som ett jävla moppefucko för att gasa.

Jag har funderingar på att byta ut gasrullen eller montera snabbgas men har inte hittat något intressant än. Bifogar en bild på mina nya blinkers jag köpt till hojen är sjukt nöjd med dessa, e märkta å allt.
 

Bifogat

  • 2011-06-12 08.12.17.jpg
    2011-06-12 08.12.17.jpg
    243.9 KB · Visningar: 120
Hejan! Har en Er-6n 2010 och är sugen på att byta ut original ljuddämparen till ett TERMINALE SCARICO EXHAUST POT LEOVINCE KAWASAKI ER-6N vet någon av er om det skiljer sig något mellan Kawasakis års modeller. Hittade ett ett liknande som detta ovan men där står det 06/09. Tacksam för snabbt svar nu när skatteåterbäringen är på kontot ;)

http://global.ebay.com/TERMINALE-SCARICO-EXHAUST-POT-LEOVINCE-KAWASAKI-ER-6N/310142025067/item

http://global.ebay.com/EXHAUST-LEOVINCE-OVALE-KAWASAKI-ER-6N-ER-6F-0609-PIPE/330435864010/item
 
Jag är riktigt nöjd med min ER6 F och upplever den inte alls som slö. Har ett gpr slipon på och en pcIII samt att hojen är mappad. Men visst finns det visa saker som man stör sig på, speglarna man ser av sina armar än annat. Sen tycker jag att gasen kunde varit kortare för nu måste man vrida 180 grader och se ut som ett jävla moppefucko för att gasa.

Jag har funderingar på att byta ut gasrullen eller montera snabbgas men har inte hittat något intressant än. Bifogar en bild på mina nya blinkers jag köpt till hojen är sjukt nöjd med dessa, e märkta å allt.

Har sånna monterade på min cykel, med miniplåthållare. Den rekommenderas också. Lite lödning och sådant krävs.
Tänk på att du måste ha motstånd för att blinkersen ska blinka på rätt sätt.

Tjenare! Jag undrar bara hur ofta man ska serva sin er6-f. de gjorde 600 mil servicen när jag köpte den på MC-huset i malmö. Det är en 07a och har gått ca 850 mil. Är det var 600 mil eller ska man göra det varje år. Byter olja och oljefilter inför varje säsong själv.
Tack på förhand!


Var 1000e mil olja och filter. Men om den gått flera år utan oljebyte så tycker jag att man ska göra det. För det är varje år också.
På 600-mila är det inget oljebyte.

Om du är osäker, det kostar inte många hundra o göra det själv!:tummenupp
 
Last edited:
Jag är riktigt nöjd med min ER6 F och upplever den inte alls som slö. Har ett gpr slipon på och en pcIII samt att hojen är mappad. Men visst finns det visa saker som man stör sig på, speglarna man ser av sina armar än annat. Sen tycker jag att gasen kunde varit kortare för nu måste man vrida 180 grader och se ut som ett jävla moppefucko för att gasa.

Jag har funderingar på att byta ut gasrullen eller montera snabbgas men har inte hittat något intressant än. Bifogar en bild på mina nya blinkers jag köpt till hojen är sjukt nöjd med dessa, e märkta å allt.

Här har du snabbgas, "för riviga starter" som det stod på Hobbex för mopparna :D

http://www.twinshack.co.uk/prods/811.html
 
Snabbgas tycker jag verkar vettigt, men hur är finkänsligheten egentligen?
T ex i stadstrafik osv.
 
Snabbgas tycker jag verkar vettigt, men hur är finkänsligheten egentligen?
T ex i stadstrafik osv.

Det kanske är en dum tanke att montera en snabbgas på er6an som redan är lite ryckig vid av och på i stadstrafik. När jag sökte efter snabbgas till hojen hittade jag en annan sida som säljer en rulle som ska ta bort just det problem med av och påslag.

Kolla på den här sidan: http://www.g2ergo.com/
 
Det kanske är en dum tanke att montera en snabbgas på er6an som redan är lite ryckig vid av och på i stadstrafik. När jag sökte efter snabbgas till hojen hittade jag en annan sida som säljer en rulle som ska ta bort just det problem med av och påslag.

Kolla på den här sidan: http://www.g2ergo.com/

Personligen skulle jag aldrig sätta på snabbgas på en ER6a, då den redan dessutom motorbromsar ganska kraftigt.
 
Tjena.

Helt ny här på sidan och helt ny ägare av min första MC, en ER6-F. So far so good.. Nu till problemet ;) :/

Cykeln har gått 128 mil (2007:a) varav jag kört ynka 8 mil i galoperande hastighet.. Jag hade varit ute på en liten tur med godbiten och stängde av den på kill switchen för att testa. På en gång började oljetryckslampan att lysa.. och den har inte slutat att lysa sedan dess. Kill switchen är resetad, oljenivån är bra och jag fattar fan inte vad som blivit galet... den lyser när motorn går också...

trycksensor? pump?? Snälla hjälp. Alla tips är intressanta. :/
 
Tjena.

Helt ny här på sidan och helt ny ägare av min första MC, en ER6-F. So far so good.. Nu till problemet ;) :/

Cykeln har gått 128 mil (2007:a) varav jag kört ynka 8 mil i galoperande hastighet.. Jag hade varit ute på en liten tur med godbiten och stängde av den på kill switchen för att testa. På en gång började oljetryckslampan att lysa.. och den har inte slutat att lysa sedan dess. Kill switchen är resetad, oljenivån är bra och jag fattar fan inte vad som blivit galet... den lyser när motorn går också...

trycksensor? pump?? Snälla hjälp. Alla tips är intressanta. :/

Vanligt fel på ER6, kommer ofta i låga mil är att oljetrycksensorn går sönder. Vet inte vad den kostar men har hört ca 500kr. Det går alltså att köra med den fortfarande, men skulle inte chansa om jag var du :)
Dra din din lokala handlare och fråga, kika även på skissen hur den ska monteras! Lycka till, Den är bytt på min också.
 
Personligen skulle jag aldrig sätta på snabbgas på en ER6a, då den redan dessutom motorbromsar ganska kraftigt.

Instämmer helt. Min hoj har slip-on utan att vara ommappad och det krävdes lite tillvänjning vid av-/påslag i kurvor. Blir lätt lite ryckigt och okänsligt från motorbroms till påslag. Kanske är inte detta ett problem med originalavgas...
 
Instämmer helt. Min hoj har slip-on utan att vara ommappad och det krävdes lite tillvänjning vid av-/påslag i kurvor. Blir lätt lite ryckigt och okänsligt från motorbroms till påslag. Kanske är inte detta ett problem med originalavgas...

Jag har samma tendenser på min hoj, iofs även den med slip-on.
På något sätt så finner jag det som lite charmigt, och man lär sig att hantera det :)

Skulle inte byta bort mjukare av/påslag mot lägre ljud iaf :yoparty
 
Instämmer helt. Min hoj har slip-on utan att vara ommappad och det krävdes lite tillvänjning vid av-/påslag i kurvor. Blir lätt lite ryckigt och okänsligt från motorbroms till påslag. Kanske är inte detta ett problem med originalavgas...

Problemet finns med orginal, men inte alls lika mycket!
Dock så finns det problemet i alla sorts motorer, speciellt med insprutning i min mening. Släpper man gasen så stryps ju flödet helt om jag förstår det rätt. Blir ju lite ryckigt då.
 
Har ni liknande stövelskav på era?

X3Qal.jpg
 
Last edited:
Jag undrar om det finns kraschpuckar till en er6-f 2010 där man inte behöver borra i kåporna?
 
Jävlar vad det hade nött bort, jag kör med stövlar och har inga märken alls. Mina är iof mjuka och goa och inga legobitar.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top