Ventiljustering KTM 525

Jag antar att du verkligen skruvar på ställskruven, och inte låsmuttern? Låter ju sjukt att du kna lossa ställskruven max utan att få in tunnaste bladet. Annars måste du ju ha veven i fel läge.. Börja om från början och tänk igenom allt en gång till så du är säker på att du gör rätt :tummenupp

som sagt det finns ju 2 st lägen där kolven är högst upp. 1 läge är där jag har skruvat upp ställskruven (inte muttern) till max men får bara in bladmåttet på 1 skruv av 4st. 2läget är där ventilerarmarna är lösa (vickar) där kan jag ställa in utan problem (det är det jag har gjort) men det knackar nu :confused:

Det är jävligt knöligt att få in bladmåttet, trångt och jävligt. Jag kör därför 1/6delsmetoden som någon skrev om. Dvs en kant på muttern. Lossa muttern och skruva skruven lätt i botten, ta en referens på muttern och vrid skruven tillbaka en "kant".

Ang TDC så finns det som sagt 2 fall där kolven står högst upp. Ett rätt och ett fel. Det enklaste för att ta reda på om det är rätt eller fel läge är att helt enkelt känna på vipporna. Det läge där både in och ut är lösa är rätt. Samt skall nockarna på kammen peka neråt.

Jag använder en stripe som jag för ner genom tändstifthålet för att känna vart jag har kolven, helt klart smidigast i mina ögon.

På min husa gjorde jag en risp i svänghjulet för att underlätta men på ktmen ligger det olja bakom svänghjulskåpan så det blir bara söligt...

Japp 2 lägen där kolven står högt upp ja läge 1: så kan jag skruva upp ställskruven till max på alla 4 men få bara in bladmått på 1 :S Läge 2: där är ventilarmarna lösa (vickar) å det är där jag har ställt in nu. Men som sagt det knackar nu rätt mycket :confused:
 
Last edited:
Har för mig att de finns info om det tidigare i 530 tråden men är inte säker
 
Dagotto:
Försök att hitta någon i närheten som kan hjälpa dig - efterlys här på SH.
Endera är det något lurt med din motor eller också bara orutin; hur som haver bör man inte stå allena med sånt, man behöver någon som varit med förr. Rent teoretiskt man man ju också tänka sig att dra iväg bågen (gärna avklädd) till lämplig verkstad...
 
Dagotto:
Försök att hitta någon i närheten som kan hjälpa dig - efterlys här på SH.
Endera är det något lurt med din motor eller också bara orutin; hur som haver bör man inte stå allena med sånt, man behöver någon som varit med förr. Rent teoretiskt man man ju också tänka sig att dra iväg bågen (gärna avklädd) till lämplig verkstad...

Jo jag har tänk på det. Fast nu tror jag att jag har fått ihop det:) hittade ett läge där ventilerna var lite lösa sidleds som någon sa här. och insuget stängdes. Jag ställde ventilerna igår också fast på fel läge där dom vippade och det var ju fel.
 
Jo jag har tänk på det. Fast nu tror jag att jag har fått ihop det:) hittade ett läge där ventilerna var lite lösa sidleds som någon sa här. och insuget stängdes. Jag ställde ventilerna igår också fast på fel läge där dom vippade och det var ju fel.

Då kan jag bara gratulera!
 
Då kan jag bara gratulera!

tackar. Fast självklart ska det alltid hända nånting värre när man lyckas med nåt. En liten pinne/flis ramlade ner i tändstifthålet och ligger på kolven så då var det dax att plocka ner motorn! :mad:
 
Last edited:
tackar. Fast självklart ska det alltid hända nånting värre när man lyckas med nåt. En liten pinne/flis ramlade ner i tändstifthålet och ligger på kolven så då var det dax att plocka ner motorn! :mad:
Magnetpenna...

Upp med bild på det som åkte ner i motorn sen.
 
Skruva låååångsamt upp kolven högt och ta den med pincett.
 
ca 2cm. Likt en pinne man har i blomsterkrukan



Den är gjord av trä. japp


försök fiska upp den med tejp eller häftmassa eller nåt. eller med en senilberit eller nåt. (en sån gripklo som skickar ut tre armar när man trycker i änden på den.

nånstans inom mig vill jag bara säga kör vaffan, har svårt att tro att den kröker en ventil eller liknande men det käns dumt. Så jag AVRÅDER dig att göra detta om ingen mer rutinerad kan bekräfta.


Edit: eller pincett som föregående talar tipsar om är nog ännu bättre.
 
ca 2cm. Likt en pinne man har i blomsterkrukan



Den är gjord av trä. japp

testa att blåsa med tryckluft genom insuget och hoppas att pinnen hoppar upp genom t-stift hålet, testa suga med dammsugare i t-stift hålet samtidigt som du blåser. eller tejpa/skarva på en tunn slang på en bra dammsugare och tryck in den i cyllen och fånga blompinnen. kan funka.
 
Lånar tråden lite..

Va är ett skäligt pris på ventiljustering KTM 660 04a?

Ingen som bor i sthlm som kan hjälpa mig?:tuttar
 
Lånar tråden lite..

Va är ett skäligt pris på ventiljustering KTM 660 04a?

Ingen som bor i sthlm som kan hjälpa mig?:tuttar

På verkstad är det nog en tusing det kostar. Typ hälften hos en hemmapulare....

Kör till Roadracing SM i Linköping i helgen så lär jag dig justera dina ventiler för en hundring och en öl.....
 
På verkstad är det nog en tusing det kostar. Typ hälften hos en hemmapulare....

Kör till Roadracing SM i Linköping i helgen så lär jag dig justera dina ventiler för en hundring och en öl.....

Fan va skön du e :krama Om det inte var för Metal Town i gbg i helgen så hade jag lätt åkt ned.
 
Metal Town före en ventiljustering???

Boris, vad sägs om att du gör min 500-mils i LKPG för 1500 och en platta öl? :arsele
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top