Hur luftar man frambromsen när huvudbromscylindern varit helt torr?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Verkar inte fungera att lägga tryck på bromsen, öppna luftnippel, stänga luftnippel, släppa trycket på bromsen och upprepa. Det verkar som om själva bromspumpen är helt torr och inte förmår pumpa någonting. Vad ska jag göra för att kunna lufta frambromsen?

Fyll på nedifrån med hjälp av sköljspruta eller liknande.
Sätt slang på sprutan och anslut till luftningsnippeln. Se bara till att du inte har en massa luft i slang/spruta innan du öppnar nippeln.

Fyll på olja i huvudbromscylindern. Ta loss bromsröret från oket och plaska på tills olja kommer fett mycke asså. Sen på med röret,var gärna 2 personer en som håller in handtaget och en som skruvar på röret. Ingen ide att fispumpa med röret på. Du får hålla på till i dagar då.

Det brukar funka med att fylla koppen där uppe, öppna nippeln och bara pumpa i handtaget utan att stänga. Sen känner man när du fått vätska in i pumpen, då luftar du vidare som vanligt.

/A

s-racing säljer en jäkligt bra annars kan man i nödfall åka till apoteket och be om den största oralsprutan.

Fylla på underifrån är klart bättre än andra sätt för att slippa luft i systemet.

Fyll på nedifrån med hjälp av sköljspruta eller liknande.
Sätt slang på sprutan och anslut till luftningsnippeln. Se bara till att du inte har en massa luft i slang/spruta innan du öppnar nippeln.

Jag gillar inte att försöka pumpa luftbubblor neråt.

Jag brukar pumpa med handtaget så gott det går. Därefter lossar jag huvudbromscylindern och håller den högt, ingen del av bromsslangen ska helst ligga högre än cylindern.
Därefter trycker jag för hand in bromsoket så att oljan alltså strömmar uppåt mot handtaget därefter brukar sällan någon olja finnas kvar i sytemet.
Bromskolvarna i oket måste naturligtvis pumpas ut igen efter detta.
Har man riktigt mycket luft så kan det behövas en upprepning av proceduren.

Sedan upprepar jag ytterligaren en gång bara för att känna mig helt säker.

Med enkelt glidande ok går det smidigt utan att lossa oket om det bara glider lätt på pinnarna. I alla övriga fall bör man nog lossa bromsoket. Och med dubbla ok får man förståss ta en sida i taget.

På vissa hojar (läs hembyggen) kan det vara lättare att bulta bort bromshantaget och eventuell T-koppling och hålla ner hantaget för att lufta. Hade en HD med dubbla ISR 4-kolvs ok och det var enda sättet det gick att göra det på. Med hantaget under oken gick det på nolltid!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd