Ny förstärkare

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Yes, nu är det dags för den samlade expertisen här på SH att hjälpa mig lite grann.

Min gamla förstärkare, en Proson RV-4200 (2*216 W / 4 ohm) håller på att ge upp.
Felet är att den liksom ger ifrån sig ett knastrande ljud och om man spelar på lite högre volym så tar det ungefär 2 minuter innan den "slår ifrån" d.v.s. stänger av ljudet helt.
Värt att notera är att det knastrande ljudet ej hörs i högtalarna utan kommer alltså från någon komponent i själva förstärkaren. Någon som vet vad felet kan vara?

Nåja, det är säkert inte värt att reparera så jag har börjat leta efter en ny förstärkare.
Högtalarna som ska drivas är: Proson Stratego 212, 400 W 4 ohm, 2*12"

Jag är främst ute efter en förstärkare som ger mycket "bang for the buck" och klarar att driva dessa pjäser samt duger för hyfsad bra ljudkvalité.
Stereoförstärkare eller hemmabio spelar ingen roll.

Ös på med förslag! Tänkt prisklass är ungefär 3000:-

Edit: Förstärkaren ska främst användas till musiklyssnande men även till film

Last edited:
Kolla efter en begagnad Denon Pma1500 eller liknande, bra budgetalternativ. Jag krängde min pma IV2000 för nåt halvår sedan, äckligt grymt tryck i den stärkaren och matchade den mot riktiga PA-högtalare en gång (4X18") och den pallade med mer än vad jag gjorde.

Lånar tråden lite. Har en liten, enkel förstärkare där ena utgången till högtalare gett upp. Dvs ena högtalaren låter inget. Detta föregicks av en del knastrande och dåligt ljud i högtalaren.

Stärkaren kostade en tusing, men den är rätt ovanlig så den blir svår att hitta igen.
Värt att laga?

Finns nån sorts nya digitala (?) förstärkare som är pyttesmå. Funkar dessa till att mata ett par högtalare på säg 20-30W max?

Lånar tråden lite. Har en liten, enkel förstärkare där ena utgången till högtalare gett upp. Dvs ena högtalaren låter inget. Detta föregicks av en del knastrande och dåligt ljud i högtalaren.

Stärkaren kostade en tusing, men den är rätt ovanlig så den blir svår att hitta igen.
Värt att laga?

Finns nån sorts nya digitala (?) förstärkare som är pyttesmå. Funkar dessa till att mata ett par högtalare på säg 20-30W max?

Denna har alltid fått bra kritik, har ingen själv men skulle nog prova en sån vid behov:)
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3953

Pioneer-VSX920 har många finesser och hyfsad effekt. Nog den mest prisvärda stärkare om du vill ha för 5.1+ och många finesser.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622497

Hyfsat snygg också:
622497.jpg

Vid en jämförelse är nog allt bättre än en proson. Min normala stereo är Linn så det skall vi inte jämföra med men denna fungerar att lyssna både på musik och film med och låter klart bättre än morsans Proson.
Den klarar att driva mina visaton 12 tummare så kraft finns det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=600609

Gå in på hififorum.nu eller minhembio.com och läs, kolla även prisjakt för omdömen!
Den jag tipsa om är en ren stereoförstärkare och det är den bäst i sin klass på, även om du tittar lite uppåt i priser!

För klen. Högtlarna klarar 150W, så stärkaren måste kunna leverera åtminstone 100W.

Vill ha nåt enkelt och kompakt. Förslag?

Stirra dig inte blind på watt hit eller dit, vad har dina högtalare för känslighet?! 90db ?! Vad har du för högtalare?

Ska du kolla om en förstärkare är kraftfull nog ska du kolla in vad för Ampere den kan leverera, inte watt... Rotel har en del lite äldre förstärkare som ligger på 2x30 watt men jag lovar att dom skulle kunna driva dina högtalare!

Gå in på minhembio.nu och läs lite!

Mvh

Är fjärr nödvändigt?

Om så inte är fallet och det gäller tvåkanal finns väldigt, väldigt många välljudande förstärkare med bra pulver från 70, -80 och -90 talet begagnade. Jag rekommenderar Technichs från början-mitten av 80-talet, mer kräm för så lite pengar tvekar jag på att man hittar. Har en sån i garaget, har drivit 2x proson med 4 st 12" och 2x Crosswood med 4 st 10" med den, utan några problem alls, något som en sprillas ny onkyo-förstärkare inte klarade. Finns även en del med fjärr, min har haft det, men den är försvunnen sen länge :P Ganska välljudande också.

Annars bör det finns en del AKAI på ute från 70-80 tal, har en AKAI-receiver till mina Proson Stratego 6 SAH, och den matar utan problem dom högtalarna till en bit över skadlig volym utan att tappa kontrollen :) Mer välljudande än Technichs, även om skillnaderna är små.

Wattantalet i stärkaren är inte så viktigt, jag sitter här och driver 60W Fischerhögtalare nu med en Tandberg från 1969 på 2x15 W :)

Planerar du att bygga surroundsystem ska du dock kanske satsa på en 5:1 förstärkare.

EDIT: Läste nu ovan o ROTEL. Hittar du en rotelstärkare i bra skick för bra pengar hittar du inte bättre sen, enligt mig.

Stirra dig inte blind på watt hit eller dit, vad har dina högtalare för känslighet?! 90db ?! Vad har du för högtalare?

Ska du kolla om en förstärkare är kraftfull nog ska du kolla in vad för Ampere den kan leverera, inte watt... Rotel har en del lite äldre förstärkare som ligger på 2x30 watt men jag lovar att dom skulle kunna driva dina högtalare!

Mvh

Precis!

Min gamla 70-tals stärkare levererade 35w enligt spec
På alla 4kanaler samtidigt.
Kontinuerligt under minst 5h, utan distorsion.

Det är lite skillnad mot för dagens 150w under en kort peak på en kanal med dist så öronen blöder :hihi

Mvh

Såhär se specarna ut:

Enclosure, Teflon®-sealed internal cabinetry & driver
Rust-proof Powder coated aluminum grill
Matching mounting brackets allow for 180º rotation
6.5" polypropylene woofer
1" silk dome tweeter
Power handling: 150W
18db Per Octave Electro-Acoustic crossover design
Frequency Response 37Hz - 20kHz
Sensitivity 91db
Impedance 8 ohms
Optional 70V switchable 70V tap: 2.5W, 5W, 10W, 15W, 20W built in.
Finishes: White and Black
Includes full swing multi-mount brackets
Gold-plated 5-way binding posts
Dimension: 8.6" L x 7.6" W x 12" H.
Unit Weight: 11 lbs x 2 = 22 lbs pack
5-year warranty

Högtalarna är monterade utomhus, och jag har tidigare haft en liten stärkare som stått inomhus på fönsterbrädan med kabel dragen ut genom fönstret. Eftersom stärkaren måste få plats i fönstret duger det tyvärr inte med vilket gammalt schabrak som helst.

Nånå som vet nåt om Scansonics Minimate? Verkar ok, men kanske ligger aningen över min budget med sina 1800.-

bilder%5CProdukte%5Cminimate.jpg

Med 91 dB känslighet kan du nästan driva dom med en mobiltelefon ;)

Har aldrig testat/lyssnat på en scansonicstärkare... Mest för att jag gillar förstärkare med mycket knappar och rattar och ingen programvara...

Vad är du ute efter? Oftast får du vad du betala för och en begagnad NAD eller liknande är bättre än en ny skitförstärkare. Design viktigt?

Precis!

Min gamla 70-tals stärkare levererade 35w enligt spec
På alla 4kanaler samtidigt.
Kontinuerligt under minst 5h, utan distorsion.

Det är lite skillnad mot för dagens 150w under en kort peak på en kanal med dist så öronen blöder :hihi

Det var väl på 90talet det snackades peakpower, Music RMS är väl standard nu för tiden.

Det var väl på 90talet det snackades peakpower, Music RMS är väl standard nu för tiden.

Jodå, men de allra billigaste vet man aldrig med.

Men de RMS talen brukar dessutom gälla alla kanaler på de jag stärkare jag sett (aldrig pillat på några särskilt dyra heller åas), inte per kanal.
Sen beror det ju lite på hur mycket dist man tillåter när man specar.
Är lite skillnad 0.1% och 1%.

*/ ?>
Back