Service före eller efter vintern

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Tänkte göra en "mellanservice" på hojen efter säsongen.
Men bör man göra den före eller efter säsongen?
Försökte söka men sökfunktionen gillar inte mig.:huvet

Någon som har tips? Gäller mion ER6.

Enligt en mekanikervän skall man helst inte låta gammal olja stå i motorn över vintern, utan byta vid avställning. Man blir av med föroreningarna i oljan, samt har ny olja bättre motståndskraft till kallt klimat.

Är det en unik samlarhoj du skall ha resten av livet kanske det påverkar men annars nej. Serva enligt intervallet skulle jag säga. Bytte min olja på min ninja när jag köpte den mest för att man inte vet hur tidigare ägare skött den samt att den stått stilla i 3år och det var lite kondensvatten på glaset och nu ca 400mil var det dags för service igen och när jag tappade ut oljan såg riktigt fin ut.

Så mellanservice på en hoj som körs och bör servas minst vartannat år ändå känns overkill i mina öron.

Är det en unik samlarhoj du skall ha resten av livet kanske det påverkar men annars nej. Serva enligt intervallet skulle jag säga. Bytte min olja på min ninja när jag köpte den mest för att man inte vet hur tidigare ägare skött den samt att den stått stilla i 3år och det var lite kondensvatten på glaset och nu ca 400mil var det dags för service igen och när jag tappade ut oljan såg riktigt fin ut.

Så mellanservice på en hoj som körs och bör servas minst vartannat år ändå känns overkill i mina öron.

100-servicen är gjord, då byter man till ny olja.
600-mil är gjord också, men då är det bara kontroll av olja etc, ingen ny
Den kommer gå upp på ca 1000 mil i år. Tänkte byta olja /filter då.
Sen vet jag inte om jag lämnar in för 1200-mil. Tror inte det egentligen.

Har 2 liter olja liggandes nämligen, Castrol Power1 GPS, lika bra att köra i den. 900mil med samma olja räcker i mina öron :)
Oljan är f.ö fortf röd i motorn.

Hojen kommer att stå inne över vintern i 20 grader.
Så, moståndskraft behövs ej.

Okej trodde man alltid bytte olja och filter på varje service så den var bytt vid 600 mil och skulle bytas igen vid 1200.

Hur ofta är det ventilkoll på de där?

För mig blir det service ett par ggr per säsong.
Skulle hojen gått 250 mil innan vintern och intervallen är 500 så hade jag kört 250 mil på våren och sen servat som vanligt.

Man gör bäst i att byta oljan innan vinterförvaring, precis som någon påpekade innan mig. Att byta olja & filter är det bästa man kan skämma bort sin hoj med och jag byter alltid efter 500 körda mil på mina hojar.

Visst KAN du vänta med att byta olja tills du uppnått bytesintervallet och visst KAN du strunta i att byta olja före vinterförvaringen, men det bästa är som sagt att göra det så att hojen slipper stå med halvsunkig olja över vintern.

Man gör bäst i att byta oljan innan vinterförvaring, precis som någon påpekade innan mig. Att byta olja & filter är det bästa man kan skämma bort sin hoj med och jag byter alltid efter 500 körda mil på mina hojar.

Visst KAN du vänta med att byta olja tills du uppnått bytesintervallet och visst KAN du strunta i att byta olja före vinterförvaringen, men det bästa är som sagt att göra det så att hojen slipper stå med halvsunkig olja över vintern.

Tror jag kör på det, byter olja till vintern. Sen kör jag på den oljan under nästa säsong.

Angående intervallen så tror jag att man bara byter var 1000e mil på ER6an alltså inte på 600-mil service!

Tror jag kör på det, byter olja till vintern. Sen kör jag på den oljan under nästa säsong.

Angående intervallen så tror jag att man bara byter var 1000e mil på ER6an alltså inte på 600-mil service!

De flesta hojarna av senare årsmodell som har insprutning har 1000 mils intervall eller 1 år som servicefrekvens och äldre hojar med förgasare har var 600:ade mil. Men att köra 1000 mil med samma olja känns lite för långt för min egen del så jag skämmer som sagt bort hojarna med att byta vid var 500:ade mil.

En väldigt stor fördel med att byta på hösten (om hojen ska vara avställd under vintern) är att om det mot förmodan skulle följa med synliga metallspån ut så har du vintern på dig att riva isär motorn och hitta felet och laga :tummenupp och kommer det inte ut något skräp är hojen i stort sett klar för säsongen.

Byt sedan bromsvätska på våren!

En väldigt stor fördel med att byta på hösten (om hojen ska vara avställd under vintern) är att om det mot förmodan skulle följa med synliga metallspån ut så har du vintern på dig att riva isär motorn och hitta felet och laga :tummenupp och kommer det inte ut något skräp är hojen i stort sett klar för säsongen.

Byt sedan bromsvätska på våren!

Juste, det är en stor fördel! Jobbigt att få ut massa flis i April när man ska ta ut den igen!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd