Litet oljeläckage, laga med kemisk metall?

• Thread starter Thread starter R&B
  • Start date Start date
jbweld klara lätt sånt här.

Finns skogsåkare som har med det , fast dom klappar ur ett spelkorts stort hål i blocket kan dom limma dit det - håller lätt - man behöver ju intens köpa ett nytt block sen.

Kemisk metall spackel är porösa och oljan kan komma igenom sakta men säkert och till slut underminera blaffan - jbweldet är mer som ett lim - tät.
Vissa epoxilim är väl likvärdiga men få tål +300

Dock måste man vid sådana här jobb rengöra extremt - speciellt om det är lite porigt alugods - slösa me t-röd eller aceton - det skall vara 100% rent.

Rätt gjort har man ett lim som ger 270kg per kvadarat centimeter i draghållfasthet.

Behagligt o ha en sats me på semestern+aceton , visst 24 timmars torktid men sen är man nog tebax på vägen fast man måste limma veven:D , nästan iaf

jbweld klara lätt sånt här.

Finns skogsåkare som har med det , fast dom klappar ur ett spelkorts stort hål i blocket kan dom limma dit det - håller lätt - man behöver ju intens köpa ett nytt block sen.

Kemisk metall spackel är porösa och oljan kan komma igenom sakta men säkert och till slut underminera blaffan - jbweldet är mer som ett lim - tät.
Vissa epoxilim är väl likvärdiga men få tål +300

Dock måste man vid sådana här jobb rengöra extremt - speciellt om det är lite porigt alugods - slösa me t-röd eller aceton - det skall vara 100% rent.

Rätt gjort har man ett lim som ger 270kg per kvadarat centimeter i draghållfasthet.

Behagligt o ha en sats me på semestern+aceton , visst 24 timmars torktid men sen är man nog tebax på vägen fast man måste limma veven:D , nästan iaf

Det där var helt underbart att höra! :)
Grovt sandpapper (förslag på bättre alternativ tas tacksamt emot) och stora mängder kemiskt ren aceton borde göra susen då?

För att komma åt bra kommer jag dock bli tvungen att riva ner avgassystemet och kanske även oljekylaren.
Vet att man egentligen ska byta avgaspackning varje gång man river men hur noga är det egentligen? Om dom ser någorlunda schysst ut går dom att återanvända?

Gällande oljekylaren så undrar jag hur mycket flänsar som får vika sig innan det är dags att byta? Kan ladda upp bild imorgon, är dock rädd att min kylare har sett sina bästa dagar...

Avfetta hela området först - så det är synbart 100% rent

Sen går du på med blomspruta (som tål t-sprit oftast men inte Aceton).
Så du skjöljer det rent medans du arbetar me tandborste.

Sen ytterliggare sköljning me t-sprit/aceton - tänk rengörning före lackering.

Måste du rugga upp yta för att få fäste så gör det med fil/grovt sandpapper.

Och spola igen med t-sprit/aceton...

Jbweldet är lite rinninande så tänk på att du kanske måste lägga ned hojen för att få rätt gjutläge om området som skall fixas skall sitta kvar på bågen.

Jag brukar då inte sticka och köpa nya packningar om det inebär mer arbete.Avgaspackningarna är komprimerbara så det är viktigt att du drar åt lika mycket som innan för at det skall bli tätt.
Faran med detta är att inte dra för mycket om det innan var draget nära farliga moment...

Sprutar det ut olja eller fuktar det bara?
Är det bara fuktning så ta allt till vintern. Oljeplugg och kopparpackning gör du i samband med oljebyte och det gör man alltid vid ett begköp bara för att veta att det är schysst olja i motorn.

Jag brukar då inte sticka och köpa nya packningar om det inebär mer arbete.Avgaspackningarna är komprimerbara så det är viktigt att du drar åt lika mycket som innan för at det skall bli tätt.
Faran med detta är att inte dra för mycket om det innan var draget nära farliga moment...

Det innebär ju inte mer arbete bara mer kostnad. Då gör jag nog så att jag köper nya packningar. Har inte verktyg till att borra ur och gänga om utifall jag skulle dra för hårt...

Sprutar det ut olja eller fuktar det bara?
Är det bara fuktning så ta allt till vintern. Oljeplugg och kopparpackning gör du i samband med oljebyte och det gör man alltid vid ett begköp bara för att veta att det är schysst olja i motorn.

Det fuktar bara, dock såpass mycket så att det inte känns bra.
Har sett nu efter rengöring att det inte läcker från oljepluggen utan att det rinner ner från sidan, ska lokalisera mer exakt.

Men på riktigt... kolla vad det läcker först.

/Fredde

Vad det läcker? Olja eller bensin menar du då eller? Det är olja.

Menade du vart så har jag redan förklarat vart det läcker.

EDIT: Grisen i min säck var visst både blind, döv och lam...
Bilder på kylaren och metallspill som följde med oljan ut kommer här...

Jag försöker intala mig att dom stora runda kommer ifrån att någon före mig har dragit av en oljeplugg och borrat nytt (och inte från ett lager...), dom passade perfekt i gängorna på oljepluggen.
Metallspånet i oljan bådar dock inte alls gott... Ingen aning om när oljefilterbyte gjordes senast men oljan ska enligt han jag köpte hojen av vara bytt för ca 35 mil sedan... Han bytte inte filter.

Bifogat

• kylare22.jpg
    kylare22.jpg
    202.1 KB · Visningar: 87
  • kylare111.jpg
    kylare111.jpg
    169.5 KB · Visningar: 104
  • katastrof1.JPG
    katastrof1.JPG
    191.5 KB · Visningar: 120
  • katastrof2.JPG
    katastrof2.JPG
    212 KB · Visningar: 118
Last edited:
Menade du vart så har jag redan förklarat vart det läcker.

Jo men om det är en o-ring som är paj så är det bara att byta den så har du den lagad "på riktigt". Personligen skulle jag inte köpa en hoj som var lagad med svets-på-burk.

Men laga du din hoj som du vill - lycka till!

/Fredde

Jo men om det är en o-ring som är paj så är det bara att byta den så har du den lagad "på riktigt". Personligen skulle jag inte köpa en hoj som var lagad med svets-på-burk.

Men laga du din hoj som du vill - lycka till!

/Fredde

Jag är helt med dig på allt du säger, jag vill inte laga hojen på detta viset men jag har inte möjlighet att göra det riktigt som det är nu. Hojen var sedan tidigare lagad med svets-på-burk och det upptäckte jag inte förens jag började riva runt.

Om hojen inte rasat av andra anledningar till vintern så gör jag om och gör rätt då. :)

Stort tack till alla för all hjälp hittills i tråden!

/Robin

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back