Problem med bromskolv

Berqa

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2009
Hoj
2009 Triumph Street triple
Hello!

Jag har plockat isär ena framoket för renovering och packningsbyte. Den ena kolven pumpade jag ut mha bromstrycket, men behöver nu tipps på hur jag ska få ut den andra? Jag har dragit och pillat på den så fingrarna blöder och även provat med tryckluft genom att hålla för hålet i kolvhuset där kolven är borta, men det går omöjligt att få tätt nog att pressa ut den andra kolven.. den är en bit ut, men det saknas någon cm.. hjälp! :huvet

Tryck tillbaka de andra kolvarna, lägg något emellan (passa fingrarna för tusan) och använd tryckluft så brukar de lossa.

Alltså blås med luftnippeln där hydrualslangen normalt sitter med banjobulten.

Tänk på att när kolven lossnar kan den komma med bra kraft när man trycker med tryckluft.
Lyckades på jobbet skjuta iväg en ändhatt på ett DN50 rör (ändhatten klämnd på röret med fel verktyg) med tryckluft. Ändhatten gick genom en vägg med dubbla gipsskivor. Prydligt runt DN50 hål i gipsskivorna.
Så tänk över var bromskolven hamnar när den lossar om du trycker med tryckluft.
Och jag skulle inte ens ha tanken på att ta ändhatten i handen.
Säkrast är att trycka loss den med vätska.

Last edited:
Tryck tillbaka de andra kolvarna, lägg något emellan (passa fingrarna för tusan) och använd tryckluft så brukar de lossa.

Alltså blås med luftnippeln där hydrualslangen normalt sitter med banjobulten.

Det är precis så jag har provat att göra.. och jag blåser i banjohålet :P men den vägrar lossna.. illa!

Tänk på att när kolven lossnar kan den komma med bra kraft när man trycker med tryckluft.
Lyckades på jobbet skjuta iväg en ändhatt på ett DN50 rör (ändhatten klämnd på röret med fel verktyg) med tryckluft. Ändhatten gick genom en vägg med dubbla gipsskivor. Prydligt runt DN50 hål i gipsskivorna.
Så tänk över var bromskolven hamnar när den lossar om du trycker med tryckluft.
Och jag skulle inte ens ha tanken på att ta ändhatten i handen.
Säkrast är att trycka loss den med vätska.

Wow.. det låter precis livsfarligt! Känns dock som att jag inte får tätt nog eftersom inget hände när jag provade med tryckluft.. :gnissla

Last edited:
Det är precis så jag har provat att göra.. och jag blåser i banjohålet :P men den vägrar lossna.. illa!

Lägg något emellan så att inte hela kolvarna kan åka ut.
Typ så du får ordentligt tryck på den kolv som kärvar.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!