Problem med internet

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hej!

Jo, Det är sällan numera att jag ens kommer in på en webbsida.

Jag har haft problem med nätverkskortet i moderkortet. Jag har iallafall uppfattat att det är nätverksdelen i moderkortet.

Men jag tittade även igenom AVG internet security 2011 brandväggen. Där står det att Internet är Unsafe.

Är det någon mer som haft problem med internet efter de installerat AVG Internet Security 2011?

Ibland så fungerar ju internetet klockrent i typ MAX 5 minuter. Men jag har nu provat sätta brandväggen "Allow for all" nu. Får se om det hjälper.

Men om någon har haft samma problem så säg gärna till.

Notera att andra datorer fungerar som vanligt!

Avaktivera för tillfället alla brandväggar och virusprogram osv.

Har du nu plötsligt ett stabilt nätverk så är det ju programmen och brandväggarna som stör, se då över inställningarna.

Är det fortfarande problem med uppkopplingen är det troligtvis det integrerade nätverkskortet i moderkortet som håller på att ge upp.

Inaktivera nätverksportarna på moderkortet via bios. Köp nytt nätverkskort (t.ex. PCI) och installera färska drivrutiner.

När datorn har stabil uppkoppling aktivera brandväggarna och virusprogrammen igen. Håll koll så nätverket fortfarande är stabilt efter programmen och brandväggarna är aktiverade. Gå in i AVG och se vad programmet säger. Det kan säkert vara så att det anger nätverket som osäkert om programmet tappat kontakten hela tiden.

Edit: Se inlägg #4.

Last edited:
Avaktivera för tillfället alla brandväggar och virusprogram osv. Fungerar internet på andra datorer i samma nätverk lär det inte bero på din router.
Enskilda portar kan definitivt gå sönder/hänga sig i en router, eller så hänger sig mjukvaran i den, så jag skulle starta om den och flytta nätverkskabeln till en annan port som en del i felsökningen. Dock inte samtidigt, det är alltid bra att utesluta en sak i taget.

Enskilda portar kan definitivt gå sönder/hänga sig i en router, eller så hänger sig mjukvaran i den, så jag skulle starta om den och flytta nätverkskabeln till en annan port som en del i felsökningen. Dock inte samtidigt, det är alltid bra att utesluta en sak i taget.

Du har rätt angående portarna, jag tänkte trådlöst.

Att mjukvaran skulle hänga sig och störa enbart en port har jag däremot aldrig varit med om. I och med att inställningarna gäller alla portarna är de väl princip bara splittade ut från kretskortet så mjukvaran bör väl inte kunna störa en port utan att störa övriga?

Hur som helst, starta om router och byta port om man kör med nätverkskabel är såklart också lämpligt.

Du har rätt angående portarna, jag tänkte trådlöst.

Att mjukvaran skulle hänga sig och störa enbart en port har jag däremot aldrig varit med om. I och med att inställningarna gäller alla portarna är de väl princip bara splittade ut från kretskortet så mjukvaran bör väl inte kunna störa en port utan att störa övriga?

Hur som helst, starta om router och byta port om man kör med nätverkskabel är såklart också lämpligt.
Nu tänker du nog nätverkshub? Dom funkar som en vanlig grenkontakt. Switchar styr trafiken mot rätt port, dvs dom lär sig vilken adress som finns på vilken port. Routrar kan man konfigurera ganska mycket, vilket man iofs kan med avancerade switchar också, men en router används ju för att koppla ihop ett subnät med ett större. Tex för att koppla ihop ditt hemmanätverk med en lina ut mot internet. Och eftersom det är elektronik OCH mjukvara så kan helt klart en port hänga sig :gnissla

Nu tänker du nog nätverkshub?

Nej jag talar om router inte hub. :)

Jag har aldrig varit med om att en enskild port på vanliga "hemma-routrar" haft möjlighet att få annorlunda config än en annan, dvs att all konfigurering görs samma till alla portar. Därför ifrågasatte jag om det kunde bero på dess mjukvara då alla portar körs efter samma konfigurering och splittras ju princip bara ut efter. Teknisk är det ju enkelt att förstå att en port kan sluta fungera, det jag ifrågasatte är en reboot, jag ser inte hur en enskild port kan sluta fungera pga mjukvaran eftersom då borde alla portar sluta fungera samtidigt vid konfigurationsfel/mjukvarufel, och då borde övriga datorer i nätverket vid detta problem också ha instabilt nätverk. Däremot teknisk i hårdvaran är det ju såklart fullt möjligt, och det upptäcks ju direkt med att bara byta port.

Exempel: Hänger sig mjukvaran i routern i mitt nätverk så har det aldrig handlat om problem på en enskild port, utan på alla portar samtidigt, dvs alla datorer har fått problem samtidigt eftersom det finns inga enskilda konfigurationsinställningar till portarna, därför kan mjukvaran inte störa en port.

Edit: Detta kan vara fel, därför frågasätter jag det. :)

Last edited:
Nej jag talar om router inte hub. :)

Jag har aldrig varit med om att en enskild port på vanliga "hemma-routrar" haft möjlighet att få annorlunda config än en annan, dvs att all konfigurering görs samma till alla portar. Därför ifrågasatte jag om det kunde bero på dess mjukvara då alla portar körs efter samma konfigurering och splittras ju princip bara ut efter. Teknisk är det ju enkelt att förstå att en port kan sluta fungera, det jag ifrågasatte är en reboot, jag ser inte hur en enskild port kan sluta fungera pga mjukvaran eftersom då borde alla portar sluta fungera samtidigt vid konfigurationsfel/mjukvarufel, och då borde övriga datorer i nätverket vid detta problem också ha instabilt nätverk. Däremot teknisk i hårdvaran är det ju såklart fullt möjligt, och det upptäcks ju direkt med att bara byta port.

Exempel: Hänger sig mjukvaran i routern i mitt nätverk så har det aldrig handlat om problem på en enskild port, utan på alla portar samtidigt, dvs alla datorer har fått problem samtidigt eftersom det finns inga enskilda konfigurationsinställningar till portarna, därför kan mjukvaran inte störa en port.

Edit: Detta kan vara fel, därför frågasätter jag det. :)
Jo, hemmaroutrar är ju kanske inte riktigt i Cisco-klass :rolleyes: Men eftersom switchen i dom kan vara allt mellan en riktig hub som kallas switch och en riktig switch så kan ju mjukvaran dyka för en enskild port, beroende på hur den är skriven. Är det tex en klass/tråd för respektive port är det ju inte alls omöjligt. En omstart av routern/switchen är ju dessutom snabbt gjort, och gratis, så jag skulle börja där, sen flytta kabel, sen börja bråka med datorn, förutsatt att den är ombootad från början vill säga.

Själv vågar jag sätta pengar på kass konfig av brandväggsprogram/antivirusprogram.

Jo, hemmaroutrar är ju kanske inte riktigt i Cisco-klass :rolleyes: Men eftersom switchen i dom kan vara allt mellan en riktig hub som kallas switch och en riktig switch så kan ju mjukvaran dyka för en enskild port, beroende på hur den är skriven. Är det tex en klass/tråd för respektive port är det ju inte alls omöjligt.

Aha ok, det var detta jag undrade över, var som sagt lite tveksam till om det var möjligt att en port sluta fungera pga mjukvara eftersom jag trodde alla portarna påverkades lika oavsett inställningar eller problem.

Bra information.

Ni tror inte det är närverkskabeln? Skyddsplasten runt alla kablar är upprivet på vissa ställen men jag har inte sett några skador på kablarna inuti. Och vad jag vet så ligger kabeln väldigt still.

Stängde av nästan alla program. Verkar fungera.

Farsan ändrade något i routern/modemet. Nu verkar det fungera nästintill felfritt. Utorrent ger grön gubbe nere i hörnet också.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...