Hur grov slang när man synkar förgasare?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
ska försöka synka mc förgasarna genom att ha 2 långa slangar ner i en hink med vatten, har läst att det ska funka bra, kan man ha grov slang typ trädgårdsslang (genomskinlig) eller måste d va väldigt tunn slang

Kopplar du en slang i förgasaren och sen ner i en hink vatten är allt du kommer åstakomma att förgasaren suger i sig en massa vatten :va

Prata med nån som har klockor för att synca förgasare och har gjort det förr istället, blir nog billigast i längden :tummenupp

Kopplar du en slang i förgasaren och sen ner i en hink vatten är allt du kommer åstakomma att förgasaren suger i sig en massa vatten :va

Prata med nån som har klockor för att synca förgasare och har gjort det förr istället, blir nog billigast i längden :tummenupp

Har läst att folk gör så här på forumet!

Har läst att folk gör så här på forumet!

Tänk på att du måste ha en gigantisk vattenpelare bara.
Ganska grov slang är bra både för vattenpelaren och för att det är vacuum.
Eventuellt kan man komplettera med en begränsare för att få ytterligare stabilare nivåer ifall det rycker med vacuumet ur förgasarna.

Jag har gjort det men ganska mkt slang gick åt. Pelarna vart 3 meter höga... Hehe, tur man hade travers till hjälp.

Efter det köpte jag lösa klockor för 4*400:- och gjorde ett eget ställ.

Dock kostar ett klockställ 1000:- idag (tror till och med 800:- någonstans) och är fan så mkt smidigare och anpassat från början med begränsare och troligtvis rätt diameter på anslutningar osv.

De gamla hade ju pelare med kvicksilver men det är ju så mkt tyngre jämfört med vatten att pelarna vart små och behändliga.

Last edited:

JamenfanJÖRGEN! så skall man ju göra.... HAHAHA jag körde bara på lösa pelare med öppen botten. tror fan jag fick göra höga pelare. LOL!
Osso olja oxo så slipper man begränsningarna för att slippa pulser. Fan att man är så trög ibland... Fint med 2-takt oxo om man suger in. Varning för er dock som har katalysator. Dem brukar inte må så bra om man slurpar igenom massa oförbränd olja eller bensin.

Last edited:
Jag köpte en sån här istället! inte provat den ennu men jag har inte heller lästa annat en bra saker om den! billig också! särskillt nu när pundet är lågt! fick hem den i postlådan på 6dagar!

www.carbtune.com

Jag synkade fuggarna på min gamla cb med 4mm genomskinlig slang ner i vattenhink. Gick åt mycket slang eftersom jag var tvungen att hänga upp dom i en 4m hög stege för att inte fuggarna skulle suga in vattnet. 4 st fuggar dessutom, blev många meter slang :näsblod
Blev inte så jäkla bra heller, nästa gång jag är tvungen köper/lånar jag klockor.

biltema har 5mm slang och t-kopplingar, byggde en sån som i jörgens länk funkade fint

Ha ha, den där hemmagjorda såg ju helt cp ut. :D

Köper nog hellre en professionell lösning som man kan få plats med i garaget när man är klar, så kan man passa på att köpa en colortune samtidigt. :tungan

Last edited:
Jag ska prova att bygga den där slangmodulen :)
Mest för att det är kul :D

Jag köpte en sån här istället! inte provat den ennu men jag har inte heller lästa annat en bra saker om den! billig också! särskilt nu när pundet är lågt! fick hem den i postlådan på 6dagar!
www.carbtune.com
Som varandes förste innehavare i Sverige av en Carbtune ser jag nu inga andra vettiga och bättre alternativ...
Priskillnaden mot ett eget HPD är marginell...
:tummenupp

Testade biltema fulfix.

Köpte carbotune, ja, det var värt ett par kr extra. Satan vad smidig den är.

200 pix om någon vill hyra den. :rolleyes:

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...