Dör när jag lägger i växel

Status
Ej öppen för fler svar.

Fredde1000

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
hässleholm
Hoj
suzuki 1400 intruder
Jag har en suzuki intruder 1400 som vid några tillfällen dött efter att jag startet den och lägger i växel. Den dör precis när jag puttar i 1:an vid stillastående. Efter att ha gjort så 4-5 ggr så fungerar det för att problemet sedan ska återkomma vid senare tillfälle.
Någon som vet vad det beror på?
 
Skulle gissa att du har glapp i brytaren på stödet
 
Du har stödet uppe va??
Annars bryter den ju när du lägger i växel ...

Skulle kanske kunna vara fel på den lilla kontakten som sitter nere vid stödet .... Jukka lite på den så kanske det bli bättre
 
Du har stödet uppe va??
Annars bryter den ju när du lägger i växel ...

Skulle kanske kunna vara fel på den lilla kontakten som sitter nere vid stödet .... Jukka lite på den så kanske det bli bättre


Tack för svaren. Jag kollar kontakten vid stödet.
 
På de flesta motorcyklar finns en kontakt vid stödet som bryter tändningen om man lägger i växel med stödet nere. Kolla om du har en sådan och hur skicket isof är på den.
 
Ja, för att kopplingen har klibbat ihop såpass att det tar ett par smällar innan karamellerna slås isär har ju aldrig hänt...

I så fall ska cykeln göra ett ryck precis när motorn slocknar.

Fast det kan vara en annan grej: det sitter en liten brytare nere vid stödet. Kolla den också. Fast det låter lite långsökt. Glappar den så borde cykeln slockna när du kör också tycker jag.
 
När jag hade det här problemet så hade det med sidostödets brytare att göra.
 
Beror på karaktären på stoppet. Rycker den till, som vid ett kärringstopp, skulle jag säga kopplingsproblem. En stilla nedstängning utan drama, stödbrytaren.
 
Jag gissar på brytaren till kopplingen om han nu har ett sånt, du kan starta den med kopplingen intryckt, växel i och stödet nere.

//Tapper
 
Det kanske är lite långsökt, men har du kollat så det inte är brytaren vid stödet som spökar? För det händer nämligen att den kan glappa lite ibland. Även fast det är ovanligt. :va
 
Jag vet inte om någon nämnt att det kan ha med brytaren till stödet att göra. Eller kolla om du har "stödbrytarknapp" likt bilden kan det vara kortis i den.
 

Bifogat

  • side-stand-knapp.jpg
    side-stand-knapp.jpg
    38.1 KB · Visningar: 352
Detta kanske låter lite långsökt men kan det inte vara så att du har lite för lite gas och får ett såkallat kärringstopp? annars kan det som ingen riktigt lyckats förmedla vara stödet som inte är uppfällt. Fast på en Intruder är det nog rätt bökigt att köra iväg utan att stödet är uppfällt så vi kan väl anta att brytaren då till själva stödet inte riktigt fungerar eller fungerar men ändå fortsätter att fungera även när den ej ska fungera.
 
Efter att har sökt lite i cybervärldens stora hav, så landade jag in på en sida som heter www.kontaktentillstodet.se där dom upplyser att det kan vara ett glapp i en kontakt till stödet. Börja med att kolla det, kan ju vara så enkelt.
 
Har du provat att borra?

Hjälper inte det kan det vara brytaren till stödet.

Inte den förste att bli uppskrämd av den, i så fall. Det är nog bara helljuslampan som orsakar mer förvirring... ;)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top