Kylarproblem?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej

Köpte en zx10r, 2006 i dagarna som går kalas. ca 690 mil.
Tycker dock den går lite varm, ca 85 grader på mororväg en hyfsat kall dag (10 grader) Kör jag sen långsamt går den ganska snabbt upp till dryga 100 grader och då går fläkten igång men ändå fortsätter temeraturen upp till 108 (visserligen väldigt långsamt de sista graderna men ändå. Stänger sen av. När fläkten går igång så brukar ju normalt tempen sänka sig efter ett tag men inte här altså!
Jag har vätska i "kylar behållaren" men har inte hunnit kolla om själva kylaren har det. (Har inte hojen hemma)

Fråga 1: Är det möjligt att kylaren inte har tillräckligt med vätska även om det finns i kärlet?

Den går bra, inget vit rök från avgassytemet vid gas eller olja i "kylar behållaren". Tror heller inte att det kommit vatten i oljan så något motor packningsbekymer borde det inte vara va?

Försökte känna på slangen från motorn om det blir varmt när "termostaten" släpper på vatten men jag vet inte ens om det kom vatten (svårt att känns skillnad men jag tror det då den blev rätt varm när tempen blev över 100! Ska man känna lätt om det kommer vatten (jag kände hela tiden från start och den borde väl släppa på runt 60 grader eller nåt va, känns det tydligt?)

Flänsarna såg rätt skitiga ut framifrån men inte bakifrån vid fläkten så när den går på borde väl ändå tempen gå ned om allt funkar som det ska?

Jaja antar att termostaten eler vattenpumpen är paj om det inte bara helt enkelt är för lite vätska va??

Fläkten ska ju kunna suga luft IGENOM kylaren för att det ska kyla nåt, så är flänsarna igensatta på framsidan funkar det ju inge vidare.

Spola rent kylen (ej med högtryck :P) och se om dte blir bättre, 85C på motorväg låter ju helt OK, kallare än s ska dne inte gå

Min brukar ligga mellan 86 - 108 C. Utan och med fläkt.. Ingen zx ,men en ottomotor. :D

Som sagt alla mina andra hojar har inte riktigt blivt så här varma men specielt så brukar tempen sjunka när fläkten går på!! som sagt jag ska ta och kolla vätske nivån imorgon först och främst samt rengöra flänsarna ordentligt. Någon annan som vet svaret på min fråga 1?

Fråga 1: Är det möjligt att kylaren inte har tillräckligt med vätska även om det finns i expansions kärlet?

Kolla nivån i kylaren.

I locket så sitter en fjäder och om du har övertryck i kylsystemet så kan det expandera ut till exp-kärlet och sen när trycket sjunker så ska det rinna tillbaka men detta förutsätter att du har helt fullt i kylaren.

/Fredde

Kolla nivån i kylaren.

I locket så sitter en fjäder och om du har övertryck i kylsystemet så kan det expandera ut till exp-kärlet och sen när trycket sjunker så ska det rinna tillbaka men detta förutsätter att du har helt fullt i kylaren.

/Fredde

Med andra ord så skulle det inte vara vätska i expansions kärlet om det inte var fullt i kylaren? Eller

Med andra ord så skulle det inte vara vätska i expansions kärlet om det inte var fullt i kylaren? Eller

Det kan vara en luftficka i kylaren så att vattnet inte cirkulerar som det ska.
Öppna locket på kylaren när den är kall fyll på om det behövs, om du fyller på för mycket så spills det ut när du sätter på locket igen. Akta lacken.

Sen startar du hojen o varvar lite, typ en minut. Låt svalna, kolla under locket igen. Det kan ta tid för luftbubblor att hitta ut. Upprepa detta tills kylvatten nivån i kylaren är bra.
Kolla även expansionskärlet

Det kan vara en luftficka i kylaren så att vattnet inte cirkulerar som det ska.
Öppna locket på kylaren när den är kall fyll på om det behövs, om du fyller på för mycket så spills det ut när du sätter på locket igen. Akta lacken.

Sen startar du hojen o varvar lite, typ en minut. Låt svalna, kolla under locket igen. Det kan ta tid för luftbubblor att hitta ut. Upprepa detta tills kylvatten nivån i kylaren är bra.
Kolla även expansionskärlet

Just ja luftfickor kan ju finnas! ska prova den proceduren, tack. Egentligen ska väl systemet vara självluftande men det kan väl skita sig kanske?

Jaha lite uppdatering för intresserade! Rengjorde kylflänsarna ordentligt och vips verkar det bättre:-)

Jo det kan det vara om det inte är fullt i kylaren.

Fyll och kontrollera alltid kylarnivån. Exp-kärlet kan man egentligen ta bort om man känner för det.

Såg att det löst sig. Skönt! :)

/Fredde

Jaha nu är det problem igen:-( Ännu varmare idag när jag körde (beror nog på varmare i luften)
Fortfarande vätska i kylaren och expansionskärlet (visserligen precis under "min sträcket men kan det spela någon roll?

Körde jag i 100 kmh så var temeraturen ca 90 grader!!!

Måste väl kolla om det är cirkulation i systemet på något sätt samt att se om vattenpumpen funkar.

Hm är det någon som har en tryckmätare så man kan börja kolla trycket i kylaren och locket?

Jaja antar att termostaten eller vattenpumpen är paj om det inte bara helt enkelt är för lite vätska va??
Eller fel på temperaturmätningen:
Körde jag i 100 kmh så var temeraturen ca 90 grader!!!
Jag hade velat mäta temperaturen på vätskan från motorn till kylaren med en kalibrerad termometer (kalibrerad t.ex genom att kolla temperaturen på kokande vatten, helst i ett kokkärl med dålig ojämn botten, fullt med små hål, gammal aluminiumkastrull typ. Varför? fullt med små hål. Därför att i ett tillräckligt polerat kärl kan man höja "kokpunkten" upp till 10 grader för vätskans ytspänningen hindrar att det bildas ångblåsor. Ytspänningen tappar "greppet om småbubblorna" om kärlet har en ojämn yta med en massa små hål, ojämnheter, helst som v sedda från sidan där bubblan bilda längst ner i v)

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...