Identifikationspapper till motor?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Av en ren slump kom det fram att en människa i min yttre periferi sitter på en Ford 427 "Side oiler", vilket för oinvigda är en smått legendarisk V8 känd från bilmodellen Cobra, tillverkad av AC och förfinad av Carroll Shelby.
Karln sitter med denna i Svea rike inte särskilt vanliga motor, renoverad till nyskick men ståendes i ett förråd utan syfte eller plan.
Jag funderar på att ge honom ett erbjudande han inte kan motstå, då själva byggandet av en sådan där Cobra-replika ligger som en slags plan för framtiden som som något projekt för regniga dagar, pappaledighet eller tjänstledighet för skenande syfilis. Den sortens dagdriveri.

Frågan en ställer sig är då vad bilprovningen efterfrågar för typ av papper tillhörande själva motorn vid registreringsmomentet.
Räcker det med kvitto från köp och att motornumret inte finns registrerat som stulet hos polisen, eller är kraven mer rigorösa än så?

Last edited:
Jag har aldrig ägt ett papper på någon motor trots att jag lyft i och ur motorer i fordon i hela mitt liv.

Vid ett bygge kan dom kräva effektuppgift, då fabricerar man ett intyg själv, eller så bänkar man fordonet med tre tändstift urkopplade så att man får en lagom kass kurva med lagom låga siffror.

En bekant som byggde en rod satte en stoppwire inuti returfjädern till gasen som stoppade vid ungefär halv gas på besiktningen för att det skulle matcha den låga effektuppgiften.

Vid ett bygge kan dom kräva effektuppgift, då fabricerar man ett intyg själv, eller så bänkar man fordonet med tre tändstift urkopplade så att man får en lagom kass kurva med lagom låga siffror.

En bekant som byggde en rod satte en stoppwire inuti returfjädern till gasen som stoppade vid ungefär halv gas på besiktningen för att det skulle matcha den låga effektuppgiften.
Jo, det är väl "tjänstevikt i kg"/10 eller något sånt som är maximala effekt man får ha på en amatörbyggd bil?

Last edited:
Jo, det är väl "tjänstevikt i kg"/10 eller något sånt som är maximala effekt man får ha på en amatörbyggd bil?

Exakta uppgifter har jag inte, men det är alltid bra att rega med väldigt låg siffra då mycket effekt ställer högre krav på alla andra komponenter på bilen (främst bromsar, som man ändå vill ha rejäla IOFS).

Sen hur många hästar bilen rullar med är ju ointressant...

Ring SFRO och fråga (det är ju dem som kommer bedöma det hela). Du behöver ju kanske inte presentera hela historien om 427:an, utan mest fråga generellt.

Du behöver inga speciella papper på motorn, däremot måste du ha ett effektintyg om det inte finns ett motornummer som talar om vad för bil motorn härstammar ifrån.
Kan dock säga med säkerhet att den motorn har för hög effekt för att det ska gå att regga med den.
De flesta som reggar små plastroddar brukar få leta fram den minsta och effektsvagaste smog-v8 som går att få tag på.

Rover/Buick alu V8 är ju slöa och dessutom lätta, vilket kan vara bra vid en regbesiktning.

Sen sätter man i gjutjärns monstret för i papperet står ju bara cylinderantal och slagvolym och cylinderantal är det enda genomsnitts polisen klarar att kolla.

Max 15kW (ca 20hk) per 100kg vikt är SFROs gräns. Ska man komma upp i tillräcklig vikt för en vass motor i en Cobrareplika får man väl bygga "rör"ramen av massiva stålstänger istället. :D

Men det kan ju vara lämpligt att använda en registreringsmotor av samma familj som den man ska köra med, genomsnittspolisen kanske inte kan se skillnad på en 3.5l Rover aluminiumåtta och en Cadillac 8,2-liters, men då och då råkar man på en polis eller besiktningsman som faktiskt har någon form av aning om hur det ser ut under huven på en och annan amerikansk bil. Volvo 240 brukar reggas med Chevrolets 262 kubiktums smallblock på 110hk bara för att det är enda CSBn med godkänt vridmoment, att den byts ut till storebror på 350 kubiktum och minst dubbla effekten dagen efter är det inte lätt att veta när numren som identifierar motorn blivit ändrade... :arsele

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år