Är kedjan slut?

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Som rubriken antyder så undrar jag hur mycket spel i sidled som är ok på en kedja innan det är dags att byta. Har normalslack på kedjan o kan vicka den rätt bra i sidled(några cm). Kedjan har gått 3000 mil så jag antar att det är dags att byta men vill bara höra om det är farligt att köra som det är nu.

Den har nog passerat bäst-före datum. Och kan nog vara farlig att köra med också; går den av under färd kan den ju slå sönder både dig och hojen om du har otur. Byt, kolla ebay eller addemoto så kommer du undan rätt billigt :tummenupp

kan vara farligt om den går av och fastnar i svingen !eller likande hände en pollar till mig som tur var i låg fart!

3000 mil? Har den gått det så är det nog dags att byta.

Vicka i sidled?

exakt
jag undrar också om det är det sättet man kollar om kejdan är slut ?
eller vad är det som gäller?

en del byter ju om kedjan har olika slack på olika ställen på drevet.
frågan är egentligen,hur slut kan en kedja bli?
det borde vara slitaget dreven som sätter gränsen tycker jag

exakt
jag undrar också om det är det sättet man kollar om kejdan är slut ?
eller vad är det som gäller?

en del byter ju om kedjan har olika slack på olika ställen på drevet.
frågan är egentligen,hur slut kan en kedja bli?
det borde vara slitaget dreven som sätter gränsen tycker jag

Kedjor mäts ibland genom kontroll av hur mycket den töjt sig, Dvs man mäter avståndet mellan nitarna c/c måttet.

Produktguide_folder0037.jpg

Kedjan bör mätas med belastning vilket medför ett litet problem på en hoj :)

Man kan dra i kedjan rakt ut på bakdrevet. En ny kedja glappar typ ingenting medans en sliten kedja nästan går att lyfta bort från drevet. Den här kedjan är ju på tok för sliten, den hade töjt sig så mycket så jag fick kapa bort en länk för att ens kunna spänna den :)

Om kedjan löper jämnt och fint utan missljud så tror jag att du kan fortsätta köra med den.

Bifogat

• slitet-drivpacket.jpg
    slitet-drivpacket.jpg
    50.7 KB · Visningar: 229
Det blir att beställa nya drev o kedja i veckan. Tycker dock att det är lite konstigt att jag inte kan se något speciellt slitage på dreven. Men bättre att ta det säkra före det osäkra o byta hela kittet innan den går av.

Det blir att beställa nya drev o kedja i veckan. Tycker dock att det är lite konstigt att jag inte kan se något speciellt slitage på dreven. Men bättre att ta det säkra före det osäkra o byta hela kittet innan den går av.

Jag bytte precis på min också även om den såg hur bra ut som helst. Fråga mig inte hur det är möjligt men drivpaketet har rullat 4000 mil och som sagt såg hur bra ut som helst.. vågade dock inte köra med den mer. Den satt på hojen sen den var ny dvs: 2001. haha

Som Robban skrev ovan, ta tag i kedjan i mitten runt bakre drevet och försök dra den bakåt (ut från drevet), skall i regel inte vara något direkt glapp om kedja + drev är ok.

På min förra ZX-10:a så glappade det flera millimeter. Det var så illa att hojen inte kunde hålla jämna fart vid hastigheter över 100 km/h. Försökte jag hålla 130 blev det snarare pendlingar mellan 126-134...Då är det dags att byta. :gnissla

Min Suzuki, Haynes: Mät längden mellan 21 nitar=20länkar på olika ställen av kedjan. Beräkna medelvärdet. Max medelvärde 319,4mm. Nylängd 317,5mm.
Min Triumph, Haynes: Ställ hojen på depåstöd baktill med växeln i nollan. Snurra på bakhjulet till den delen av kedjan som har minst slack är under svingen, dvs den delen med mest slack över svingen. Häng en 20kgs vikt i kedjan under svingen. Mät längden mellan 21 nitar=20länkar på kedjan över svingen. Max längd 321mm. Nylängd 317,5mm.

När jag bytte kedja på Suzukin som gått 2500mil var utom att kedjan nått 319,4mm främre drevets tänder tydligt böjda. På bakdrevet syntes ingenting.

Last edited:

Om det är slitet kommer du se det på framdrevet. båda gångerna jag bytt har framdrevet börjat se ut som metkrokar. (Efter sådär 3500 och 3000 mil.)

Efter 3000

Om kedjan är sliten kollar du genom att dra i kedjan bakåt på bakdrevet.Kan du dra ut den långt från drevet är den mycket sliten. Kan du bara dra ut den lite så är det lugnt.

Här kan du se vad som väntar dig

Byta drivpaket S3a 1050 Rulla ner lite

Last edited:
Om det är slitet kommer du se det på framdrevet. båda gångerna jag bytt har framdrevet börjat se ut som metkrokar. (Efter sådär 3500 och 3000 mil.)

Efter 3000

Om kedjan är sliten kollar du genom att dra i kedjan bakåt på bakdrevet.Kan du dra ut den långt från drevet är den mycket sliten. Kan du bara dra ut den lite så är det lugnt.

Här kan du se vad som väntar dig

Byta drivpaket S3a 1050 Rulla ner lite

Tack för länken :tummenupp

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...