Garagestatus för tvåtaktarna

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Efter två månader av att försöka få ena cylindern tät (4 topplockspackningar, 3 cylinderfotspackningar, 6 helicoil, fräsning av cylinder och inköp av diverse utrustning )var jag tvungen att se mig besegrad:mad: En ny cylinder och 1 timme senare fungerar den som en dröm :banana

Ps. Aprilia har ändrat sin prislista angående motorn, oche det är inte till det positiva!!! (Suzuki har lagt ner tillverkningen av reservdelar till motorn).
 

Bifogat

  • P5200007.JPG
    P5200007.JPG
    122.5 KB · Visningar: 112
  • P5180006.JPG
    P5180006.JPG
    124.9 KB · Visningar: 107

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Lill-Hondan har idag vaknat ur dvalan sedan B-racet i regn i augusti. Hon fick en rejäl rengöring, en ny kolv samt byte till torrslicks. En skvätt V-Power och lite Motul800 senare puttrade hon glatt igång till grannarnas förtvivlan. Efter en stunds kraftfullt torrgasande får hon nu vila till Gotlandshelgen om ett par veckor. Deto-countern får fan vänta på montering, efter tolv heldagar och tre kvällsträningar är Nicasilproffsrenoverade cylindern fortfarande i nyskick, så jag tror att jag och Lill-Hondan är skottsäkra ändå.

/Lasse

P.S. jag ska köra ifrån Sege och Mattias. Säger Hondan.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Går o väntar på att få packa hojen till banträffen på Lördag på
Sviesta.Tyvär så ser det nu ut att inte bli det bästa väder
man kan önska för en trevlig träff,men det kan ju ändra sig.
Jag ska gå in för att se att den tekniska bitarna funkar YPVS:n
mm.
Har du lackat färdigt Gustav O det ser ut att bli skit snyggt:tummenupp
 

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
ett par bilder på Gustav O's gamla rs250 som jag köpte för ett tag sen.. Har blitt lite andra prylar på den nu och så snyggt posörvit. Nu väntar man bara på en ny koppling då den slirar som faen.
 

Bifogat

  • DSC00246.jpg
    DSC00246.jpg
    248 KB · Visningar: 148
  • DSC00248.jpg
    DSC00248.jpg
    243.6 KB · Visningar: 156
  • DSC00252.jpg
    DSC00252.jpg
    242.3 KB · Visningar: 151
  • DSC00247.jpg
    DSC00247.jpg
    246.3 KB · Visningar: 146
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
ett par bilder på Gustav O's gamla rs250 som jag köpte för ett tag sen.. Har blitt lite andra prylar på den nu och så snyggt posörvit. Nu väntar man bara på en ny koppling då den slirar som faen.

Grymt snygg! Vad är det för kåpor på den?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
ett par bilder på Gustav O's gamla rs250 som jag köpte för ett tag sen.. Har blitt lite andra prylar på den nu och så snyggt posörvit. Nu väntar man bara på en ny koppling då den slirar som faen.
Härligt! Vad fin den blev - du har jobbat på ordentligt måste jag säga- Grymt.
Hojen kunde uppenbarligen inte fått en bättre ny ägare. :)
 

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
Tack! Kåporna är från tyga, samma som avgassystemet. Blev nya toppar från VHM med lösa insatser (för körning på v-power) och nya kolvar från vertex också, plus lite annat :) Väntar som sagt bara på nya kevlar kopplingen..
 
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag trodde det var en Honda RS250 först och undrade varför det stod Aprilia på bakkutsen! :) Grymt fin!
Vad gäller slirande koppling så antar jag att du växlar "rätt", dvs inte använder kopplingen vid uppväxlingar utan bara vid nedväxlingar? Gör stor skillnad på kopplingsslir. Samt att man har vettig olja, Biltemas gamla provade jag i in RD350 för en massa år sedan, den kopplingen vara bara att ta ut och tvätta ren för den slirade konstant med den oljan.
För övrigt så saknar jag Gotland Ring!!!
 

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
Jag trodde det var en Honda RS250 först och undrade varför det stod Aprilia på bakkutsen! :) Grymt fin!
Vad gäller slirande koppling så antar jag att du växlar "rätt", dvs inte använder kopplingen vid uppväxlingar utan bara vid nedväxlingar? Gör stor skillnad på kopplingsslir. Samt att man har vettig olja, Biltemas gamla provade jag i in RD350 för en massa år sedan, den kopplingen vara bara att ta ut och tvätta ren för den slirade konstant med den oljan.
För övrigt så saknar jag Gotland Ring!!!

Jepp kör svälvklart med hederlig 'crossväxling', egentligen både upp o ner. Testade både Agip och OKQ8 olja vid första utprovningen i söndags, slira satan så fort effektpuckeln kom - som för övrigt verkar ganska hård nu :) Ny koppling från starol kostade knappa 5 papp:jisses med lameller, stålskivor o fjädrar... beställde en barnett kevlar koppling från staterna istället komplett med frakt för 1000 spänn - lite skillnad:tummenupp
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jepp kör svälvklart med hederlig 'crossväxling', egentligen både upp o ner. Testade både Agip och OKQ8 olja vid första utprovningen i söndags, slira satan så fort effektpuckeln kom - som för övrigt verkar ganska hård nu :) Ny koppling från starol kostade knappa 5 papp:jisses med lameller, stålskivor o fjädrar... beställde en barnett kevlar koppling från staterna istället komplett med frakt för 1000 spänn - lite skillnad:tummenupp
För din intresseboks räkning så är det samma lameller i nån GS-modell från 90-talet, så det finns piratlameller på till exempel Lelles för nästan inga pengar alls. Lelles har hårdare fjädrar till nån (samma) GS-modell som funkar bra. Armpump får man på köpet, ty de är HÅRDA.

För övrigt så saknar jag Gotland Ring!!!

Team DNS och Svedberg Racing åker dit på torsdag.
 
Last edited:

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
För din intresseboks räkning så är det samma lameller i nån GS-modell från 90-talet, så det finns piratlameller på till exempel Lelles för nästan inga pengar alls. Lelles har hårdare fjädrar till nån (samma) GS-modell som funkar bra. Armpump får man på köpet, ty de är HÅRDA.

Ok fint att veta tills nästa gång:tummenupp
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
ett par bilder på Gustav O's gamla rs250 som jag köpte för ett tag sen.. Har blitt lite andra prylar på den nu och så snyggt posörvit. Nu väntar man bara på en ny koppling då den slirar som faen.

Fantastiskt fin! Bra val av kåpor och det otroligt läckra avgassystemet med parallellla utblås. Jättesnygg! Ändra inget! håll dig borta från allt bling-bling, eloxerade skruvar och sånt. Den där är så clean och snygg som det bara går. Det enda jag personligen skulle bytt är bakdämparen, men den kostar ju en ganska mycket så det förutsätter att man har ett par tusenlappar som bara ligger och skräpar :)
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ok fint att veta tills nästa gång:tummenupp

skall inte behovas hardare fjadrar an orginal om kopplingen ar i bra skick. valdigt viktigt att anvand RATT olja och inte bara BRA.

varsta dyraste helsyntetisk motor olja funkar inte, det skall vara olja formulerad att ga i mc vaxellada med integrerad koppling.

tror jag anvande silkolene comp gear
 

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
Fantastiskt fin! Bra val av kåpor och det otroligt läckra avgassystemet med parallellla utblås. Jättesnygg! Ändra inget! håll dig borta från allt bling-bling, eloxerade skruvar och sånt. Den där är så clean och snygg som det bara går. Det enda jag personligen skulle bytt är bakdämparen, men den kostar ju en ganska mycket så det förutsätter att man har ett par tusenlappar som bara ligger och skräpar :)

Tack! ja man e ju inte rossi riktigt än så bakdämparn får överleva iaf denna säsong:D

skall inte behovas hardare fjadrar an orginal om kopplingen ar i bra skick. valdigt viktigt att anvand RATT olja och inte bara BRA.

varsta dyraste helsyntetisk motor olja funkar inte, det skall vara olja formulerad att ga i mc vaxellada med integrerad koppling.

tror jag anvande silkolene comp gear

Körde självklart olja gjord för mc och våtkoppling, men tack ifall jag inte visste:tummenupp Angående fjädrar var det hårdare med till den koplling jag har beställt, får se om det behövs, är ju en del mer effekt i cykeln nu:)
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tack! ja man e ju inte rossi riktigt än så bakdämparn får överleva iaf denna säsong:D



Körde självklart olja gjord för mc och våtkoppling, men tack ifall jag inte visste:tummenupp Angående fjädrar var det hårdare med till den koplling jag har beställt, får se om det behövs, är ju en del mer effekt i cykeln nu:)



Vad fin den blev, ganska lik min egen, hejja tyga! =)
Var har du satt behållaren till bakdämparn? eller du kanske har en sån där fräsig utan behållare? Snygga fälgar också, vad är det?

Här e min (fast rgv, men de e ju typ samma)
 

Bifogat

  • IMG_2062.JPG
    IMG_2062.JPG
    195.2 KB · Visningar: 101
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top