Bakhjulsglapp R1 trots nya lager

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Bytte bakhjulslagren på min r1-00, pga. att det var ett litet glapp. Glappet kändes bara när man ruckar på hjulet med 6 och 12 greppet. Inte mycket glapp men lite, det låter(klonkar) mer än vad det glappar. Glappet är inte konstant hela vägen, utan snurrar man på hjulet så avtar glappet och kommer tillbaka mer och mer när det snurrat ett varv.

Lagren som jag nu har bytt var två vanliga och ett nållager. Och problemet kvarstår, den glappar lika mycket eller lite som innan…
Läste lite på ett r1-forum, där det tydligen var relativt vanligt med ett litet glapp på r1 och r6 modellerna som har nållagret (skulle tro att det är 99 till 03 som har det lagret) men stämmer detta? Är det fler som har ett litet glapp?

När jag bytte så såg jag inga konstiga märken eller liknade i fälgen, och lagren är pressade i och problemet är alltså samma nu som med de tidigare lagren. Så det bör ju inte vara lagren som det är fel på.

Last edited:
Den har rullat 1800mil så inget bör ju vara slitet på den, men...
Jag såg då inga märken på axeln iaf. men det är om den skulle vara skev då?

Svinglagret har jag kollat att det inte är, detta glapp känns bara när den är uppe på ett depåstöd och hjulet hänger fritt. Svingen är då belastad och glappet känns nog mer på drevsidan tycker jag. Killen på r1-forumet som hade samma problem löste det med att byta ryckutjämnarna som sitter på drevsidan. Men de ska ju inte ha något med ett glapp i hjulet att göra tycker man.

Nu har jag varit och kännt på det igen, och det verkar vara den del som drevet sitter på som sitter lite löst mot fälgen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men den delen som drevet sitter på och som ryckutjämnarna vilar mot glappar lite mot fälgen. dvs. att man kan vicka lite på drevet så kommer samma ljud/glapp som när jag vickar på fälgen.

Ska det finnas ett litet spel för bakdrevet (i sidled)?

har du bytt lagret i "drevhållaren" också? brukar även finnas en stor oring som ska täta mellen fälg och drevhållare, finns denna kvar tro? den gör ju även att drevhållaren sitter bättre.
är lagret pressat som det ska i drevhållaren, annars kan jag tänka mig att den inte går ända in mot fälgen.
nu har du lite att kolla.. :)

Nu har jag varit och kännt på det igen, och det verkar vara den del som drevet sitter på som sitter lite löst mot fälgen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men den delen som drevet sitter på och som ryckutjämnarna vilar mot glappar lite mot fälgen. dvs. att man kan vicka lite på drevet så kommer samma ljud/glapp som när jag vickar på fälgen.

Ska det finnas ett litet spel för bakdrevet (i sidled)?

Vill minnas att jag haft detta spel/glapp på alla mina R1:or. Reagerade på det på min första men eftersom det troligtvis ska finnas ett spel som gränsar till glapp så har jag aldrig brytt mig om det.
Har du några problem av det? Märks det nåt under körning? Annars skit i det!

Vill minnas att jag haft detta spel/glapp på alla mina R1:or. Reagerade på det på min första men eftersom det troligtvis ska finnas ett spel som gränsar till glapp så har jag aldrig brytt mig om det.
Har du några problem av det? Märks det nåt under körning? Annars skit i det!

Okej, gött och höra att andra har märkt av det också. Jag märker som sagt inget när jag kör så jag får ha koll på om det blir sämre, annars så skiter jag nog i det.

Lagret gick i helt när jag satt i det, men någon packning/tätning mellan drevhållare och fälg fanns inte... ska kolla i manualen om det ska finnas en sådan.

Hej igen, nu har jag gått och stört mig på detta glappet i ett år och bestämde mig för att ta loss hjulet igen. Tydligen så är det bakhjulsaxeln som glappar lite mot lagret som sitter på höger sida i bakhjulet. Det glappar alltså inget på den sidan som drevet sitter på som jag först trodde, och när jag vänder på axeln så är glappet på högersidan fortfarande kvar dvs. att det bör inte vara axeln som är sliten utan innermåttet på det högra lagret som är lite för stort. Men både det förra lagret och detta som sitter i nu är original så vad fan ska man göra? Jag märker inget när jag kör och det glappar inget när den står på sidostödet utan bara när den hänger fritt. Men som sagt det är störande att det finns där.

Hade samma symtom på min R1a sving/bakhjul att just drevet glappade ytterst minimalt men kände inte av någon när jag körde bygget.

Om du vet vad toleransen ska vara på axeln/lagret så kan du ju mätta upp allt, lättast o se en lättare blick om axeln är skev är att rulla den på något som är plant annars montera den i en svarv.

Finns annars en annan sak du kan kolla upp, om nu lagret är bytt på drevsidan, det är inte själva lagret som glappar i sitt fäste i ytterkant mot drevhuben. drevhuben är ju den som får motstå mer påfrestning en själva bakhjulet.

Plocka av bakhjulet o drevhuben o montera drevhubben på sin axel i svingen, dra åt muttern på axeln lite så den inte glappar o har sig, sen kan du vicka drevhubben i alla leder o se från insidan hur det beter sig.

Mätt även upp toleransen på axeln för en axel kan vara sliten även om det inte syns när man kollar på den om nu någon tidigare ägare haft den & lagrena börjat slita på axeln & slippar man hela axeln så syns ju inte förslitningen.

Ett annat kritiskt värde är rördistansens (den som ligger inuti navet, mellan lagren) längd/att lagren bottnat. Om inte lagrens innerring pressas mellan axeln (eller yttre distans) och innerdistansen, kommer det att glappa i själva lagren.

Varför åker du inte in till en märkesverkstad och ber dem känna på det? Måste vara enklaste sättet att få ett BRA svar om felets vara eller icke vara?

Ja det var så det börja. Byt lager sa de... Det är gjort och jag är fattigare och problemet kvarstår:)

Det här med toleransen för axeln och lagret hur kan jag se det? Iom att det är så lite glapp mellan lagret och axeln så är jag tveksam till att jag kan mäta mig fram till det. Om det skulle vara axeln som är sliten så skulle den ju glappa på det andra lagret när jag vänder den och det gör den ju inte.

Ja det var så det börja. Byt lager sa de... Det är gjort och jag är fattigare och problemet kvarstår:)

Det här med toleransen för axeln och lagret hur kan jag se det? Iom att det är så lite glapp mellan lagret och axeln så är jag tveksam till att jag kan mäta mig fram till det. Om det skulle vara axeln som är sliten så skulle den ju glappa på det andra lagret när jag vänder den och det gör den ju inte.

Fram med skjutmått digitalt o mätt cm efter cm på axeln o skriv upp vad du får, sen samma visa på lagret vad den har för diameter, sen är det lätt att se tolerancen mellan lagret & axeln.

Distansröret i navet går känna sig fram nästan hur mycket det glappar, ska inte glappa något helst annars ytterst väldigt lite, bara dra med var sitt finger från var sida o lira det fram o tillbaka.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back