Trimma en CB 650 -81 Hur?

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Söker tips på enkla sätt att trimma en cb 650 från 1981. Antar att det är effektivare luftfilter, större huvudmunstycken samt effektsystem som gäller men någon kanske har tips på specifika modeller / märken samt vart man kan få tag på dessa?

Tacksam för svar!

~Slif

Jag vill påstå att det går inte att trimma en sådan på ett vettigt sätt. Inte genom att köpa prylar och montera dit.
Luftfilter och avgasrör kommer inte att vara effektökande, om det överhuvudtaget går att få tag på någonting som är effektökande.

MEN... Om du vill vara konstruktör, Ingenjör och test-tekniker. Så kan du själv sätta dig ner och räkna ut hur den ska trimmas, sedan specialbeställer du de delar som behövs.
Jag garanterar dig att det inte kommer att vara billigt!

Till dom lite äldre CB750 finns det däremot en hel del trim att få tag på. Men inte till 650:in. Tyvärr

Mats

Effekt är dyrt och/eller tidskrävande. Om man ska vara rationell är det bättre och billigare att byta hoj.

Om man verkligen vill ha kvar sin hoj så är det billigast/hk att byta motor om det går. Kolla om en 750/900/1100 rova går in i din ram.
Annars är nummer 1 att se till att allt är i bra skick, 30år gamla motorer har oftast tappat en del effekt om dom inte är renoverade nyligen. Börja med en bänkning, kompprov och leakdown för att se var du står, sedan kan du börja planera vad som ska göras.

Jag misstänker att följande servicedelar skulle få rätt bra snurr på den:

Ventilslipning
Kolvringar
Cylinderhoning
Nya Tändkablar och ev. spolar
Stift
Förgasartvätt+byte slitdelar+injustering

När du ändå river toppen så passar du på att porta lite, justera squishband och komphöja.
Avgassystem och flatslideförgasare med podfilter står väl då näst på tur om du fortfarande har pengar kvar. Därefter kammar och kolvar om det finns att få tag i. Vid det laget hade du kunnat köpt en rätt häftig hoj för pengarna du lagt ut.

Effekt är dyrt och/eller tidskrävande. Om man ska vara rationell är det bättre och billigare att byta hoj.

Om man verkligen vill ha kvar sin hoj så är det billigast/hk att byta motor om det går. Kolla om en 750/900/1100 rova går in i din ram.
Annars är nummer 1 att se till att allt är i bra skick, 30år gamla motorer har oftast tappat en del effekt om dom inte är renoverade nyligen. Börja med en bänkning, kompprov och leakdown för att se var du står, sedan kan du börja planera vad som ska göras.

Jag misstänker att följande servicedelar skulle få rätt bra snurr på den:

Ventilslipning
Kolvringar
Cylinderhoning
Nya Tändkablar och ev. spolar
Stift
Förgasartvätt+byte slitdelar+injustering

När du ändå river toppen så passar du på att porta lite, justera squishband och komphöja.
Avgassystem och flatslideförgasare med podfilter står väl då näst på tur om du fortfarande har pengar kvar. Därefter kammar och kolvar om det finns att få tag i. Vid det laget hade du kunnat köpt en rätt häftig hoj för pengarna du lagt ut.

hojjen i fråga är nyservad och går bra i övrigt, det är inte det. men som sagt så undrar jag om man kan få lite extra kräm med en liten simpel modifikation som t ex en ljuddämpare med mindre motstånd, öppet luftfilter (typ KN?) samt större munstycken för lite mer soppa. har t ex läst om att ett sk. dynojet-kit ska öka effekten lite mera. vad tror ni?

Jag är som sagt inte sugen för tillfället på att byta kolvar, borra i cylindern, greja med topplocket, osv. då verkar det rimligare att skaffa en ny hoj. Skulle kunna lägga ca 1000-3000 på att öka effekten om det gör märkbar skillnad.

btw, vad är en leakdown? måste väll räcka med ett komptest för att se så allt står rätt till?

~Slif

Last edited:
hojjen i fråga är nyservad och går bra i övrigt, det är inte det. men som sagt så undrar jag om man kan få lite extra kräm med en liten simpel modifikation som t ex en ljuddämpare med mindre motstånd, öppet luftfilter (typ KN?) samt större munstycken för lite mer soppa. har t ex läst om att ett sk. dynojet-kit ska öka effekten lite mera. vad tror ni?

Jag är som sagt inte sugen för tillfället på att byta kolvar, borra i cylindern, greja med topplocket, osv. då verkar det rimligare att skaffa en ny hoj. Skulle kunna lägga ca 1000-3000 på att öka effekten om det gör märkbar skillnad.

btw, vad är en leakdown? måste väll räcka med ett komptest för att se så allt står rätt till?

~Slif

Då blir det enkla svaret NEJ.

Ett luftfilter och munstycke ger inte ett dugg effektmässigt på din moppe. Dynojet är skräp så lägg pengarna på något annat.

Leakdown är att man trycksätter cylinder och kollar vart det läcker och i vilken omfattning det läcker. Det är mer precist än kompprov som är ganska värdelöst om man itne har ett startvärde att jämföra med.

Det "billigaste trimmet" är att banta ner den lite. Det finns ju ganska så mycket plåt och annat att ta bort eller byta.

hojjen i fråga är nyservad och går bra i övrigt, det är inte det.

Din andra fråga visar att ditt första påstående troligen inte är korrekt. Nyservad är inte samma sak som nyrenoverad. Saker slits och motorn tappar effekt med tiden.

Ett kompprov visar om du har stora skillnader mellan olika cylindrar vilket tyder på allvarliga fel eller mycket kraftigt slitage medan leakdown visar mer exakt hur slitna tätytorna är. Är ringar och honing slitna så kan du tappa en hel del effekt utan att det syns alls på ett kompprov.

Byt hoj eller lev med vad du har, antar att den redan är lättad till max eftersom det är en caféracer.

Din andra fråga visar att ditt första påstående troligen inte är korrekt. Nyservad är inte samma sak som nyrenoverad. Saker slits och motorn tappar effekt med tiden.

Ett kompprov visar om du har stora skillnader mellan olika cylindrar vilket tyder på allvarliga fel eller mycket kraftigt slitage medan leakdown visar mer exakt hur slitna tätytorna är. Är ringar och honing slitna så kan du tappa en hel del effekt utan att det syns alls på ett kompprov.

Byt hoj eller lev med vad du har, antar att den redan är lättad till max eftersom det är en caféracer.

okej då, jag ger mig :rolleyes:

Skulle kunna lägga ca 1000-3000 på att öka effekten om det gör märkbar skillnad.

Lägg de pengarna på några dagars MC-kurser istället.

Några av motiveringarna för detta är:

1. Det är obeskrivligt mycket roligare.
2. Du kommer, precis som 99% av alla andra motorcyklister, upptäcka att det är föraren som är största fartbegränsningen på din hoj.
3, Det är ingen värdeminskning på inlärda kunskaper.
4, Du kan behålla kunskaperna/nöjet om du byter hoj.

2. Du kommer, precis som 99% av alla andra motorcyklister, upptäcka att det är föraren som är största fartbegränsningen på din hoj.

jojojo förvisso,har redan inbokad bkk-kurs i sommar :) men vi snackar 60 hästar på en 220 kilos.. ja du fattar, ingen raket direkt

Även om jag själv har sagt tidigare att det inte är någon ide, så måste jag ta TS i försvar.
Det är otroligt farsinerande med trimning, att göra någonting som till slut ger resultat är otroligt kul. :tummenuppmen ekoomiskt försvarbart... nä nä nä...

Mats

jojojo förvisso,har redan inbokad bkk-kurs i sommar :) men vi snackar 60 hästar på en 220 kilos.. ja du fattar, ingen raket direkt

Det räcker med en 25 hk 125:a för att köra fort på bana, så effekt är inte allt.

Mats

Last edited:
100 pix, byt till en kugge mindre på framdrevet. Det är ungefär så mkt jag lagt på att trimma den. I övrigt håller jag med tidigare talare.

Även om jag själv har sagt tidigare att det inte är någon ide, så måste jag ta TS i försvar.
Det är otroligt farsinerande med trimning, att göra någonting som till slut ger resultat är otroligt kul. :tummenuppmen ekoomiskt försvarbart... nä nä nä...

Mats

Det räcker med en 25 hk 125:a för att köra fort på bana, så effekt är inte allt.

Mats

ja men..!!! det räcker med en trimmad moppe på 5 hk som maxar 80 km/h. Bromsar man aldrig och konstant håller 80 på nån liten fjuttig gocart-bana så kör man ifrån vem som helst.

är det bara jag på hela sporthoj som tycker det är iaf lite kul med en maskin som kan acclerera, dvs inte riktigt nöjjer mig med 60 hästar på 220 kg? Efter alla som svarat så får jag väll komma med ett outstanding motargument. Knäskrap är inte allt!

nä men skämt åsido. om vi snackar motorer generelt, varför skulle den inte bli märkbart bättre med ett effektivare luftfilter och mer soppa? Varför finns det ens dylika sk. trim isåfall?

OBS! är mest nyfiken och söker inga komentarer liknande: "Ja men vafan, gör ett försök då med dina förbannade luftfilter om du inte tror oss"

Tack för svaren hittills!

ja men..!!! det räcker med en trimmad moppe på 5 hk som maxar 80 km/h. Bromsar man aldrig och konstant håller 80 på nån liten fjuttig gocart-bana så kör man ifrån vem som helst.

är det bara jag på hela sporthoj som tycker det är iaf lite kul med en maskin som kan acclerera, dvs inte riktigt nöjjer mig med 60 hästar på 220 kg? Efter alla som svarat så får jag väll komma med ett outstanding motargument. Knäskrap är inte allt!

nä men skämt åsido. om vi snackar motorer generelt, varför skulle den inte bli märkbart bättre med ett effektivare luftfilter och mer soppa? Varför finns det ens dylika sk. trim isåfall?

OBS! är mest nyfiken och söker inga komentarer liknande: "Ja men vafan, gör ett försök då med dina förbannade luftfilter om du inte tror oss"

Tack för svaren hittills!

På 70 och 80 talet var det inte så noga att hojarna var supertysta. Därför ströp man inte ner luftburkarna så mycket heller. Mao, det är inte flaskhalsen som begränsar effekten.
Det är längre ner i motorn det korkar ihop sig, trånga kanaler, små ventiler, kolvar som begränsar hur stora ventiler man kan få plats med.
Mer soppa är ingen lösning på att få mer effekt, bränslet ska vara i relation till hur mycket luft man får in i motorn.
Kanske kanske kanske kan man pilla på luftburken, hitta nyare bättre luftfilter och ett avgasrör som pumpar lite bättre. Men det kommer ändå att vara inom marginalen för att du inte kommer att märka någon skillnad. 2hk kan det varierar från morgon till kväll, beroende på väder.

OM du borrar upp den, så att du får plats med större ventiler. Modifierar vevaxel och vevstakar så att den kan varva 3000rpm till. Specialbeställeri vassare kamaxel, bygger ett tändsystem som kan justeras till perfektion. Ja. Det går att trimma din motor. Men räkna med att det kostar 50-60k kr För kanske 30hk extra.
Självklart måste den portas och ha större förgasare för att klara av ett större luftflöde.

Trots det blir du ifrånåkt av, till och med, en orginal CB900 från -80

Mats

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back