Laptop som hänger sig!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Har en laptop på jobbet som jag börjar hata mer & mer :mad: Kör skärm och allt annat extern men det är trots allt laptophelvetet som är roten till allt det onda..

Den hänger sig helt utan förvarning, och som det verkar sig, helt oberoende på vad jag gör med den. Ibland så är det när man har flera prog. igång och ibland hänger den sig trots att ingenting utöver 4G-stickan är igång. Fläkten går inte upp varv, den går inte trögt, ingenting märks men helt plötsligt så slutar bokstäverna bara komma trots att man skriver.. :huvet

Kan man på något sätt logga varför den hänger sig? Att något litet prog alltså ligger i bakgrunden och hela tiden sparar vad som händer med de olika processerna?! Jag kan nämligen inte trycka Ctrl/Alt/Del när den väl hängt sig utan den är helt tvärstum, trycka på knappen och döda den är allt jag kan göra. Mao. så kan jag aldrig ta reda på varför eller vilket prog. det är som strular.

Vad kan jag göra för att ta reda på varför den gör så här? Jag misstänker att det antingen är uppkopplingen via VPN mot Windows server eller 4G-stickan som strular då jag hade problemen från dag 1, mao. innan jag lyckats installera allt skit som "jag bara måste ha"..

Vad bör jag göra?

//Datateknikern..

Ladda hem PS-Tools, och sätt upp PSList så att det loggar alla processer i lagom tempo och sprutar ut det till en textfil.

Har du kört winupdate så att alla drivrutiner mm är som dom ska? Hur gammal är burken?

Förresten, om det är på jobbet så är det väl bara att kasta den i huvudet på någon på it-avdelningen, alt returnera till dom som sålde den eller köpa en ny? :va

Normalt sett så brukar det alltid loggas om något går fel.
Det finns ett antal loggar under datorhanteraren som loggar om en process eller ett program krashar. Där kan man se vad som gått fel oftast.

På din beskrivning skulle jag säga att det troligen är grafikdrivrutinen som hänger sig. Så har det i alla fall varit för mig. Dom gånger någon av mina datorer hängt sig pga något annat så har det nästan alltid gått att åtminstone dra runt musen eller få den att svara på knapptryckningar typ ctrl-alt-del.

Alternativt kan det vara processen Explorer som av någon anledning hängt sig. Då blir det extremt klent med svar från datorn när man knappar eller klickar.

Kan du koppla upp dig mot VPN med nätverkssladd och ta bort 4G-stickan? Det skulle jag testa först, alternativt sätta stickan i en annan port. Du sätter inte stickan i skärmen eller nån hub va?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan du koppla upp dig mot VPN med nätverkssladd och ta bort 4G-stickan? Det skulle jag testa först, alternativt sätta stickan i en annan port. Du sätter inte stickan i skärmen eller nån hub va?

Sent from my iPhone using Tapatalk

AAH VPN via 3g eller 4g sticka är Satans påfund :D.
Jobbar själv på en IT Helpdesk och detta strular som satan.
Annars så skulle även jag gissa på grafikkortets drivisar som strejkar....
Blås ren den och installera om eller få den utbytt av ditt jobb inget du ska lägga din tid på.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år