Magert

• Thread starter Thread starter Toke
  • Start date Start date

Toke

Guest
Morning gubbs

Märkt att min r1a smattrar rätt mycket vid gasavslag. Som jag fattat det, så går den då magert? Det jag förstått är att det är ingen höjdare i längden..
Är det svårt att justera så den går fetare?

Tar gärna hjälp av någon i sthlms området. Pröjsar självklart.

Annars får jag ge mig på det själv.. bara jag vet hur :näsblod

/Toke

finns massa faktorer som spelar in, har du dynojet kit på? slipon eller helsystem?`
för att göra det lättast för dig så ring Tommy som sitter med bokningslistan och kan hjälpa dig på bästa sätt.

Du kan nog va lugn .. du behöver inte spendera ett antal tusenlappar på dynojet kit och bänkning, det e ofarligt med smatter. Dessutom låter det rätt coolt.

Logiskt sett så orsakas avgasknallarna av obränd soppa som självantänder i avgassystemet. Samtidigt använder sig Yamaha av "fuel cut" vid gasavslag, därav "Ivan's FCE" (Fuel Cut Eliminator) ett välkänt tillbehör till FZ1:an.

Så varför knallar den på gasavslag ? FZ1:an knallar aldrig på gaspådrag, vilket tyder på att bränsleblandningen och förbränningen är OK oavsett om jag har fått det om bakfoten eller ej.

Jag började få dessa knallar efter att jag monterade på slip-on. Med OEM avgas hade jag inte ens en antydan till knallar. Å andra sidan finns det en andra katalysator i OEM pipan.

EDIT: Glömde precisera att jag var ute efter en förklaring

Last edited:
Du kan nog va lugn .. du behöver inte spendera ett antal tusenlappar på dynojet kit och bänkning, det e ofarligt med smatter. Dessutom låter det rätt coolt.

Helt 100 på de? jag är inte säker så måste fråga..
Vill inte att något tar skada..

Troligtvis är det avgasrören som läcker lite. På avslag suger det då in luft i avgasröret och förbränner bränslerester. Se till att alla skarvar är ordenligt täta.

Läckaget behöver nödvändigtvis inte läcka ut avgaset.

Mats

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back