Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?


  • Antal röstningar
    0
På klippet ser man att Randy vinglar till lite när Stoner boxar till honom på armen, och kommer rätt nära bankanten... Undrar vad straffet hade blivit om EXAKT samma grej utspelade sig, fast Randy hade vinglat till bara lite till, ock kommit utanför kanten och gått omkull (och kanske skadat sig)?.

Personligen tycker jag att det är 10ggr värre att med avsikt slå till en annan förare på armen ute på banan, än vad det är att i stridens hetta köra lite väl aggressivt på racet...
Försvarar inte Stoners agerande i sig men jag förstår honom. Byt ut "slå" mot "peta på" så är du närmre sanningen. Tror både RdP och Stoner hade rätt bra kontroll på situationen och att RdP skulle vurpa på grund av klappen på axeln är väl rätt långsökt.
 
1. Nej men en åsikt har alla inkl du själv och skiljer sig från att döma.



2. Självklart är vi partiska därför finns tävlingsledningen som de enda som har rätt att döma i ett normativt regelsystem som gäller alla.

3. Enligt min åsikt har hårbollen kört över gränsen som kan anses vara farligt för andra förare flera gånger vilket andra förare vittnat om.
Hans handlingar fick slutligen en konsekvens som drabbade honom själv negativt.

1. Att undra om Sandstream inte har några visdomständer kvar eftersom att han är oförmögen att tänka som en vuxen man (eller vad det nu var) är inte en åsikt.

2. Tävlingsledningen gjorde fel eftersom att det var en Race Incident.

3. Jag tror kanske inte du minns hur Rossi körde på Laguna Seca 08 till exempel. Då var Stoner en mes som ansåg att han körde fult. Han borde definitivt fått en Drive-Throo där med dessa reglerna. Menar du att det bara drabbade honom själv negativt? Isåfall förstår jag inte varför du tjötar. Det var väl att han körde på Pedrosa som var grejjen väl?
 
Det är inte hur h å r t han slår som grejen. Utan a t t han slår. En väldigt avsiktligt handling om du frågar mig..

Ja men han fick böta för den incidenten så jag förstår inte vart du vill komma?
Hur kan du veta att hans avsikt inte var att fälla honom utan snarare att markera att Rdp gjorde ett fel på banan.



Krullspaggens manöver var inte att "avsiktligt fälla" Peddot. 2 st raceförare som gjorde en missbedömning i samma situation och olyckan är framme.

Så du menar att det måste alltid finnas en avsikt att skada för att döma ut ett straff?
Det var ju handlingen som han dömdes inte avsikten:rolleyes:

Logiken haltar i ditt fall, men är man tjär i rossi så ------>:banana

Att undra om Sandstream inte har några visdomständer kvar eftersom att han är oförmögen att tänka som en vuxen man (eller vad det nu var) är inte en åsikt.

Det var en ironisk kommentar om hur en man med eller utan visdoms tänder resonerar.
Men jag ska vara mer tydlig så att det framgår.....

2. Tävlingsledningen gjorde fel eftersom att det var en Race Incident.
På vilket sätt är du mer initierad och kunnig än tävlingsledningen i MotoGp?

3. Jag tror kanske inte du minns hur Rossi körde på Laguna Seca 08 till exempel. Då var Stoner en mes som ansåg att han körde fult. Han borde definitivt fått en Drive-Throo där med dessa reglerna. Menar du att det bara drabbade honom själv negativt? Isåfall förstår jag inte varför du tjötar. Det var väl att han körde på Pedrosa som var grejjen väl?

På vilket sätt har detta med LeMans incidenten att göra:va

Försvarar inte Stoners agerande i sig men jag förstår honom. Byt ut "slå" mot "peta på" så är du närmre sanningen. Tror både RdP och Stoner hade rätt bra kontroll på situationen och att RdP skulle vurpa på grund av klappen på axeln är väl rätt långsökt.

:tummenupp
 
Last edited:
Så du menar att det måste alltid finnas en avsikt att skada för att döma ut ett straff?
Det var ju handlingen som han dömdes inte avsikten:rolleyes:
Inom idrott, civila domstolar/lagar så väl som krigsrätt så tar man väldigt stor hänsyn till just avsikten bakom handlingen, uppsåt.

Straffvärdet på avsiktliga handlingar är flera gånger större än oavsiktliga. Detta kände du säkert inte till, men så är det.

I mina ögon är fikapengarna som Stoner tilldömdes en struntsak, tveksamt om han ens måste ta dem ur egen ficka.
Att få en Ride Through när man ligger tvåa är kännbart för alla toppidrottare.
 
Last edited:
Inom idrott, civila domstolar/lagar så väl som krigsrätt så tar man väldigt stor hänsyn till just avsikten bakom handlingen, uppsåt.

Straffvärdet på avsiktliga handlingar är flera gånger större än oavsiktliga. Detta kände du säkert inte till, men så är det.

Så frågan kvarstår som du missade huruvida man kan döma straff även om det inte finns en avsikt.

Men jag har förstått att begåvningsreserven inte räckte till denna gång heller för att för att tänka klart :tummenupp
 
Så frågan kvarstår som du missade huruvida man kan döma straff även om det inte finns en avsikt.
Jag har sett mängder med överambitiösa försök till att tillförskaffa sig placeringar i racing, men aldrig tidigare sett att man utdelat straff för dem i MotoGP. Så ja, det borde finnas en avsikt i själva handlingen annars är det Race Incident som vanligt.
 
Jag har sett mängder med överambitiösa försök till att tillförskaffa sig placeringar i racing, men aldrig tidigare sett att man utdelat straff för dem i MotoGP. Så ja, det borde finnas en avsikt i själva handlingen annars är det Race Incident som vanligt.
Det kan helt klart vara oavsiktligt men ändå så pass farligt/oansvarigt/slarvigt att det ska bestraffas.
 
Tycker det är lite dubbelmoral i MotoGP med dem här straffen. Som jag ser det så är enda anledningen till varför fler än 1 person kör på banan samtidigt att sporten skall kunna visas i TV. Med andra ord, folk VILL se spännande saker som farliga omkörningar och flygande motorcyklar. Om man VERKLIGEN vill veta vem som är snabbast är det ologiskt att placera rörliga, oförutsägbara föremål på banan (alltså andra förare)...

Just my 2 cents
 
Det kan helt klart vara oavsiktligt men ändå så pass farligt/oansvarigt/slarvigt att det ska bestraffas.
Hade cykeln som rundade Pedrosa haft #46 på kåporna hade det knappast blivit drive through.Här passade nog tävlingsledning på att ta i lite extra då det senaste tiden snyftats lite här och var i depån angående Simocellis körning.
 
Hade cykeln som rundade Pedrosa haft #46 på kåporna hade det knappast blivit drive through.Här passade nog tävlingsledning på att ta i lite extra då det senaste tiden snyftats lite här och var i depån angående Simocellis körning.
Mycket möjligt Det förtar dock inte att det inte är intentionen som ska bedömas.
 
Mycket möjligt Det förtar dock inte att det inte är intentionen som ska bedömas.
Men det blir ganska uppenbart att de inte dömde för handlingen eller intentionen. De dömde föraren baserat på historia/lobbying. Vidare så ifrågasätter jag straffskalan, då avsiktlig dömdes mildare.

Någon som kan regelboken bra? Vad är det de två fälls för egentligen?
Illegal Manouver känns flummigt.
 
Men det blir ganska uppenbart att de inte dömde för handlingen eller intentionen. De dömde föraren baserat på historia/lobbying. Vidare så ifrågasätter jag straffskalan, då avsiktlig dömdes mildare.

Någon som kan regelboken bra? Vad är det de två fälls för egentligen?
Illegal Manouver känns flummigt.
Fast det är ju endast spekulation från din sida.
 
Fast det är ju endast spekulation från din sida.
Hur menar du? Om vi begränsar oss till tiden med fyrtaktare, dvs. från 2002 och framåt:
Menar du att detta var den grövsta och farligaste incidenten du sett?
Jag menar att straffet är det hårdaste jag sett, och anser att det måste finnas mer i det beslutet än enbart denna incidenten.
 
Då verkar du tillhöra den delen av publiken som vi inte vill ha på banorna!

Ungefär son den nya rallypubliken som hittar ut i skogarna numera.
http://blogg.kristianstadsbladet.se...a-rallypublikens-underhallningskrav-skrammer/
Angående Rally: När SSR gick i Kristianstad, på 80-talet, så flockades publiken vid Emmas kurvor i uppe vid Älmhult, en trippelkurva med stengärden på bägge sidor, likadant vid Stenshult-sträckan etc. etc.
Just Rally-publiken verkade vilja se lite "action" som innefattade farliga kurvor och flygande bilar. Jag var även med om att publiken flyttade en sten i en innerkurva så att några bilar skulle köra sönder där, och sträckan blåstes av. Det är bara ca. trettio år sedan... Grupp B bilarna som var med då förbjöds för att de var för farliga och då sjönk publiksiffrorna.

Så vad som är nytt med rallypubliken är väl möjligen att de saknar kortläsare till korvlådan ute i skogen :rolleyes:

Tommy Svensson verkar inte minnas tiden riktigt bra, då Kalle Grundel (?) flög fram i en RS200 och Tommy sålde fotot till mig. Jag har iaf. fotot kvar.
 
Last edited:
Angående Rally: När SSR gick i Kristianstad, på 80-talet, så flockades publiken vid Emmas kurvor i uppe vid Älmhult, en trippelkurva med stengärden på bägge sidor, likadant vid Stenshult-sträckan etc. etc.
Just Rally-publiken verkade vilja se lite "action" som innefattade farliga kurvor och flygande bilar. Jag var även med om att publiken flyttade en sten i en innerkurva så att några bilar skulle köra sönder där, och sträckan blåstes av. Det är bara ca. trettio år sedan... Grupp B bilarna som var med då förbjöds för att de var för farliga och då sjönk publiksiffrorna.
Så vad som är nytt med rallypubliken är väl möjligen att de saknar kortläsare till korvlådan ute i skogen :rolleyes:



Visst vill man se action, men inte den kostsamma biten.
Jag stod själv på SS 3 när det helt plötsligt kom en Ford Focus kombi med 4 personer i och sen 30 sekunder senare rescuebilen.
Nu var det en skogsbrand och inga bilar som kraschat ut i skogen med några personskador,
Suggan trodde väl att det var en rejäl avåkning nån annanstans med personskador som hon inte fick se.
Jo jag vet hur det var förr i skogarna, men det patrasket har varit väck från skogarna men verkar tyvärr komma tillbaka igen.
 
1. Det var en ironisk kommentar om hur en man med eller utan visdoms tänder resonerar.
Men jag ska vara mer tydlig så att det framgår.....

2. På vilket sätt är du mer initierad och kunnig än tävlingsledningen i MotoGp?

3. På vilket sätt har detta med LeMans incidenten att göra:va

:tummenupp

1. Det är fortfarande inte en åsikt...:va

2. Det däremot var en s.k. åsikt.

3. Jag jämförde med Laguna Seca -08 som ett motargument till din åsikt om att han körde över gränsen och är farlig för andra förare(vilket jag inte förnekar). Dvs, hade det varit Rossi så hade ingen sagt ett knyst utom att Dani var en mes som klagade. Det var menat i helhet mot dom som tycker att det var rättvist att ge honom Drive-Through.

Mycket åsikter här.:D

Det är som Mamola så fint uttrycker det, dom andra förarnas problem att han kör tufft, inte hans.
 
Byt ut "slå" mot "peta på" så är du närmre sanningen. Tror både RdP och Stoner hade rätt bra kontroll på situationen och att RdP skulle vurpa på grund av klappen på axeln är väl rätt långsökt.

Fast det är ju endast spekulation från din sida.

Bevisligen tänjer Stoner just nu rejält gränsen för vad som är okey. Att det till & från rinner över för gode Stoner är vida känt, han går iofs nu från att vifta & peka mot medförare till att medvetet använda sin kropp & måtta slag med knuten näve. Det är något nytt & han uppnår för alla på banan en helt annan farlighetsgrad.

Inser Du inte det så kan jag gärna överaska dig nästa gång jag ser dig på bana så får vi se hur Du upplevde situationen :krama
 
Fast det är ju endast spekulation från din sida.

Bevisligen tänjer Stoner just nu rejält gränsen för vad som är okey. Att det till & från rinner över för gode Stoner är vida känt, han går iofs nu från att vifta & peka mot medförare till att medvetet använda sin kropp & måtta slag med knuten näve. Det är något nytt & han uppnår för alla på banan en helt annan farlighetsgrad.

Inser Du inte det så kan jag gärna överaska dig nästa gång jag ser dig på bana så får vi se hur Du upplevde situationen :krama

Och då kan ju jag kontra med att köra som simoncelli gentemot dig. Dags att överge estoril 2006 kanske? Bara en tanke!
 
Back
Top